به گزارش پارس، امراله قاجاري در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا ماهی قرمز می‌تواند سبب بروز بیماری در انسان شود؟ اظهارداشت: ماهي قرمز نمي تواند باعث ايجاد بيماري شايع در انسان‌ها شود اما درمواردی ویژه، بيماري‌هاي خاصي وجود دارد كه در صورت مبتلا بودن ماهي به آن و ضعف سيستم ايمني انسان‌ها ممکن است به انسان منتقل شود، لذا توجه به رعايت شرايط بهداشتي در هنگام خريد و دستكاري‌ آن‌ها توصيه مي‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه هنگام خرید ماهی قرمز چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟ با بیان اینکه مهمترين شرط ظاهر سالم ماهي به خصوص در ناحيه پوست و آبشش‌ها است، گفت: علاوه بر این، لازم است شرايط زندگي ماهي از لحاظ كيفيت آب و غذاي مصرفي مورد توجه قرار بگیرد، حداقل آب مورد نياز براي نگهداري هر قطعه ماهي انگشت قد حداقل ۵/۲ ليتر آب تميز است.

ضمن اینکه ماهيان با اندازه كوچك به شرايط محيطي حساس تر بوده و احتمال تلف شدن آنها بيشتر است بنابراین در صورت خريد این نوه ماهی‌ها بايد شرايط ايده آل براي نگهداري آنها رعايت شود.

قاجاری با بیان اینکه ادارات كل دامپزشكي استان‌ها هر ساله طي هماهنگي با شهرداري‌ها محل هایي را براي فروش ماهی قرمز مشخص مي‌کنند، افزود: ماهي قرمز داراي زيرگونه‌ها و هيبريدهاي متنوعي است كه داراي رنگ‌های مختلف و تفاوت هاي ظاهري هستندکه نگهداري آن ها مشكلي براي انسان ندارد. به تازگي ماهي فايتر با رنگ آبي و تيره عرضه مي‌شود كه به لحاظ قلمروطلبي و ماهيت زيستي بايد به تنهايي و جدا از ماهيان ديگر نگهداري شود.

فروش انواع خزندگان ممنوع است

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی در مورد عرضه و فروش جانورانی مانند لاک پشت در آستانه شب عید تصریح کرد: فروش انواع خزندگان و همچنين جانوراني چون لاك پشت گوش قرمز(يا مينياتوري يا سنگاپوري) و حلزون سيبي ممنوع است.

قاجاری در پاسخ به این پرسش که عمر ماهی‌های قرمز چقدر است و چگونه می‌توان عمر آنها را افزایش داد؟ اضافه کرد: عمر ماهي قرمز كوتاه نيست، اين ماهي در شرايط مناسب مي تواند بین ۶ تا ۸ سال عمر كند.

وی افزود: نگهداري مناسب و رعايت شرايط زيستي اين ماهي‌ها عمر آن‌ها را طولاني مي‌كند. وارد شدن استرس به دليل تغذيه نامناسب، تغييرات دمايي، كمبود اكسيژن و دستكاري وغیره باعث كاهش عمر و تلف شدن ماهي‌ها مي شود.

قاجاری اظهارداشت: هر قطعه ماهي انگشت قد، حداقل دو و نيم ليتر آب نياز دارد و لازم است در ظروف دهان گشاد نگهداري شوند تا اكسيژن كافي دريافت کنند. آب مورد استفاده نبايد داراي كلر(آب شهري) باشد و يا با نگهداري ۴۸ ساعته آب پيش از ورود ماهي به درون آن، بايد فرصت از بين رفتن كلر داده شود.

وی ادامه داد:غذادهي بايد به اندازه‌اي باشد كه در مدت يك يا دو دقيقه مصرف شود و باقيمانده غذا از ته ظرف سيفون شود (آب نبايد به طور مداوم تعويض شود). بهتر است ماهی‌ها با غذاي كم پروتئين و سرشار از كربوهيدرات تغذيه شوند و غذا به گونه اي باشد كه در سطح آب شناور بماند ضمن اینکه از غذاهاي آماده در مراكز عرضه ماهيان زينتي مي توان برای این منظور استفاده کرد.

قاجاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا می توان ماهی قرمز را با سایر ماهیان یا آبزیان مانند لاک پشت و ... در یک مکان نگه داشت؟ افزود: نگهداري ماهي‌ها در كنار يكديگر بايد با رعايت شرايط همزيستي باشد و نمي توان نژادهاي مختلف را در كنار هم نگهداري كرد. در اين خصوص اطلاعات لازم را مراكز عرضه ماهيان زينتي به خريداران ارائه مي كنند.