پايگاه خبري تحليلي «پارس»- زهرا حاجيان - رصد، بازي هاي رايانه اي خارجي،ماهانه 2هزار ميلياردريال ازسرمايه ايراني هارامي بلعد. اين وضعيت در حال حاضر ايران را به بزرگ ترين بازار بازي هاي رايانه اي در خاورميانه تبديل کرده است،بازاري که همه روزه گسترش بيشتري پيدامي کند .به گفته حسن کريمي قدوسي قائم مقام بنيادملي بازي هاي رايانه‌اي هم اکنون بيش از 95درصد اين بازار، به محصولات خارجي و تنها کمتر از5درصد آن به محصولات داخلي تعلق دارد. بر اساس آنچه مسئولان بنياد ملي بازي هاي رايانه اي عنوان مي کنند ، ايران با داشتن نزديک به ۲۰ ميليون کاربر بازي هاي رايانه اي و صرف روزانه ۴۰ ميليون ساعت براي انجام بازي يکي از پرمخاطب ترين کشورهاي دنيا در اين زمينه محسوب مي شود. با همه اين اوصاف نبايد فراموش کرد که امروز برخي از بازي هاي وارداتي و غير مجاز که مروج سبک زندگي غربي است،به گونه اي نگران کننده در ميان جوانان ونوجوانان سراسر دنيا واز جمله ايران گسترش يافته، در حالي که ورود و توزيع بي ضابطه و بدون نظارت اين قبيل بازي ها در بازار بازي هاي رايانه اي کشور مي تواند آثار مخربي بر کاربران که عمدتا نوجوانان وجوانان را شامل مي شوند، باقي بگذارد.

bazirayanei

مقام معظم رهبري طي چند سال اخير بار ها نکاتي را در خصوص خطرات تهاجم فرهنگي غرب بيان فرموده اند . از جمله آن که ايشان در آذر سال 92 در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به سخنان چهره هاي فرهنگي و سياسي کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي اروپايي درباره تهاجم فرهنگي آمريکا عليه ديگر فرهنگ ها خاطر نشان کردند: «واقعيتي که سال ها قبل، آن را گوشزد مي‌کردم هم اکنون، عينيات انکار ناپذيري يافته است.» ايشان برخي بازي هاي رايانه اي و اسباب بازي هاي وارداتي را از جمله مصداق هايي خواندند که در ترويج رفتار و سبک زندگي غربي در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ايراني تأثيرگذاري مي کند. رهبر انقلاب همچنين در همين زمينه به وزارت ارشاد توصيه موکد کردند که توليد کتاب،ترجمه کتاب هاي مفيد، توليد فيلم هاي سينمايي جذاب با تکيه بر ظرفيت هاي بالاي ساخت فيلم، توليد بازي هاي رايانه اي مفيد، ترويج بازي هاي پر تحرک و توليد اسباب بازي هاي معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد. سال هاست فعاليت هاي مختلفي براي توسعه صنعت بازي رايانه اي در کشور انجام مي شود و شرکت‌هاي زيادي نيز تا کنون در اين زمينه وارد عمل شده اند که نتيجه آن نيز توليد بازي هاي مختلف را يانه اي بوده اما نکته اساسي اينجاست که اين بازي ها هنوز نتوانسته اند جاي خود را در بازار ايران باز کنند .درشرايطي که بنا به گفته دکتر بهروزمينايي ؛ رئيس هيئت مديره بنيادملي بازي هاي رايانه اي،سالانه 50 ميليون نسخه بازي خارجي درايران به فروش مي رسد ،متاسفانه تاکنون تنها حدود 200 بازي رايانه اي ايراني در کشور توليد شده که اين تعداد بازي نيزبه غير از مواردي انگشت شمار ،نه تنها به لحاظ کمي بلکه به لحاظ کيفي نيز نتوانسته درحد مورد انتظار درجذب مخاطبان موثر باشدو همين موضوع باعث شده است بيش از95 درصد بازار بازي هاي رايانه اي در کشور در تسخير بازي هاي خارجي باشد و بر اساس آمارها،مردم ايران ماهانه تا 2 هزار ميليارد ريال صرف خريد بازي هاي رايانه اي مي‌کنند.

به گفته مينايي، بازي يک رسانه تعاملي است که نفوذ آن درمقايسه با ديگر توليدات سرگرمي بالاست به ويژه آن که تأثير و هم ذات پنداري کاربر دربازي رايانه اي برخلاف کتاب که تا حدود 15 درصد و درفيلم و پويانمايي تا50 درصداست،به حدود 80 درصد مي رسد.

bazirayanei1

اکنون صنعت بازي  هاي رايانه اي بالاترين صنعت تفريح و سرگرمي يا به بيان ديگر صنعت فرهنگي است که به گفته قائم مقام بنيادملي بازي هاي رايانه‌اي، اگر بخواهيم آن را با صنعت سينما به خصوص سينماي آمريکا مقايسه کنيم ، خواهيم ديدکه اين صنعت از سال 2008 از صنعت سينما سبقت گرفته به نحوي که در سال 2014 فروش بازي‌هاي رايانه‌اي در آمريکا 66درصد از فروش صنعت سينما (هاليوود) پيشي گرفته است.

لزوم اختصاص50درصد بازار داخل به گيم ايراني تا سال 1404
بر اساس سند چشم انداز صنعت بازي هاي رايانه اي درافق 1404 ؛ سهم بازي هاي رايانه اي ايراني در بازار داخل تا سال 1404 بايد به 50 درصد برسد حال آن که اين سهم در حال حاضر کمتر از 5درصد است، رئيس هيئت مديره بنياد ملي بازي هاي رايانه اي معتقد است که رسيدن به اين سهم تنها در شرايطي دست يافتني است که اين صنعت در کشور از حمايت هاي ويژه دولت و نهادهاي تصميم گير برخوردار شود به نحوي که زيرساخت‌هاي قانوني وسرمايه گذاري خوبي در اين زمينه انجام وهمچنين بخش خصوصي براي حمايت از اين صنعت وارد عمل شود.صنعت بازي هاي رايانه اي درکشور ما سال ها ست که ازکمبود بودجه رنج مي برد و همين موضوع به عنوان مانعي بزرگ بر سر راه توسعه اين صنعت ، همواره توليد بازي هاي ايراني را تحت الشعاع قرار داده به نحوي که اين صنعت طي سال هاي اخير به شکل قطره چکاني سرپا مانده است و مسئولان اين حوزه بارهااز سهم ناچيز اختصاص داده شده به توليد آن درکشور که گاه به يک صدم هزينه تبليغات يک بازي خارجي نيزنمي رسد،گلايه کرده‌اند.به گفته مينايي، درحالي که براساس درخواست بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در سال 93 بايدحداقل7 ميليارد تومان اعتبار به صنعت بازي هاي رايانه اي اختصاص پيدا کند ، متاسفانه تنها کمتر از يک دوم اين سهم يعني 3 ميليارد تومان اختصاص پيدا کرده که از اين ميزان نيز مبلغ تخصيص يافته حدود 1.5 ميليارد بوده است و اين يعني تامين 20درصد بودجه مورد نياز.

bazirayanei2

رئيس هيئت مديره بنياد ملي بازي هاي رايانه اي همچنين مي گويد : براي سال 94 در خواست هايي داده ايم که چنان چه مجلس تصويب کند بتوانيم از طريق هولوگرام بازي هاي خارجي ويا تعرفه‌هايي که براي بازي هاي خارجي بسته مي شودو همچنين از محل تعرفه بازي هاي آنلاين در آمد کسب کنيم. بنابراين اگر مجلس با اين موارد موافقت کند، در اين صورت بخشي از کمبود بودجه بنياد بر طرف خواهد شد در غير اين صورت بايد با همين وضعيت بودجه هاي انقباضي سر کنيم .

ايران رتبه نخست جهان اسلام
به گفته مينايي، ايران رتبه نخست جهان اسلام در توليد بازي هاي رايانه اي و رتبه پنجم آسيا را به خود اختصاص داده براين اساس براي حفظ اين جايگاه، توجه به سرمايه گذاري در صنعت بازي هاي رايانه اي از اهميت بالايي بر خوردار است و مسئولان تصميم گير در اين زمينه بايد اين نکته را مد نظر داشته باشند در غير اين صورت بازار بازي هاي رايانه اي کشور همچنان در تسخير بازي هاي رايانه اي خارجي خواهد ماند . 

نبود قانون کپي رايت سد راه توسعه صنعت گيم
رعايت نشدن حق کپي رايت بازي هاي خارجي را بايد يکي از چالش هاي اساسي و سد راه توسعه صنعت بازي هاي رايانه اي دانست . امروز به دليل وجود همين نقيصه ، بازار بازي هاي رايانه اي کشور در اختيار بازي هاي دانلودي وکپي شده و باکيفيت خارجي است که به قيمت بسيار کمي نسبت به بازي هاي ايراني به فروش مي رسد.قائم مقام بنياد ملي بازي هاي رايانه‌اي مي گويد : بازار کپي به شکل زنجيره وار روي توليد داخل تأثير مستقيم مي گذارد به نحوي که تا وقتي بازار کپي در کشور ما وجود دارد، بازي ايراني فروش نمي رود ،وقتي بازي ايراني به فروش نرسد تعداد توليد کننده ها نيز کاهش پيدا مي کندو در نتيجه توليد کمتر وکمتر مي‌شود و اين يعني نابودي اين صنعت .وي اضافه مي‌کند : امروز در همه کشور ها وقتي مي‌خواهند صنعتي شکل بگيرد عوارضي را روي محصولات خارجي قرار مي‌دهند تا از محل اين عوارض محصول داخلي را تقويت کنند در حالي که در کشور ما اساسا اين حمايت ها انجام نمي‌گيرد و بازي هاي رايانه اي به راحتي از سايت ها دانلود وسپس تکثير ووارد بازار مي شود .

bazirayanei3

گردش مالي 78 ميليارد دلاري صنعت گيم در دنيا
سود بازار کسب و کار صنعت بازي هاي رايانه اي در سال جاري ميلادي در دنيا بيش از 78 ميليارد دلار بوده که بيش از 30 درصد اين صنعت متعلق به آمريکا، حدود 31 درصد متعلق به اروپا و مابقي در اختيار آسيا و آمريکاي لاتين است.

فروشگاه هاي اينترنتي فاقد مجوزفروش گيم فيلتر مي شود

زهرايي- قائم مقام بنياد بازي هاي رايانه اي ازساماندهي فروشگاه هاي اينترنتي بازي هاي رايانه اي در کشور خبر داد وگفت: تعداد فروشگاه هاي اينترنتي فعال در اين زمينه که به عرضه بازي هاي ممنوعه اقدام مي کنند ،به طرز نگران کننده اي رو به افزايش است براين اساس طي مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي و با تعامل با E نماد،از اين پس سايت هايي که بدون مجوز اقدام به فروش بازي مي کنند، فيلترمي شوند .

توليدبازي هاي اسلامي ايراني نيازمند حرکت جهادي
لاله افتخاري(عضو کميسيون فرهنگي مجلس)- دنياي فناوري به ويژه درعرصه توليدبازي هاي رايانه اي ، با چنان شتاب وسرعتي درحال پيشرفت است که اگر ازهم اکنون به فکربرنامه ريزي دراين زمينه نباشيم در آينده لطمات جبران ناپذيري را شاهد خواهيم بود . در زندگي امروزي، حضور در فضاي مجازي و استفاده از امکانات آن براي هر فرد ، به امري اجتناب ناپذير تبديل شده است. يکي از امکانات اين فضا بازي هاي رايانه اي است که بخشي از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و حتي بزرگسالان را به خود اختصاص مي دهد و با توجه به اين که متاسفانه توليدات خارجي بخش اعظم بازارداخلي ما را در اختيار دارند ضرورت ايجاب مي کند با توجه به عدم سنخيت محتواي اين آثار با ارزش هاي ديني و فرهنگي کشور ، مسئولان ذي ربط بيش از پيش به فکر عرضه جايگزين هاي مناسب باشند و خوراک فکري نوجوانان وجوانان کشور را در زمينه بازي هاي رايانه اي براساس ارزش هاي اسلامي- ايراني تامين کنند ،خوراکي که به هويت بخشي، افزايش اعتماد به نفس و تقويت ارزش هاي ديني و ملي منجر شود.بازي هاي رايانه اي امروز تنهايک ابزار براي گذراندن اوقات فراغت نيست و توليدکننده هاي غربي و دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي، با تمام ابزار و امکانات که بازي هاي رايانه اي نيز يکي از آن ها ست ،سعي در نفوذ فرهنگي بين جوانان دارند و چنان چه برنامه ريزي مناسبي در اين زمينه نداشته باشيم، در آينده با خلاء هاي جدي مواجه خواهيم شد . طي سال هاي اخير ، در عرصه توليد بازي هاي رايانه اي در کشور حرکت رو به جلويي را شاهد هستيم و بازي سازان ايراني افتخار آفريني هايي داشته اند که جاي بحثي براي مسئولان اين حوزه باقي نمي گذارد . اما بايد اين نکته را در نظر داشت که در جامعه ما نياز بالايي به توليد بازي هاي رايانه‌اي احساس مي شود،حال آن که متاسفانه بازي هاي رايانه اي توليد داخل ، بخش کمي از نياز جامعه را پوشش مي دهد و هنوز در جذب حداکثري مخاطبان اين عرصه موفق نبوده است لذا با توجه به رشد روز افزون اين بازار و ورود بي وقفه بازي هاي رايانه اي خارجي به بازار هاي کشور ، بايد يک حرکت جهادي و توام با برنامه ريزي فراگير در اين خصوص صورت گيرد به ويژه آن که براي توليدبازي هاي رايانه اي از لحاظ محتوايي از منابع غني بر خورداريم که با استفاده از اين منابع امکان توليد طيف وسيعي از بازي هاي جذاب حماسي، ديني، داستاني و ...و جود دارد. بازي سازي رايانه‌اي علاوه بر اين که موجب انتقال فرهنگ مي شود، مي‌تواند به ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي دانشجويان و فعالان عرصه مجازي و هنر نيز مي‌انجامد.

bazirayanei4

سندتوسعه بازي هاي رايانه اي درانتظار تصويب در 2 شورا
پارسا – سند توسعه بازي هاي رايانه اي در حال حاضر در انتظارتصويب در 2 شوراي عالي انقلاب فرهنگي وشوراي عالي فضاي مجازي است .

حسن کريمي قدوسي قائم مقام بنيادملي بازي هاي رايانه اي با بيان اين مطلب افزود: سند راهبردي توسعه بازي هاي رايانه اي ، نقشه جامع صنعت توليد بازي هاي رايانه اي و برنامه راهبردي کوتاه مدت و بلند مدت توسعه اين صنعت درکشور است که در آن ماموريت هاي ويژه اي براي پيشرفت اين عرصه پيش بيني شده و به نوعي نقشه راه توسعه اين صنعت در کشور و رسيدن به جايگاه مطلوب جهاني است .

وي ادامه داد: اين سند در حال حاضر در 2شوراي عالي انقلاب فرهنگي و فضاي مجازي در حال بررسي است که شوراي عالي انقلاب فرهنگي به طور عمده بحث ساماندهي و جريان سازي فرهنگي را در بحث بازي هاي رايانه اي و در قالب اين سند بررسي مي کند و شوراي عالي فضاي مجازي نيز مباحثي از جمله ساماندهي وضعيت بازار ،حمايت از توليد ، ساماندهي توزيع بازي هاي رايانه اي ، ايجاد قوانين در حوزه بازي ها و ساماندهي گيم نت ها را مدنظر قرار داده است.

در اين سند همچنين شکل مناسب تري از حمايت ها براي توليد کنندگان بازي هاي رايانه اي پيش بيني شده است که از جمله آن ها مي توان به موضوع ايجاد صندوق حمايت از توسعه بازي هاي رايانه اي اشاره کرد که در صورت ايجاد اين صندوق حمايت هاي گسترده تري از توليد کنندگان اين عرصه انجام مي شود .

وي افزود : در اين سند با بررسي فرصت ها و تهديدهاي موجود و نيز نقاط قوت و ضعف کشور، چندين راهبرد مختلف ارائه و در انتها نيز اقدامات عملي و اجرايي براي رسيدن به اهداف راهبردهاي مختلف در آن پيش بيني شده است که در صورت اجرايي شدن اين سند ، مي توان اميد داشت در افق سال ۱۴۰۴، ايران بتواند از جايگاه قابل قبولي در بين کشورهاي پيشرو در صنعت بازي سازي برخوردار باشد؛ اين در حالي است که نبودتوجه کافي به اين حوزه و کوچک و بي اهميت شمردن آن مي تواند باعث نابودي اين نهال ارزشمند شود و کشور را از دست پيدا کردن به چنين فناوري باارزشي محروم کند.