پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- يکي از خوانندگان محترم «دانستني هاي حقوقي»، با ارسال پيامک، پرسيده اند:«يک سال است در شرکتي آبدارچي هستم. در حال حاضر فقط 500 هزار تومان حقوق مي گيرم. مدير شرکت بيمه ام نمي کند و مي گويد آبدارچي بيمه ندارد. سابقه بيمه تأمين اجتماعي هم دارم. آيا اين حرف آن ها قانوني است؟ آيا حقوقي که مي گيرم درست است؟»

در پاسخ به بخش نخست اين پرسش بايد گفت که مطابق ماده 4 قانون تأمين اجتماعي، «افرادي که به هر عنوان در مقابل دريافت مزد يا حقوق، کار مي کنند» مشمول قانون تأمين اجتماعي هستند. 

بنابراين اگر شما در مقابل خدماتي که انجام مي دهيد، مزد دريافت مي کنيد – که ظاهراً چنين است – موضوعي که کارفرماي شما مطرح کرده، کاملاً بي اساس است. در اين مورد، داشتن يا نداشتن سابقه بيمه، در اصل موضوع تأثيري ندارد و کارفرما موظف است در قبال حتي يک روز کارِ کارگر، او را بيمه کند. 

همچنين، بر اساس ماده 36 قانون تأمين اجتماعي، «کارفرما مسئول پرداخت حق بيمه سهم خود و بيمه شده به سازمان مي باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد يا حقوق و مزايا سهم بيمه شده را کسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تأديه نمايد. 

در صورتي که کارفرما از کسر حق بيمه سهم بيمه شده خودداري کند، شخصاً مسئول پرداخت آن خواهدبود. تأخير کارفرما در پرداخت حق بيمه يا عدم پرداخت آن، رافع مسئوليت و تعهدات سازمان در مقابل بيمه شده نخواهدبود.» در مورد بخش دوم پرسش اين خواننده عزيز هم بايد يادآوري کنيم که حداقل دستمزد روزانه در سال 1394، طبق مصوبه قانون کار، 237475 ريال است. در صورتي که از مدت کار شما در کارگاه بيش از يک سال مي گذرد، کارفرما موظف است پايه سنواتي، معادل هزار تومان، را به حداقل دستمزد روزانه شما بيفزايد. بنابراين با توجه به فعاليت يک ساله شما در شرکت، حداقل دستمزد روزانه شما، به علاوه سنوات، مطابق قانون کار، 247475 ريال خواهد بود. پس حداقل دستمزد ماهانه شما در ماه هاي 31 روزه، 767 هزار و 172 تومان و در ماه هاي 30 روزه، 742 هزار و 425 تومان خواهد بود. البته بايد به اين مبلغ، بن خواربار(110 هزار تومان)، حق اولاد(تا دو فرزند)، حق مسکن(40هزار تومان) و مواردي همچون اضافه کاري و ... را هم افزود.