به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روند رو به رشد مصرف گاز در کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که همواره میزان مصرف از تولید پیشی گرفته و این امر تا جایی پیش رفته که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی در دنیا نتوانسته در بازارهای بین‌المللی نقش چندانی در صادرات گاز داشته باشد و حتی برای تامین نیاز خود اقدام به واردات هم کرده است. از سوی دیگر میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک است یکی از منابع عظیم گازی کشور به شمار می‌رود که متاسفانه طی سال‌های گذشته آنطور که باید توسعه نیافته و در نتیجه ایران از برداشت از این میدان مشترک از کشور قطر عقب مانده است.

 

اما بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان فروردین ماه سال 1393 با ارائه برنامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری وعده داد که تا پایان سال ظرفیت برداشت و فرآورش گازهای ترش از این میدان مشترک حداقل حدود 100 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

اگرچه عملی شدن این وعده از ابتدا با انتقاداتی از سوی کارشناسان داخلی و حتی خارجی روبه‌رو و حتی گفته شد که تحقق چنین وعده ای طی یکسال و در شرایط تحریم امکان پذیر نیست اما این امر محقق شد و با اقدامات صورت گرفته فازهای 15 و 16 حدود 37 میلیون متر مکعب، فاز 17 حدود 18 میلیون متر مکعب و فاز 12 حدود 70 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کردند.

در این بین بهره برداری رسمی از فاز ١٢ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه پارس جنوبی و صنعت نفت کشور با سرمایه بیش از هفت میلیارددلار در روزهای پایانی سال1393 در شرایطی که کشور با مشکل تحریم ها و همچنین محدودیت منابع مالی روبه رو بوده با استفاده از توان مهندسان و کارشناسان داخلی کاری بوده که زنگنه آن را کارستان دانسته و بهره برداری از بزرگترین فاز پارس جنوبی را در آستانه شصت و چهارمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت نشان از عزم ملی و کاری جهادی عنوان کرد.

به گفته او بهره برداری از هفت عرشه پارس جنوبی طی یک سال و نیم کاری است که حتی در زمان حضور شرکت های خارجی در کشور انجام نشده بود.

زنگنه که پیش تر با اشاره به تجربه سخت اولین زمستان دولت تدبیر و امید گفته بود که شب های زمستان از فکر تامین گاز خوابش نمی‌برد، در سال 1393 با عمل به وعده افزایش تولید 100 میلیون متر مکعب گاز توانست تا حدودی عقب ماندگی ایران از قطر در برداشت از پارس جنوبی را جبران و زمینه صادرات گاز ایران به بصره، عراق، عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را فراهم کند.

زنگنه وعده تولید ١٠٠ میلیون متر مکعب در سال 1394 را نیز داده و گفته که با برنامه ریزی صورت گرفته برداشت روزانه ایران از میدان گازی پارس جنوبی با قطر برابر می‌شود. باید دید این وعده زنگنه که طی سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده محقق خواهد شد یا خیر.