به گزارش پارس به نقل از ایرنا، میرهادی سیدی روز چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای توسعه تجارت ایران با امارات با بیان اینکه مدیریت ضعیف سال های گذشته در عرصه های مختلف باعث شده ایران از بازارهای خوب دنیا دور بماند افزود: روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بسیار ضعیف شده و حل مشکلات هسته ای می تواند به اقتصاد کشور در عرصه های بین المللی کمک کند.

وی اظهار کرد: چرخه دیپلماسی نباید پس از پایان مذاکرات هسته ای متوقف شود زیرا کشور ما بعد از سال ها توانسته در عرصه مذاکرات هسته ای فعالیت های خود را آغاز کند.

سیدی گفت: دیپلماسی اقتصادی یعنی اینکه بتوان با کشورهای مطرح دنیا ارتباط برقرار کرد و اجناس خود را به آن ها فروخت و اجناس آنها را خریداری کرد.

وی اظهار کرد: بطور مثال تاریک شدن رابطه ایران و ترکیه باعث بیکار شدن یک میلیون نفر می شود لذا هر دو کشور با همه کدورت هایی که بینشان وجود دارد با یکدیگر مماشات می کنند.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازگانی گفت: اگر شکاف خود را بین کشورهای دنیا کمتر نکنیم قطعا در آینده با مشکلات بسیار روبرو خواهیم شد.

سیدی به برخی موانع دیپلماسی اقتصادی ایران در جهان اشاره و خاطر نشان کرد: موضوع جایگزینی واردات مشکلات بسیار به وجود آورده است زیرا تا از یک کشور پیشرفته در دنیا خریدی انجام نشود نمی توان کالای خود را به فروش رساند.

وی افزود: نوع تعریف ما از اقتصاد در شرایط فعلی صحیح نیست و نتوانسته ایم بر اساس این تعریف با دنیا تعامل برقرار کنیم.

به گفته وی اقتصاد هیچ ارتباطی با سیاست ندارد و ما باید این موضوع را به درستی در کشور پیگیری کنیم.

وی به رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: روابط اقتصادی با خشم و دلخوری به نتیجه نمی رسد.

سیدی اظهار کرد: در سال های آتی اقتصاد دنیا پیچیده تر می شود و بر همین اساس باید برنامه ریزی گسترده ای برای حضور در بازارهای جهانی داشته باشیم.