به گزارش پارس به نقل از فارس، اوایل شهریورماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی خبر از توقف پروازهای شبانه مهرآباد داد و گفت که در راستای فراهم‌سازی شرایط مناسب برای ‌آسایش ساکنان اطراف این فرودگاه تلاش می‌کنیم از اواخر آبان‌ماه امسال پرواز‌های شبانه فرودگاه مهرآباد تعطیل شود.
 
‌‌موضوع جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد به دلیل احاطه آن توسط شهر تهران و ایجاد آلاینده‌های صوتی و زیست‌محیطی، از مدت‌ها قبل مطرح بود، زمانی که میزان پروازهای این فرودگاه به 14 میلیون اعزام و پذیرش در سال نرسیده بود.
 
فرودگاه مهرآباد با پیشرفت جمعیت شهری و ساخت‌وساز، حالا در میان انبوه ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته است و عده‌ای معتقد هستند در راستای آسایش بیشتر‌ ساکنان اطراف این فرودگاه،‌ کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و آلاینده‌‌های صوتی و افزایش ایمنی بیشتر پرواز، باید مکان آن جابه‌جا شود.
 
اما برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند در بسیاری از شهر‌‌های دیگر دنیا هم فرودگاه‌ها نزدیک مناطق مسکونی هستند و این دلیلی منطقی برای جابه‌جایی فرودگاه و هزینه کرد بسیار زیاد در این شرایط اقتصادی کشور نیست.
 
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌های کشور در این‌باره معتقد است:‌ انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد تا 10 سال دیگر هم امکان‌پذیر نیست‌.
 
بنا به گفته محمدعلی ایلخانی ‌روزانه 330 پرواز غیر نظامی و 12 پرواز نظامی در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود که فرودگاه امام خمینی (ره) (به عنوان فرودگاه جایگزین مهرآباد)، تا 10 سال آینده هم نمی‌تواند این حجم از مسافر را پذیرش کند.
 
اما حالا این فرودگاه سالانه تا 16 میلیون اعزام و پذیرش را پشتیبانی می‌کند و دیگر موضوع جابه‌جایی آن منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا هر روز در حال توسعه زیرساخت‌ها و بهسازی ‌برای پذیرش 16 تا 17 میلیون مسافر در سال است.
 
مدیرکل فرودگاه مهرآباد که این روز‌‌ها سخت درگیر آماد‌ه‌سازی فرودگاه برای ایام نوروز است، در این‌باره به فارس می‌گوید: پیش‌بینی‌ می‌شود‌ نوروز امسال نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد در اعزام و پذیرش مسافر در مهرآباد داشته باشیم.
 
بنا به گفته علی رستمی با تکمیل زیرساخت‌های ترمینال یک فرودگاه مهرآباد (که در حال انجام است)، ظرفیت سالانه 2 میلیون و 200 هزار اعزام و پذیرش به فرودگاه مهرآباد افزوده شده و ظرفیت این فرودگاه به رقم سالانه 16 میلیون و 200 هزار اعزام و پذیرش می‌رسد.
 
با این حال پس از تکمیل زیرساخت‌های عمرانی مسکونی در منطقه تهران‌سر، جمعیت این منطقه در مدت زمان کوتاهی افزایش زیادی یافت؛ جمعیتی خسته از کار روزانه که طاقت سر و صدای مهیب گاه و بیگاه هواپیماها را در نیمه شب نداشتند؛ در همان زمان‌‌ هم بود که سانحه سقوط ایران 140 با 48 سرنشین در حوالی مهرآباد هموطنان را داغدار کرد.
 
بروز این حادثه ناگوار در کنار صدای مهیب هواپیماها هنگام فرود در مهرآباد، وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشت تا اعلام کند پرواز‌‌های شبانه مهرآباد از آذرماه متوقف می شود؛ تصمیمی که شاید عجولانه بود اما مطرح شد و سر صدای رسانه‌ای زیادی داشت.
 
شاید آن زمان وزیر راه و شهرسازی می‌خواست موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد را با مرهمی اینچنینی بپوشاند؛ به هر حال این تصمیم اجرایی شد و تعداد پرواز‌های شبانه مهرآباد که تا پیش از این به 100 الی 120 پرواز هم در شب می‌رسید بسیار کاهش یافت و به تعداد انگشت‌‌های دست رسید.
 
البته تعطیلی پرواز‌های شبانه مهرآباد مشمول برخی از پرواز‌ها نظیر پرواز‌های اورژانسی و آمبولانس هوایی، نظامی، پرواز مسیرهای خاص و پرواز‌هایی که با تأخیر مواجه می‌شوند، نیست؛ پروازهای برنامه‌ای که با تأخیر مواجه می‌شوند، چاره‌ای ندارند جز اینکه در این ساعات یاد شده هم وارد فرودگاه مهرآباد شوند.
 
سازمان هواپیمایی هم الزاماتی برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین کرد که ساعات پروازی خود را از مبدأ طوری تنظیم کنند که قبل از ساعت 12 در مهرآباد باشند؛ البته در بند هشتم نوتم (اطلاعیه هوانوردی)، موضوع تعطیلی پرواز‌‌های شبانه مهرآباد‌ آمده است: «به پروازهای برنامه‌ای که به دلیل نقص فنی یا شرایط نامناسب جوی با تأخیر مواجه شده و مجبور هستند بعد از ساعت 24 وارد فرودگاه مهرآباد شوند،‌ مجوز ورود داده می‌شود»،
 
 اما به هر حال برخی شرایط نظیر شرایط نامناسب جوی، در حیطه اختیارات ما نیست؛ این روز‌ها پرواز‌های بعدازظهر و شبانه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل بروز شرایط نامناسب جوی و یا نقص فنی، با تأخیر انجام می‌شود و اغلب این پرواز‌ها بعد از ساعت 12 وارد مهرآباد می‌شوند؛ در برخی شرایط ورود پروازها به مهرآباد تا ساعت 5 صبح روز بعد هم ادامه دارد و تقریباً خواب شبانه مهرآباد را گرفته است.
 
‌شرکت‌هایی هم که پرواز‌‌های آنها‌ با تأخیر مواجه می‌شود چون در قوانین تعریف دقیقی برای چنین تأخیراتی وجود ندارد ( تأخیری که موجب شود هواپیما اجازه ورود به فرودگاه نداشته باشد) خدماتی به مسافران نمی‌‌دهند ضمن آنکه نمی‌توان‌ مسافران را تا صبح در فرودگاه نگه داشت.
 
البته در اغلب نقاط دنیا فرودگاه‌ها 24 ساعته فعال هستند و این تصمیم شاید چندان منطقی نباشد که در ساعاتی از روز، هواپیما وارد فرودگاه نشود، بالأخره سیستم حمل و نقل هوایی الزامات و محدودیت‌‌هایی دارد و نمی‌توان در برخی شرایط تکالیف اجباری برای آنها تعیین کرد ضمن آنکه سیستم حمل و نقل هوایی ما هم به دلیل شرایط تحریم، با چالش‌هایی مواجه است.
 
به هر حال از سویی آسایش ساکنان حوالی مهرآباد و از سوی دیگر آسایش مسافران تهران‌ که پرواز آنها از مبدأ با تأخیر مواجه شده است باید مد نظر قرار گیرد و در این‌باره وزیر راه و شهرسازی تصمیمی دیگر بگیرد، تصمیمی که شاید عجولانه نباشد و به نتایج بهتری بیانجامد.