پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو گفت: نکته کلیدی در صنعت خودرو ایران عدم توجه کافی به بهره‌ وری و نوآوری در محصولات از جنبه‌های کیفیت، راحتی و ایمنی در مقایسه با دیگر خودروسازان است.

منوچهر منطقي مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: اگر چه در این خصوص اقداماتی انجام می‌شود ولی سرعت آن بسیار کند است و با این روند خودروسازان خارجی با یک سرعت رو به رشد بازار داخلی خودروسازان را تهدید می‌کنند. 

وي افزود: با رشد تولید ممکن است تصور شود که با استفاده از ظرفیت نصب شده بهره ‌وری را می‌توان بالا برد ولیکن با توجه به رشد بسیار بالای قیمت خودرو نسبت به رشد درآمد مشتریان طبعا تعداد خریداران کاهش می‌یابد.

منطقي اضافه كرد: خریداران با درآمد کافی طبعا خودروهای خارجی را با توجه به مزیت‌های مختلف آن نسبت به خودروهای داخلی ترجیح می ‌دهند. 

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به وضعيت سوددهي صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو در جهان سودی معادل 2 تا 5 درصد میزان فروش خود دارد ولیکن در بعضی از بحران‌ها ممکن است سود حتی به صفر برسد.

منطقي افزود: صنایع خودروسازی دنیا برای تضمین سود سهامداران خود از مدت‌ها در کنار محصول انواع خدمات را ارايه می‌دهند. سود در خدمات بر خلاف محصول خودرو 7 تا 15 درصد فروش است. خدمات به انواع خدمات مالی، خدمات پس از فروش و ارائه مدل‌های خاص بر می‌گردد. 

وي به شركت جنرال موتورز اشاره كرد و گفت: در شرکت جنرال موتورز سود ناشی از هر خودرو با قیمت متوسط 19 هزار دلار برابر 374 دلار سود ناشی از خدمات در هر خودرو برابر 1065 دلار در سال 2003 بوده است. در این سال 85 درصد سود شرکت جنرال موتورز صرفا از بخش خدمات ایجاد شده است.

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو درخصوص روش هاي تضمين سود در خودروسازهاي جهاني گفت: برای تضمین سودآوری شرکت‌ های خودروساز جهانی فعالیت‌ های کلیدی آنها متمرکز بر نوآوری در کیفیت محصول و بهره‌وری است. روش رایج برای ارتقای کیفیت، استفاده از روش «شش سیگما» است.

وي افزود: با این روش درصد خودروهای کیفی ارائه شده به بازار در مرز 99 درصد است. طبعا هرقدر کیفیت بالاتر برود فروش خودرو بیشتر می‌شود.

منطقي اضافه كرد: برای بهره‌وری بالاتر هم معمولا خودروسازهای جهانی به صورت دائم از روش‌های «تولید ناب»، «بالا بردن سطح اتوماسیون در خط تولید»، «انتقال ساخت بیشتر اجزا به سازندگان» و «صفر کردن انبارها» استفاده می‌کنند.

وي خاطرنشان ساخت: فرآیند دیگر خودروسازان جهت سودآوری تحقیقات وسیع در به‌ کارگیری فناوری‌های جدید در خودرو به‌منظور بالا بردن سطح ایمنی و راحتی مسافر است. در غیر این صورت در بازار رقابتی با توجه به اضافه ظرفیت تولید خودروسازان دیگر بازار آنها را می‌گیرند.

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو به خودرورسازي هاي داخلي پيشنهاد كرد: برای سرعت دسترسی به فناوری و به‌ کارگیری آن در حال حاضر انواع همکاری‌های مشترک بین شرکت‌های خودروساز و نیز این شرکت‌ها با دیگر شرکت‌های دارای فناوری اتفاق می‌افتد.

منطقي افزود: شرکت هیوندای در سال 1999 با شرکت کیا ادغام شد و از سال 2008 با شرکت مایکروسافت برای ایجاد یک پلت‌ فرم نرم‌افزاری همکاری می‌کند تا انواع خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات را به خریداران خود ارايه دهد یا شرکت هیوندای با شرکت LG در حال توسعه خدمات به خریداران خود از طریق تلفن‌های همراه است.

وي در مورد نحوه سودآوري شركت هاي خودروسازي به يك فرمول اشاره كرد و گفت: اين فرمول، چهار عامل كليدي دارد؛ «ارايه خدمات در کنار محصول خودرو به مشتریان»، «دسترسی به کیفیت صد در صد محصولات» «بهره‌وری بالا» و «توسعه دائم فناوری‌های جدید به‌منظور ایمنی و راحتی مسافر»

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو به تحليلي وضعيت هزينه هاي خودرسازي در كشور اشاره كرد و گفت: در کشور با توجه به اینکه قیمت خودرو بر مبنای هزینه عوامل تولید مشخص می‌شود قاعدتا نباید شرکت‌های خودروساز ضرر بدهند. ولیکن حاشیه سود خودروسازها محدود و در صورت عدم کنترل عوامل جنبی تولید ممکن است این حاشیه سود منفی بشود. 

وي افزود: در دهه 80 خودروسازی سایپا همواره سود بالاتری از شرکت ایران‌خودرو را توزیع می‌کرد و دلیل عمده این بحث سرمایه‌گذاری ایران خودرو در توسعه ظرفیت‌ها و سبد متنوع محصول آن نسبت به شرکت سایپا بود ولیکن در سال 93 با توجه به ارايه اطلاعات 6 ماهه دو شرکت به بورس مشاهده می‌شود که شرکت ایران‌خودرو با فروش 6800 میلیارد تومان و با تولید 278 هزار خودرو سود خالص معادل 252 میلیارد تومان را اعلام کرده است. در صورتی که شرکت سایپا در 6 ماهه نخست سال 1393 با فروش 2770 میلیارد تومان و با تولید 172500 خودرو زیانی معادل 156.5میلیارد تومان را شناسایی کرده است.

منطقي اضافه كرد: با توجه به اینکه شرایط عمومی هر دو خودروساز از نظر تحریم یکی بوده است عامل کاهش سود سایپا یا افزایش سود ایران‌خودرو نسبت به دوره‌های قبل عمدتا مربوط به قیمت‌گذاری خودرو نمی‌شود بلکه عوامل جنبی دیگری در آن دخیل است که در مورد آنها قضاوتی نمی‌شود.