پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در شرایطی که بانک مرکزی روز شنبه نرخ ارز مبادله‌ای را نسبت به روز گذشته افزایش داد و به ٢‌هزار و ٧٩٩ تومان رساند، بازار راه خود را رفت و با اخبار خوش از مذاکرات، به سقوط قیمتی روز قبل افزود. دلار تا ساعت ١٧ روز گذشته حدود ٩٠ تومان دیگر ریزش پیدا کرد و قیمت اسکناس‌های آمریکایی به ٣‌هزار و ٢٣٩ تومان رسید. یورو هم حدود ٩٥تومان ریزش قیمت را تجربه کرد تا قیمت ٣٤٨٠ تومان روی تابلوهای صرافی دیده شود. قیمت سکه‌تمام بهار آزادی هم ٢٠‌هزار تومان سقوط کرد تا روند نزولی قیمت‌ها بعد از حدود ١١٠ روز به ثبت برسد.

حالا با این قیمت‌ها و بازگشت به عقب آنها باعث شده تا نرخ کنونی دلار در پایان سال، در مقایسه با‌ سال قبل حدود ٧‌درصد بیشتر باشد و در عمل نصف تورم کنونی (١٥درصد) رشد داشته باشد. حالا قیمت‌گذاری افزایشی بانک مرکزی برای ارز مبادله‌ای هم نتوانسته مانع ریزش بازار شود اما در عمل فاصله ارز آزاد و مبادله‌ای را به مرز ٥٠٠ تومان رسانده تا  این امید ایجاد شود که به‌زودی ارز تک‌نرخی واقعی شود زیرا نرخ ارز مبادله‌ای با ارز ٢٨٥٠تومانی بودجه هم فاصله ٥٠‌تومانی یافته است.

taghyrarz

ریزش ادامه‌دار در بازار ارز
دیروز نرخ‌های متفاوتی از دلار روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. قیمت ارز در بازار آزاد را یک رسانه ٣‌هزار و ٢٨٩ تومان عنوان و اندکی بعد دیگر خبرگزاری قیمت ارز آزاد را ٣‌هزار و ٢٨٦ تومان نوشت. این در شرایطی بود که تابلوهای صرافی‌ها در محیط‌های مجازی با تأخیر بیشتر قیمت‌گذاری‌های جدید را به نمایش می‌گذاشتند و به نوعی مقابل ریزش قیمت‌ها، مقاومت نشان می‌دادند. در همین زمان پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه طلا و جواهر کشور با سرعت بیشتری ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد را به صورت زنده به نمایش می‌گذاشت. براساس آخرین اطلاعات درج شده در این سایت، قیمت دلار در بازار تهران در ساعت ١٧و‌٤٠ دقیقه به ٢‌هزار و ٢٣٦ تومان سقوط کرده است.  براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر کشور دلار در ساعات ابتدایی روز شنبه با رقم ٣‌هزار و ٣١٦ تومان روی تابلوی صرافی‌ها قیمت خورده بود اما ریزش قیمت در طول روز ادامه داشت و نرخ‌ها تا آخرین ساعات روز گذشته به‌طور مداوم جابه‌جا شد.

حالا موج ریزش قیمت دلار درست در شرایطی اتفاق می‌افتد که مطابق روند سال‌های گذشته، قیمت دلار به دلیل افزایش تقاضای ارز مسافرتی در اسفندماه سیر صعودی را تجربه می‌کند.

افزایش فروش ارزهای انباری
فعالان بازار ارز علت ریزش قیمت‌ها را اظهارات چند روز پیش ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و دیگر مردان اقتصادی کابینه دولت یازدهم می‌دانند. سیف که اخیرا و در حاشیه یک نشست بانکی از تک‌نرخی شدن ارز در‌ سال ٩٤ خبر داده بود، باعث شد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد رقم بخورد و بلافاصله پس از این اتفاق دلار در یک روز کاهش ٧٠ تومانی قیمت‌ها را تجربه کند اما این کاهش قیمت‌ها متوقف نشده و قیمت ارز آمریکایی را در بازار تهران به زیر ٣‌هزار و ٢٥٠ تومان کشانده است.

فعالان بازار با اشاره به تداوم ریزش قیمت‌ها تا ٣‌هزار تومان، می‌گویند با ایجاد موج روانی مثبت در بازار ارز، صاحبان ذخایر ارزی دلارهای خود را برای فروش به عرضه گذاشته‌اند و همین افزایش تقاضا موجب تداوم ریزش قیمت‌ها شده است چرا که ارزهایی که تاکنون از سوی مردم و برخی شرکت‌ها و فعالان بازار انبار شده بود، با جو کنونی به بازار آمده و جو سقوط را تشدید کرده است.

بهنام اسفندیاری صراف و فعال بازار ارز در این‌باره می‌گوید: موج روانی ایجاد شده در بازار و امیدواری مردم به نتیجه گرفتن در مذاکرات هسته‌ای باعث شده این روزها بازار ارز شاهد عرضه دلارهای ذخیره شده خانگی باشد که همین افزایش عرضه به تداوم ریزش قیمت‌ها دامن زده است.

ذخایر بزرگ ارزی دلالان به بازار آمد
هوشنگ کلاهی دیگر فعال بازار ارز با تأیید اظهارات همکارش می‌گوید: افزایش عرضه تنها منحصر به ارایه دلارهای خانگی نمی‌شود زیرا حجم دلارهای خانگی به اندازه‌ای نیست که قیمت دلار را یک‌روزه ٩٠ تومان کاهش دهد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر علاوه بر دلارهای خانگی بیشتر فعالان بازار ارز و دلال‌ها نیز ذخایر بزرگ ارزی خود را به بازار عرضه کرده‌اند زیرا علاوه بر اخبار منتشر شده درباره تک‌نرخی شدن ارز، نحوه قیمت‌گذاری ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی نیز نشان‌دهنده تلاش دولت برای نزدیک شدن نرخ ارز دولتی و ارز آزاد و در نتیجه کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد است.

او درباره پیش‌بینی‌اش از آینده نرخ دلار در بازار آزاد نیز توضیح می‌دهد: اگر یادتان باشد با روی کار آمدن دولت روحانی نیز در بازار موج روانی مثبت ایجاد شد و قیمت دلار در خردادماه همان ‌سال به ٢‌هزار و ٨٧٠ تومان رسید این موج روانی با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز اتفاق افتاد و دلار تا ٣‌هزار و ٦٠٠تومان در بازار تهران معامله شد.

در شرایط فعلی که مردم و بازار به نتیجه دادن مذاکرات هسته‌ای امیدوار شده‌اند قیمت دلار بازهم ریزش را تجربه خواهد کرد اما به نظر من نرخ دلار دیگر به زیر ٣‌هزار تومان نمی‌رسد زیرا دولت بودجه را با دلار ٢‌هزار و ٨٥٠ بسته است و از طرفی پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت بدون افزایش خواهد بود، بنابراین دلار در بازار آزاد به زیر ٣‌هزار تومان نمی‌رسد. حالا ریزش قیمت دلار در شرایطی اتفاق می‌افتد که پیش از این بازهم سیاست تک‌نرخی شدن قیمت ارز در لابه‌لای گفته‌های مدیران مختلف بانک مرکزی شنیده شده بود و براساس برنامه‌ریزی‌های کابینه یازدهم بنا بود این موضوع در نیمه دوم ‌سال ٩٣ کلید بخورد که موضوع به ‌سال ٩٤ موکول شد. 

حالا در زمانی که امید به نتیجه گرفتن مذاکرات در بین مردم و بازار تقویت شده به نظر می‌رسد بانک مرکزی نیز با حرکتی هوشمندانه و نحوه تعیین نرخ ارز مبادله‌ای تلاش دارد تا مقدمات تک‌نرخی شدن ارز را در بازار رقم بزند. موضوعی که به گفته سیف رئیس‌کل بانک مرکزی نیازمند تقویت مناسبات بین‌المللی شبکه بانکی است و تلویحا به نتیجه مثبت مذاکرات اشاره دارد.