پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: براساس آمار سالانه شش‌ میلیارد سفر در کشور به وسیله اتوبوس در داخل شهرهاي کشورمان انجام می‌شود و این آمار کمتر از 20 درصد کل سفرهای شهری ماست.

با دکتر مهدی یدی‌همدانی دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در شهرهای موفق مانند تهران اتوبوس فقط 20 درصد سهم دارد یا در رشت یا سنندج سهم اتوبوس کمتر از 10 درصد است. 

وي افزود: اگر می ‌خواهیم سهم ناوگان اتوبوسی در حمل و نقل عمومی افزایش یابد باید از لحاظ تعداد روی اتوبوس‌ها کار کرد و از لحاظ کیفیت نیز باید به گونه‌ای باشد که امکان استفاده شهروندان براحتی فراهم باشد.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درخصوص مشكلات اصلي حمل نقل شهري گفت: اصلی ترین مشکل این است که ما در کشور قبل از این ‌که استفاده از حمل و نقل عمومی را جزو عادت‌های زندگی روزمره شهروندان قرار دهیم راه حل را در پروژه ‌های پر هزینه جستجو کردیم و چون پول اجرای این پروژه‌ها را نداشتیم روز به روز شهروندان از حمل و نقل عمومی فاصله گرفتند.

وي افزود: نگاه دولت به موضوع حمل و نقل عمومی بجز کلانشهرها باید به کل کشور باشد، ضمن این‌که مدیران شهری باید به این نتیجه برسند که مهم‌ترین اولویت شان تقویت حمل و نقل عمومی است.

یدی‌همدانی اضافه كرد: در برخی شهرها هنوز حمل و نقل عمومی از دید مدیران شهری و اعضای شورای شهر اولویت جدی نیست و آنها ترجیح می ‌دهند به جای این موضوع روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری و از آن بهره‌ برداری کنند که از نظر ظاهری بیشتر به چشم می‌ آید.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در مورد اجراي پروژه منوريل در شهرهاي مختلف گفت: درباره پروژه مونوریل چند مشکل اساسی وجود دارد. اول این‌که منوریل در هیچ جای دنیا به عنوان یک سیستم حمل و نقل عمومی اصلی در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار نگرفته است. 

وي افزود: دولت ‌ها عمدتا از منوریل در کنار دیگر وسایل حمل و نقل عمومی برای ایجاد جذابیت گردشگری در شهرهای توریستی بهره برده‌اند. حتی اگر طول خطوط مترو را با طول خطوط منوریل در دنیا مقایسه کنیم، می‌بینیم‌ مجموع خطوط احداثی مترو از منوریل بیشتر است.

یدی‌همدانی اضافه كرد: مشکل دیگر این سیستم این است که ما را به یک تکنولوژی خاص محدود می‌کند، چون کمپانی‌هایی که در دنیا کار احداث واگن‌های منوریل را انجام می‌دهند هرکدامشان طراحی مخصوص به خود را دارند و وقتی شما از یک شرکت خریداری می‌کنید در واقع خودتان را به آن فناوری و تکنولوژی خاص محدود کرده‌اید.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصريح كرد: مشکل دیگر این است که پروژه‌های منوریل را معمولا نمی‌شود نیمه‌کاره افتتاح کرد، یعنی اگر یک پروژه منوریل طول مشخصی دارد باید کامل اجرا شود تا قابل بهره‌برداری شود، اما در مورد مترو می‌توان آن را به طور منقطع و بخش به بخش هم بهره برداری کرد و در فاز‌های بعدی احداث بقیه مسیر را ادامه داد.

یدی‌همدانی خاطرنشان ساخت: نکته مهم دیگر موضوع تخلیه اضطراری مسافران از این ناوگان است که اگر به دلیل مشکلات فنی یا قطع برق لازم باشد که مسافران تخلیه شوند قطعا پیاده کردن آنها از ارتفاع کار مشکلی خواهد بود.