به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک و معرفی واحدهای صنعتی وخدماتی سبز در شانزدهمین همایش ملی تقدیر صنعت سبز افزود: پروژه ای در مورد میدان های نفتی کارون به وزارت نفت ارسال شد که اجرای آن منجر به خشک شدن تالاب هورالعظیم می شد.

وی ادامه داد: من با این موضوع مخالفت کردم چون اجرای آن را خیانت به آیندگان می دانم.

وزیر نفت اظهار کرد: با حفاری حدود 100 متر در دریا موفق به استخراج نفت می شویم بنابراین می توانیم همین کار را برای استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که در نهایت دارای دو متر عمق است انجام دهیم.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من اگر قرار است فعالیتی در هورالعظیم انجام شود نباید موجب خشک شدن و یا وارد کردن کمترین آسیب به محیط زیست منطقه شود.

وزیر نفت گفت: ما خود را متعهد به حفظ محیط زیست می دانیم و اقدامات ما نه تنها نباید موجب آلودگی کردم محیط زیست شود بلکه باید در راستای بهبود محیط زیست قدم برداریم.

زنگنه به تولید بنزین یورو 4 در کشور اشاره کرد و گفت: توزیع آن در کلان شهرهایی مانند تهران، اراک، کرج، تبریز و اصفهان موجب کاهش آلودگی هوا تا حد زیادی شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه رییس سازمان محیط زیست در سخنان خود میزان گوگرد در گازوییل را 50ppm اعلام کرد گفت: اکنون گازوییل با گوگرد زیر 10ppm تولید می شود و در برخی کلان شهرها مانند شیراز توزیع می شود.

وزیر نفت به دیگر اقدامات محیط زیستی وزارت نفت اشاره کرد و گفت: راه اندازی اولین واحد پالایشگاهی خلیج فارس با تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با استاندار یورو 4 و 5 گام بزرگی در عرصه تولید و توزیع بنزین استاندارد خواهد بود.

وی گفت: تولید و تامین گاز طبیعی از دیگر برنامه های وزارت نفت است، شاید در نگاه اول انجام این اقدامات هزینه بر باشد اما در طولانی مدت هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هم موجب حفظ محیط زیست می شود.

به گفته وی در سال 93 تولید و عرضه گاز طبیعی 120 میلیون متر مکعب افزایش یافت و مصرف گاز طبیعی در سال 93 حدود 8.4 دهم درصد در نیروگاه ها افزایش یافت.

وی همچنین گفت: در سال 92 حدود 36 میلیارد متر مکعب ، سال 93 حدود 50 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه ها عرضه شد که در 94 در نظر است این میزان به 60 میلیارد متر مکعب افزایش یابد، علاوه براین در تلاش هستیم تا صنایع نیز از لحاظ سوخت گاز کمبودی نداشته باشند.

وزیر نفت با بیان اینکه اکنون 2.8 دهم میلیون خانوار در کشور گاز مصرف نمی کنند که باید در یک برنامه 3 ساله به تمام روستاها و خانوارهای شهرهای کوچک گازرسانی شود،گفت: 88 درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش گاز طبیعی هستند که باید آنرا به 98 درصد برسانیم و این امر موجب کاهش مصرف نفت می شود.

وی به برخی طرح های محیط زیستی در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ارتقای کارایی موتورخانه های مسکونی و تجاری، جایگزینی 17 هزار دستگاه خودروی گازسوز به جای خودروهای فرسوده، جایگزینی 140 هزار تاکسی گار سوز به جای فرسوده، فعال کردن 400 هزار موتورسیکلت برقی در تهران، همکاری در توسعه متروی کلان شهرها به ویژه تهران، توسعه راه آهن و استفاده از آن به جای کامیون برای حمل بار و نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده برخی از این اقدامات است که با نهادهای مرتبط با هر کدام از آنها همکاری خواهیم کرد.

زنگنه در مورد مصرف گاز CNG در کشور گفت: روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز CNG معادل 20 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که باید مصرف این گاز افزایش یابد از این رو در صدد توسعه عرضه و مصرف این سوخت هستیم.

وی درباره گازهای مشعل ها نیز گفت: روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز در مشعل های گازی می سوزد که برای تولید برق از این گازها فراخوان داده ایم.

وزیر نفت تاکید کرد: تمام واحدهای بازیافت گوگرد در پارس جنوبی نیز به بهره برداری خواهند رسید.