پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جواد غياثي- بورس اوراق بهادار که از 27 اسفند سال قبل روند صعودي به خود گرفته بود اين هفته و پس از اعلام بيانيه لوزان به يکباره طي دو روز 4500 واحد (بيش از ميزان رشد آن در دو هفته قبل) رشد کرد. اين موضوع نگراني هاي زيادي را به دنبال داشت؛ در حاليکه برخي صاحبنظران نسبت به رشد حبابي و رفتار هيجاني هشدار دادند و حتي برخي رسانه ها از کاربرد واژه مستي بورس هم اجتناب نکردند، رئيس سازمان بورس گفت: رشد بورس علاوه بر "اخبار خوب" نتيجه اقدامات مثبت دولت مثل بسته خروج از رکود، کاهش نرخ تورم و ابهام زدايي از نمادها نيز هست. ادعاي اصلي در اينجا اين است که اين گونه اظهارات در فضاي فعلي بورس به ضرر بورس بازان و حتي خود دولت است چرا که رشد بورس را واقعي جلوه داده و بر خوشبيني مردم خواهد افزود. در ادامه با رجوع به ادبيات علمي و همچنين تجارب اخير بورس چند دليل ذکر مي شود.

اخبار خوب و بورس بازان خوشبين ايراني؛ 
اخبار خوب و اخبار بد ( good news & bad news ) يکي از عبارت هاي متداول در بازار بورس است و اين اخبار در تمام دنيا تاثير قابل توجهي بر تصميمات سهامداران دارد چنانچه پاي اين عبارت به ادبيات علمي نيز باز شده است و مطالعات متعددي در اين خصوص انجام شده است. نکته جالب درباره نتيجه اين پژوهش ها اين است که با وجود اينکه در تمام دنيا "اخبار بد (تکانه هاي منفي) منجر به نوسانات آتي بيشتري در قيمت و بازدهي سهام نسبت به اخبار خوب مي شود" در ايران اين موضوع متقارن است يعني واکنش به اخبار مثبت و منفي يکسان است. به طور خلاصه مي توان گفت بورس بازان ايراني خوش بين ترين بورس بازان دنيا هستند. علت اين موضوع را در جوان بودن بورس ايران، کند بودن جريان اطلاعات و محدوديت هاي نهادي و سازماني دانسته اند که مورد بحث در اينجا نيست بلکه بحث اصلي اين است که در حاليکه بورس بازان ايراني بيش از حد به اخبار خوب واکنش نشان مي دهند ارائه اظهاراتي مبني بر اينکه رشد بورس به خاطر عوامل حقيقي هم بوده بر اين خوش بيني خواهد افزود.

موج سواري دولتيان بر موج سواري بورس بازان: 
در اثبات ادعاي فوق نيازي به مقاله و رفتارشناسي بورس بازان ايراني هم نيست، بلکه کافي است تجربه بعد از توافق اوليه در ژنو و قبل از آن را بررسي کنيم. در شرايطي که رشد شاخص بورس از آغاز سال 92 در شرايطي آغاز شده بود که اقتصاد کشور در سال 91 يک رشد منفي اقتصادي را تجربه کرده بود و هيچ دليلي براي رشد شاخص بورس وجود نداشت و همه کارشناسان بر حبابي بودن اين رشد در شرايط رکودي اقتصاد کشور تاکيد مي کردند اما دولت جديد به حمايت از بورس پرداخت و حتي وعده کمک مالي به بورس براي تقويت آن هم مطرح شد، مخصوصا بعد از توافق اوليه ژنو در آذر 92 رشد بورس ادامه پيدا کرد تا اينکه از زمستان 92 سقوط بورس شروع شد و نهايتا در زمستان 93 تمام موج ها فرونشست و دو اتفاق مهم افتاد:

1- بورس بازان خوشبين متحمل ضرر جدي شدند

2- دولت مرداني که نه تنها نسبت به حبابي بودن رشد هشدار نداده بودند بلکه تلويحا از آن به عنوان دستاورد اقدامات دولت خود هم ياد کردند در معرض حملات قرار گرفتند، اعتماد به اظهارات آنان از بين رفت و وزير اقتصاد هم به خاطر همين موضوع کارت زرد گرفت.