پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معلمي-بررسي ها نشان مي دهد که نوسانات قيمت مواد پروتئيني موجب گرايش مصرف کنندگان به ساير اقلام پروتئيني کم ارزش شده و سلامت عمومي مصرف کنندگان را تهديد خواهد کرد. گران شدن گوشت قرمز در هفته هاي اخير در بازار تهران ، مشهد ، اصفهان و اهواز نيز ضمن کاهش خريد اين کالا موجب افزايش تقاضا براي گوشت قرمز وارداتي شده است.

قيمت گوشت

در واقع افزايش حدود 10 درصدي گوشت قرمز تازه در فروردين و ارديبهشت هرسال نشان از گران شدن قيمت علوفه درصنعت پرورش دام دارد که روندي عادي به شمار مي رود که هرسال وزارت جهادکشاورزي براي جلوگيري از افزايش قيمت ها در بهار از پاييز و زمستان سال قبل اقدام به خريد دام اماني نموده و با تامين علوفه پرورش دهندگان دامپروري شوک افزايش قيمت را در بهار کنترل مي کرد. کارشناس شرکت پشيباني اموردام که متولي تامين گوشت و نهاده هاي پروتئيني به شمار مي رود در توضيح "خريد اماني پاييزه و زمستانه دام" مي گويد : افت بازده مراتع و گران شدن علوفه وارداتي (عمدتا جو) و همچنين کاهش بارندگي هاي زمستانه و پاييزه موجب گران شدن نهاده هاي علوفه ( ذرت علوفه اي، جو، يونجه و ...) شده و قيمت تمام شده گوشت قرمز را افزايش مي دهد، لذا شرکت پشتيباني اموردام به نمايندگي از دولت در پاييز و زمستان قراردادهايي را با پرواربندان امضا کرده و با تامين علوفه زمستانه و پاييزه ، دام زنده را با قيمت تعادلي از دامداران تحويل گرفته و کشتار مي کند و شيب گران شدن گوشت قرمز در بهار را مهار مي کند.

اين کارشناس که تمايلي به افشاي نام خود ندارد افزود: در سال زراعي 94-93 خريد دام اماني به صورت خيلي محدود انجام شد و تنها بخشي از عشاير و چند استان که درگير خشکسالي بودند، توانستند قرارداد اماني را امضا کنند لذا بخش اعظم علوفه مورد نياز پرورش دهندگان دام از بازار آزاد تامين شد و طبيعي است که قيمت محصول (گوشت) را نيز قيمت بازار تعيين خواهد کرد. وي ادامه داد: گراني گوشت قرمز تنها با اعلام خريد توافقي آن مهار خواهد شد و اکنون شرکت پشتيباني امور دام مي تواند باخريد دام از دامداران ضمن قطع دست واسطه ها، ارزش افزوده توليد محصول را به دامداران بازگرداند.