به گزارش پارس به نقل از شانا وفور درآمدهای نفتی طی سالهای ٨٤ تا ٩٢ نه تنها واردات را به کشور افزایش داد، بلکه اقتصاد ایران را به نوعی بیماری هلندی مبتلا کرد.
مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه ٢٨ اردیبهشت ماه) در همایش همدلی و همزبانی رونق اقتصادی و اشتغالزایی گفت: فاصله زیاد نرخ سود بانکی و نرخ تورم پدیده نادری است که در اقتصاد کشور رخ داده به طوری که با وجود آنکه نرخ تورم در سال ٩٣ کاهش قابل توجهی پیدا کرد و از ٣٥ به ١٥ درصد رسید، اما در نظام بانکی نرخ سود مسیر واگرایی را دنبال می‌کند.

وی افزود: افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی در حدی است که عامل اصلی بالا رفتن رشد پایه پولی در کشور شده است و ما پیش از آنکه بخواهیم بیمار را نکوهش کنیم، باید بیماری را بشناسیم تا بتوانیم مشکل نظام بانکی را برطرف کنیم.

نیلی ادامه داد: مشکلات ساختاری بلندمدت و نحوه مدیریت در دوران وفور درآمدهای نفتی و تحریمها نیز از دیگر عوامل بحران اقتصادی است که در سالهای اخیر بازگشت آرامش، انضباط پولی، تسهیل روابط خارجی، افزایش بودجه عمرانی در اقتصاد و کاهش نرخ تورم به روند رو به رشد اقتصاد کمک کرده است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری تصریح کرد: طی سالهای ٨٤ تا ٩٢ واردات به کشور افزایش یافت در حالی که اقتصاد ما توان این همه واردات را نداشت.

وی به سونامی سرمایه گذاری در مسکن در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: طی سالهای اخیر بانکها نیز در بخش مسکن سرمایه گذاریهایی را انجام داده‌اند که انتظار می‌رفت با بازده بالای بخش مسکن این سود به سیستم بانکی بازگردانده شود، در حالی که با شوک تحریمها و رکود بازار مسکن، این پول به نظام بانکی تعلق نگرفت و متوقف ماند.

نیلی تصریح کرد: امیدواریم با رفع تحریمها و بهبود شرایط اقتصادی، مسئله مطالبات معوق نیز برطرف شود تا منابع بانکی تامین و مشکل سیستم بانکی تا حدودی برطرف شده و بانکها از فشار مالی که در حال حاضر در آن به سر می‌برند خارج شوند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری عنوان کرد: امکان تهاتر بدهی شرکتها به دولت پیش بینی شده که این موضوع در کنار افزایش سرمایه بانکها می‌تواند تا حدودی مشکلات نظام بانکی را برطرف کند.