به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین ، انتشار خبر توافق هسته ای موجب شده تا بخش خصوصی کشور امیدوارانه تر به آینده کشور نگاه کند. مسعود خوانساری در گفت و گوی کوتاه زیر با خبرگزاری خبرآنلاین به بررسی برخی اثرات رفع این تحریم ها پرداخته است. به گفته او در حال حاضر مسولیت دولت و حتی بخش خصوصی سخت تر شده است چراکه همگی باید به سمت رفع موانع کسب و کار در داخل کشور بروند تا اقتصاد ایران بتواند به صورت صحیح از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرد.

به اعتقاد شما اثرات واقعی تحولات هسته ای براقتصاد کشور چیست؟

به طور حتم آنچه رخ داده می تواند سرمنشاء بهبود فضای کلی اقتصاد کشور باشد. اثرات توافق هسته ای هم جنبه اجرایی و عملی دارد و هم اینکه از نظر روانی برذهن بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار اثر می گذارد. طی سال های گذشته این جو در فضای بین المللی ایجاد شده بود که ایران به سمت انزواء می رود. اثر این تحلیل نیز در تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این خود را نشان داد به طوری که میزان اشتیاق برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران به شدت کاهش یافت. در حال حاضر دو نکته به صورت مشخص پیش روی بخش خصوصی کشور قرار دارد. اولا که پس از این توافق دولت فضای کسب و کار را می تواند به سمت مطلوب تری هدایت کند. به این معنا که با کاهش نگرانی های بین المللی و موانع خارجی، حالا همگی می توانیم با تمرکز بیشتری به این موضوع فکر کنیم که موانع واقعی کسب و کار در اقتصاد ایران چیست و چطور می توان آنها را از میان برداشت. دوما که بخش خصوصی کشور نیز می تواند برنامه های بلند مدت توسعه ای را پیش رو داشته باشد. پیش از این بخش خصوصی همیشه باید نیم نگاهی به فضای سیاسی و بین المللی معطوف می کرد چراکه هرلحظه ممکن بود با افزایش فشار تحریم ها عملا بخشی از کسب و کارصاحبان صنایع از بین برود ولی در شرایط فعلی می توان افقی های بهتری را پیش روی اقتصاد کشور تصور کرد و بنابراین برنامه ریزی بلندمدت تر هم امکان پذیر می شود.

به نظر شما این توافق تا چه اندازه می تواند برای بخش خصوصی امید بخش باشد؟

توجه داشته باشید یگانه عنصری که بخش خصوصی کشور برای توسعه به آن نیاز ضروری دارد، امید و ثبات است. امید را از این جهت نیاز دارد که به سمت سرمایه گذاری های بیشتر حرکت کند و ثبات را نیز به جهت امکان برنامه ریزی احتیاج دارد. من اثرات این توافق را برفعالیت های بخش خصوصی بسیار مثبت می دانم ولی اعتقاد دارم که دقیقا از همین لحظه فعالیت های بیشتر و تلاش بیشتر بخش خصوصی آغاز می شود. همه ما می دانیم که نهادهایی مانند اتاق های بازرگانی در این دوره زمانی تا چه اندازه می توانند مفید باشند. اتاق ها با افزایش روابط بین المللی خود می توانند سرمایه گذاران بین المللی را دعوت به حضور در ایران کنند و از سوی دیگر بازارهای هدف مناسبی را برای اقتصاد ایران جست و جو کنند. برهمین اساس باور دارم که بخش خصوصی کشور از همین روز باید برمیزان تلاش و پشت کار خود بیفزاید و در واقع نقش بال قوی و اثرگذار را برای اقتصاد ایران بازی کند.

آیا آنچه طی سال های گذشته موجب عقب گرد اقتصاد ایران شده بود، صرفا به تحریم ها مربوط بود؟

همه آنچه رخ داده را نمی توان به تحریم ها مربوط دانست و البته بازهم نمی توان اثر تحریم ها را کم ارزیابی کرد. به طور خاص طی سال های گذشته کشور از سوء مدیریت رنج می برد. اقتصاد ایران دچار دور باطل سوء مدیریت و فقدان آگاهی بلندمدت شده بود. همزمان با این جریان داخلی، فضای بین المللی هم هرلحظه به زیان ایران سخت تر و سخت تر می شد. بنابراین هر دو اتفاق همزمان موجب شد تا وضعیت اقتصادی کشور به سمتی نامطلوب حرکت کند. در حال حاضر ما نباید نقش تحریم ها را کم بدانیم یا اینکه در مورد آنها بزرگنمایی کنیم. همه ما به این جمع بندی رسیده ایم که دو عامل تحریم و سوء مدیریت در نهایت منجر به بروز بحرانی عمیق در اقتصاد ایران شده بود. در حال حاضر خوشبختانه در مورد تحریم ها به سمت مناسبی حرکت کرده ایم و امیدواریم که دولت نیز با دوراندیشی اقتصاد کشور را از آن فضای مدیریت نامطلوب در فضای کسب و کار دور کند.

جو روانی این اتفاق در بازارهای مالی را چه می دانید؟

در مورد بازارهای مالی باید بسیار با احتیاط عمل کرد. کاهش قیمت دلار پس از رفع تحریم ها به میزان 100 تا 200 تومان قابل پیش بینی است. در مورد بورس هم به طور حتم رشد شاخص رخ می دهد. نکته بسیار مهم اثرات بلندمدت این توافق براقتصاد کشور است. در حال حاضر اقتصاد ایران به هیچ عنوان به شوک نیازی ندارد و باید با تمام قوا به سمتی حرکت کنیم که چنین آسیب هایی به اقتصاد کشور وارد نشود. انچه در مورد بورس رخ می دهد دو اتفاق است. اولا که اثرات روانی توافق منجر به رشد شاخص می شود و دوما اینکه امیدواری به بهبود وضعیت صنایع در نیمه دوم امسال کمک می کند تا وضعیت بورس بازهم به سمت مثبت حرکت کند.

در مورد صنایع خاصی پیش بینی رونق می کنید؟

به طور حتما در تمامی صنایع کشور به دلیل امکان دسترسی به بازارهای جهانی و مبادلات مالی بهتر اتفاقات مثبتی رخ می دهد. اما به طور خاص اینطور نیست که طی یک شب یا مثلا چند هفته ناگهان همه چیز در اقتصاد ایران دگرگون شود. پیش از این هم اشاره کردم اکنون وظیفه ما این است که به سمت رفع موانع کسب و کار برویم. قبل از این هم بخشی از مشکلات کلیدی ما داخلی بود. بنابراین نباید تمام توجه خودمان را معطوف به این نکته کنیم که تحریم ها رفع شده و حالا همه چیز خود به خود درست می شود. در حال حاضر مسولیت ما سنگین تر هم شده است.