به گزارش پارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی ‌با بیان دستاوردهای سفر یک روزه خود به بصره و دیدار با مسئولان عراقی بیان کرد: در این سفر، ساخت پل بر روی اروندرود و اتصال شبکه راه‌آهن ایران به عراق در دستور کار طرف ایرانی و عراقی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در توافق‌های انجام شده، پل فنی و بسیار زیبا از سوی ایرانی ها به طول 700 متر بر روی اروندرود ساخته می شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجا که خواست عراقی‌ها در ساخت این پل، فراهم شدن زمینه کشتیرانی در آبراهه اروندرود است، باید که عرشه یک دهنه، به طور کامل روی یک دهنه بچرخد، بنابراین‌کار بسیار فنی و مهم است.

آخوندی حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط‌آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل و پیگیری موضوع را دستور کار سفر خود به بصره خواند و افزود: با همکاری عراق طراحی این پل تک پایه تا پایان خرداد نهایی و تیر امسال عملیات اجرایی آن که متخصصان کشورمان آن را طراحی کرده اند، آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طرف عراقی نیز از سفر پیشین وزیر حمل و نقل عراق به ایران تا امروز، کار طراحی احداث خط‌آهن را به انجام رسانده و محل ایستگاه‌ها را مشخص کرده و بخش اعظمی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای خط آهن را نیز فراهم کرده است.

آخوندی گفت: در سفر به بصره عراق همچنین محل استقرار کارگاه‌ها نیز مشخص شد و صورتجلسه همکاری با وزیر حمل و نقل عراق امضاء شد که طی آن نحوه هماهنگی برای اجرای کار و تشکیل کمیته مشترک دو جانبه برای کنترل پیشرفت کار و انجام هماهنگی مستمر در آن مشخص شده است.

وی همچنین از عراق به عنوان شریک تجاری ایران در مبادلات بین المللی یاد کرد و افزود: روزانه کالاهایی نظیر سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات متنوع غذایی از ایران به عراق صادر می‌شود و امیدواریم که با راه‌اندازی این خط‌آهن، مبادلات بین المللی دو طرف افزایش یابد.

آخوندی‌ با بیان اینکه روزانه حدود 500 کامیون از مرز شلمچه به عراق تردد می‌کند، گفت: در روزهای معمولی روزانه حدود 2 هزار نفر و بیش از پنج‌هزار نفر در روزهای اوج سفرها، به عتبات عالیات عزیمت می‌کنند.

آخوندی با اشاره به نبود ترمینال مسافری در این منطقه‌ اظهار داشت: دستور شروع ساخت ترمینال مسافری صادر شد، طراحی‌ها‌ به انجام رسید، مناقصه آن برگزار شد و از امروز نیز عملیات اجرایی ترمینال مسافری در منطقه شلمچه آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر ضرورت ساخت ترمینال مسافری به منظور تامین آسایش و رفاه زائران ایرانی و عراقی تاکید کرد.

وی ‌از خارج سازی شناورهای غرق شده در اروندرود به عنوان دیگر موضوع مورد مذاکره با طرف عراقی یاد کرد و گفت:بر اساس تفاهم، حدود 14 مغروقه در اروند رود و 10 مغروقه از کارون خارج می‌شود.

آخوندی با اشاره به دیدار طرف عراقی از کارگاه ایرانی برای انجام این مهم، گفت: امیدواریم، انجام این کار برای رونق فعالیت‌های تجاری بندر خرمشهر و اشتغال مردم منطقه مؤثر باشد.