به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علیرضا جهانگیریان با اشاره به این که آیین نامه رعات حقوق مسافران روز گذشته برای اجرا به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد گفت: در جلسه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی آیین نامه حقوق مسافر بررسی شد. این آیین نامه قبل از عید در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده بود که با تایید وزیر راه برای اجرا به ایرلاین های داخلی ابلاغ شد.

وی با بیان این که شرکت های هواپیمایی باید ظرف 2 هفته این آیین نامه را اجرا کنند تصریح کرد: آیین نامه مذکور شامل چند بخش است و حقوق مسافر در قسمت نرخ های مختلف آن در نظر گرفته شده است . برای تدوین این آیین نامه از آیین نامه های سایر کشورها استفاده شده و چارچوب آن بین المللی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جزئیات این آیین نامه گفت: تاخیرات زیر 2 ساعت، 2 تا 4 ساعت و بالای 4 ساعت مشمول خسارت می شود. بر این اساس در هر کدام از پروازها که با تاخیر انجام شود سرویس های ارائه شده توسط ایرلاین ها مشخص شده است.

جهانگیریان ادامه داد در تاخیر پروازی بالای 4 ساعت ایرلاین ها باید بخشی از بهای بلیت را به عنوان خسارت به مسافران پرداخت کنند.

به گفته وی در پروازهای ابطالی نیز مشخص شده که بر اساس آن اگر 24 ساعت قبل از پرواز ابطالی در پروازها داشته باشیم ایرلاین ها باید به مسافران خسارت بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که با توجه به اینکه آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران در بخش هوایی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده بنابراین ضمانت اجرایی آیین‌نامه مذکور قانونی است و سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیقی را بر اجرای این آیین‌نامه توسط شرکت‌های هواپیمایی خواهد داشت.

جهانگیریان افزود: هرگونه تخطی از این آیین‌نامه اقدامات لازم از سوی سازمان هواپیمایی کشور با ایرلاین‌های داخلی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نرخ بلیت هواپیما متاثر از شرایط اقتصادی از جمله تورم است، افزود: هرگونه افزایش قیمت باید ازکانال قانونی که شورای عالی هواپیمایی است به تصویب برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فعلا هیچ طرحی برای افزایش قیمت بلیت وجود ندارد و سقف قیمت بلیت هواپیما در سایت سازمان هواپیمایی بارگذاری شده است.

وی بیان کرد: مردم بلیت هواپیما را با قیمت بیشتر از سقف قیمتی خریداری نکنند و از آنها می‌خواهیم تخلفات احتمالی در این زمینه را به ما اطلاع دهند.

جهانگیریان با بیان اینکه عمده گرانفروشی بلیت هواپیما را افراد و سایت‌هایی انجام می‌دهند که از ما مجوز ندارند، گفت: پرونده این افراد و سایت‌ها به دادگاه‌های مربوطه برای پیگیری ارسال شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث سقوط آنتوفوف 140، سازمان هواپیمایی شفاف‌ترین و سریع‌ترین عملکرد را در مقایسه با سوانح قبلی داشته است گفت: در کمتر از 4 ماه گزارش سانحه سقوط آنتونوف 140 به اطلاع افکار عمومی رسید. همچنین گزارش بررسی سانحه تا آبان پارسال به قوای 3 گانه ارسال شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ ابهام یا تطویل عمدی در سانحه مذکور وجود نداشته است.