پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بر طبق یک بررسی که تلویزیون ملی سوئد انجام داده است، شمار گدایانی که از کشورهای فقیر اروپایی به سوئد آمده‌اند، ظرف یک سال گذشته دوبرابر شده است. براساس این آمار تعداد این افراد امروزه به چهارهزار نفر رسیده است که بیشتر آنها از کشورهای رومانی و بلغارستان هستند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، این گدایان در تمام شهرهای سوئد، از کیرونا در شمالی ترین نقطه تا ولینگه در جنوب سوئد دیده می‌شوند. بخش خبر تلویزون سوئد با فرستادن پرسش‌نامه‌هایی به همه‌ی کمون‌های کشور، از آنها پرسیده است که در منطقه‌ی آنها چند متکدی هستند. از ۲۹۰ کمون کشور، ۲۲۰ کمون به این پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده‌اند و جمع‌بندی این آمار نشان می‌دهد که بین ۳۴۰۰ تا ۴۱۰۰ متکدی در مدت زمانی تعطیلات عید پاک در سوئد بوده‌اند. در مقایسه با آماری که سال گذشته توسط اتحادیه‌ی کمون‌های سوئد انجام شده بود، شمار گدایان در سوئد در ظرف یک سال دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

-مارتین والفریدسون هماهنگ‌کننده ملی امور شهروندان کشورهای فقیر اروپا می‌گوید که آماری که تلویزیون سوئد تهیه کرده است با واقعیت همخوانی دارد.

باید در نظر داشت که تمامی کمون‌ها، از جمله چندین کمون پرجمعیت کشور، به پرسش‌نامه‌ی تلویزیون سوئد پاسخ نداده‌اند و آمار گدایانی که هم‌اکنون در سوئد هستند می‌تواند بیشتر از این هم باشد.

آنچه در این آمار بیشتر خودنمایی می‌کند، پراکندگی این افراد و حضور گدایان در تمامی کمون‌های سوئد است. در سال گذشته، نزدیک به چهل کمون اعلام کرده‌بودند که متکدی ندارند اما امسال گدایان فقیر اروپایی به این کمون‌ها نیز وارد شده‌اند. مارتین والفریدسون در توضیح این پراکندگی در تمامی کشور می‌گوید:

-هنگامی که شمار گدایان به این میزان افزایش پیدا می‌کند، رقابت بین آنها زیاد می‌شود ومکانی برای گدایی کردن باقی نمی‌ماند و آنها مجبور هستند که به شهرهای دیگر بروند.

اکثر این گدایان کولی‌های کشور رومانی هستند که در فقر شدیدی زندگی می‌کنند. گزارشگر تلویزیون سوئد به روستای تروایسلوف در شمال غرب بخارست رفته است. روستایی که ۴۰ درصد از بزرگسالان آن، هم اکنون در کشورهای پولدارتر شمال اروپا مشغول گدایی هستند و کودکان خود را بدون سرپرست در روستا جا گذاشته‌اند. در تصاویر تلویزون سوئد، فقر شدید ساکنان این روستا را می‌توان دید که از امکانات اولیه زندگی هم محروم هستند. از این روستا دان فیلرادو و همسرش پتروستا، به استکهلم آمده بودند تا گدایی کنند.

-دان فیلرادو می‌گوید که تنها به خاطر تهیه پول برای ادامه زندگی و تامین خرج زن و بچه‌های خود به سوئد رفتم و گدایی کردم.

در مدتی که او در استکهلم بود، پتروستا همسرش هم همراه او بود و در ماریاتوریت شهر استکهلم گدایی می‌کرد. پتروستا می‌گوید که او در سه ماهی که در استکهلم بود، ماهیانه در حدود چهارهزار کرون جمع می‌کرد.

-او می‌گوید که با این پول بده‌کاری‌های خانواده به مغازه‌دارها را پرداخت کردیم و با اضافه‌ی آن توانستیم یک اتاق کوچک بسازیم و آب و برق برای خانه‌مان کشیدیم.