به گزارش پارس به نقل از  مهر، رئیس کل بانک مرکزی با از رقابت‌های تخریبی و خودزنی بانک‌ها، گفت: جهت گیری‌های غلط بانک‌ها تبعات منفی دارد که باید از بین برود.

ولی الله سیف امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به جلسه شب گذشته بانک مرکزی با اقتصاددانان در خصوص نرخ سود بانکی گفت: پس از انقلاب و طی سال‌های دور، ما همواره مواجه با سرکوب مالی و نرخ سود بانکی بودیم و در این سال‌ها همواره نرخ سود بانکی پائین تر از نرخ تورم بود و نرخ واقعی سود منفی بوده و این موضوع همواره استمرار داشته است.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره چگونگی خروج نظام بانکی از این وضعیت و بحث در مورد این موضوع در جلسه مذکور، عنوان کرد: همواره تقاضای تسهیلات نامحدود است و آنچه آن را محدود می کند، نرخ سود تسهیلات است. عرضه تسهیلات و منابع نظام بانکی می تواند تقاضا را کاهش و هزینه را افزایش دهد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برخی‌ها می گویند نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم به نفع تولید است اما وفور منابع و هدایت آن به پروژه هایی که تخصیص بهینه ندارند، موجب هدررفت منابع می شود. مدت‌هاست که به دلیل جهت گیری درست اقتصادی کشور و هماهنگی در دولت مسیر اقتصادی در مسیر صحیحی قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۵ به ۱۶ درصد و میانگین تورم از ۴۱ درصد به ۱۵.۶ درصد در دوران فعالیت دولت یازدهم، پیش بینی کرد که نرخ تورم پایان سال ۹۳ کمتر از ۱۶ درصد و بین ۱۵.۶ تا ۱۵.۴ درصد باشد.

انتقاد سیف از رقابت‌های تخریبی و خودزنی بانک‌ها

سیف با اشاره به مشکلات ساختاری نظام بانکی که هنوز هم حل نشده است، گفت: اصول رقابت در نظام بانکی باید درست باشد نه اینکه رقابت تخریبی و خودزنی داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رشد بانک‌ها یعنی رشد سپرده، سودآوری، استحکام و ثبات و پایداری، گفت: جهت گیری‌های غلط بانک‌ها تبعات منفی دارد که باید از بین برود. در مقاطعی می‌دیدم که مسئولان بانک مرکزی خطاب به بانکی‌ها مطرح می کردند که رشد سپرده هایتان مناسب بوده، این حرف از زبان مسئولان بانک مرکزی برای من سنگین بود.

سیف در ادامه با بیان اینکه زیرپا گذاشتن مقررات و ضوابط و بالا بردن هزینه ها فضای کار را برای بانک‌ها غیر حرفه ای می کند، اظهار داشت:  از همکاران نظام بانکی درخواست می کنم که ببینند در دنیا بانک‌ها چگونه حرفه ای عمل می کنند. نسبت‌های صورت های مالی عملکرد بانکها را ارزیابی می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مدیران عامل باسواد، کم سواد، باتجربه و بی تجربه بانک‌ها زمانی که به هم می رسند از یکدیگر می‌پرسند که چقدر سپرده جذب کرده اید؟ این در حالی است که نباید فقط به فکر بزرگ کردن سایز بانک‌ها باشیم، زیرا این امر سرعت انحلال بانک‌ها را بالا می برد.

وی بر اصلاح نرخ‌های سود بانکی برای از بین بردن رقابت‌های نادرست تاکید کرد و گفت: باید به تعادل برسیم و از بانک‌ها می خواهیم که خودشان هماهنگی لازم در این ارتباط انجام دهند. مهم منفعت اقتصادی کشور و پشتیبانی از تولید و ثبات اقتصاد است و جهت گیری نظام بانکی باید به این سمت باشد نه اینکه نگاه کوتاه مدت خودخواهانه برای کسب سود بیشتر داشته باشیم.

سیف با تاکیدبر اینکه باید متناسب با نرخ تورم انتظاری، نرخ سود بانکی را تنظیم و جهت دهی کنیم، گفت: بانک مرکزی به صورت جدی پیگیر این موضوع است و حرکت آن باید از بانک‌ها آغاز شود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر شفافیت و استحکام صورت‌های مالی بانک‌ها و نظارت دقیق حسابرسان مستقل بر آنها تاکید کرد و گفت: بانک مرکزی جلسه ای هم با حسابرسان مستقل نظام بانکی برگزار کرده و از آنها خواسته است که با امضای خود به صورت‌های مالی بانکی اعتبار بخشند. انتظارات جدی در این زمینه از حسابرسان مستقل داریم و از آنها می خواهیم که گزارشاتی در این زمینه به بانک مرکزی بدهند که از آنها به عنوان ابزار استفاده کند.

وی در مورد تحلیل مطالبات معوق نظام بانکی عنوان کرد: سوءمدیریت‌ها و پرونده‌های غیر اصولی، دستوری، تحریم‌ها، شرایط بین المللی و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی و مواد اولیه و افزایش نرخ ارز در روند مطالبات معوقه نظام بانکی تاثیر گذار بوده است.

سیف به محدودیت‌های دولتی در بودجه و انباشت بدهی های دولت به بخش خصوصی و از طرف دیگر عدم پرداخت بدهی بخش خصوصی به نظام بانکی اشاره کرد و گفت: اگر مشتری بدهی اش معوق شد نباید بلافاصله نام وی وارد لیست سیاه شود. ممکن است این بدهی خارج از اختیار و اراده مشتریان خوش حساب در جریان تولید و مشکلات مربوط به آن ایجاد شده باشد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بحث مربوط به افزایش ناگهانی قیمت ارز و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه می تواند واحدهای بزرگ اقتصادی را با مشکلاتی مواجه کند که این امر نیز یکی از مشکلات مربوط به روند مطالبات معوقه است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی نیازمند مدیران با تجربه و مسلط است تا نظام بانکی به درستی هدایت شود، تصریح کرد: مدیریت نظام بانکی تجربه و دانش می خواهد. افرادی که تجربیات نظام بانکی نداشته اند و فقط دانش داشته اند، مشکلات ساختاری را در نظام بانکی به وجود آورده اند.