به گزارش پارس ، مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با فارس‌، با اشاره به بسته حمایتی گمرک از تولید در سال ۹۴، اظهار داشت: حمایت از تولید در قالب برنامه‌های جدید از نیمه دوم سال ۹۲ شروع شده که در آن به دنبال تسهیل و تسریع فرآیند صادرات و واردات و ترانزیت هستیم.

وی ادامه داد: از دیگر مباحثی که دنبال می‌شد افزایش دقت در اعمال کنترل‌های گمرکی و فراهم کردن زمینه مدیریت یکپارچه مرزی در تجارت خارجی است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به جزییات تسهیلات صادراتی در سال جاری از طریق گمرک تصریح کرد: سرفصل‌های مختلفی برای حمایت از این بخش مدنظر قرار گرفته که شامل ۲۰ موضوع است.

به گفته این مقام مسئول امکان اخذ ضمانت‌نامه بانکی از سوی صادر کنندگان کالاهای مشمول عوارض صادراتی یکی از برنامه‌های گمرک در سال جاری است و بر این اساس مهلت ضمانت‌نامه‌ها برای واحدهای تولیدی به مدت ۶ ماه و برای سایر صادرکنندگان ۳ ماه از تاریخ صدور ضمانت‌نامه است.

کرباسیان با بیان اینکه ارایه خدمات بدون تعطیلی به ویژه در مرزها از دیگر رویکردهای گمرک است یادآور شد امکان حمل کالاهای صادراتی با کامیون‌های غیر حائز شرایط ترانزیتی، بازنگری گمرکات تخصصی کالاهای صادراتی در جهت حذف و کاهش آن‌ها، امکان خروج کالاهای صادراتی از طریق بازارچه‌های مرزی و تشکیل ستاد صادرات در گمرک از جمله تسهیلات مربوط به صادرات است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به پذیرش نمونه صادرات واحدهای تولیدی تصریح کرد: امکان صدور کالاهای دارای پروانه با علامت استاندارد نیز فراهم شده و از دیگر سیاست‌های بازنگری در ضوابط انتخاب مسیر توسط کمیته راهوری انتخاب مسیر و خروج واحدهای ویژه صادراتی از مسیر قرمز است.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه برخی اختیارات برای رسیدگی به پرونده‌های استرداد حقوق ورودی به برخی گمرکات تفویض اختیار شده است، تصریح کرد: تسریع در رسیدگی به درخواست‌های استرداد حقوق ورودی صادر کنندگان نمونه با اخذ تعهد و بدون نیاز به استعلام از گمرکات خروجی باعث شده در کوتاه‌ترین زمان به پرونده‌های معوقه قبلی رسیدگی و نسبت به پرداخت مطالبات صادر کنندگان اقدام شود.

وی با بیان اینکه امکان اظهار فرآورده‌های مایع نقت‌ گاز توسط صادرکنندگان از گمرکات داخلی فراهم شده است، عنوان کرد: در این زمینه گمرکات غرب تهران، اصفهان، یزد، شیراز، قم،‌ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و سمنان و مشهد فعال شدند.

همچنین محموله‌ شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های مرجع بدون نیاز به ارایه مجوز تسهیلات صادراتی می‌توانند کالاهای خود را صادر کنند.

کرباسیان ادامه داد: تمامی گمرکات دارای مجوز خروج فرآوردهای نفتی مضروف آکبند می‌توانند با اخذ تعهد و دارا بودن پروانه استاندارد کالای خود را صادر کنند که پس از آن پیگیری نوع کالا از کارگروه فنی استاندارد اخذ خواهد شد.