نفتکش حامل نفت خام عراق با همکاری ترکیه و تلاش مقامات کردستان عراق، محموله خود را در اراضی اشغالی فلسطین تخلیه کرد.

به گزارش پارس به نقل از العالم، منابع تجاری و شرکت هایی که حرکت کشتی ها را دنبال می کنند اعلام کردند نفتکش حامل نفت منطقه کردستان عراق که به علت شکایت قضایی دولت عراق به مدت چند ماه نتوانست محموله خود را در ایالت تکزاس آمریکا تخلیه کند، به دریای مدیترانه بازگشت و محموله خود را به اسرائیل تحویل داد.

رویترز به نقل از منابع تجاری و مدارک مربوط به کشتیرانی دریایی اعلام کرد نفتکش از کردستان عراق حرکت کرده بود و چند ماه پیش در تکزاس آمریکا در صدد تخلیه نفت بود که به علت شکایت قضایی دولت مرکزی بغداد از این کار جلوگیری شد و در نتیجه از طریق دریای مدیترانه عازم بندر عسقلان شد و به علت اینکه پیش از رسیدن به بندر عسقلان سامانه جی پی آر اس آن روشن بود رد یابی شد؛ اما از تاریخ 22 فوریه این سامانه کشتی خاموش شد تا اینکه روز جمعه کشتی در حالی ردیابی شد که محموله خود را تخلیه کرده بود.

منابع آگاه در این خصوص اعلام کردند که تاکنون چند نفتکش محموله نفتی خود را از طریق بندر جیهان ترکیه و دریای مدیترانه به بندرهای رژیم صهیونیستی منتقل کرده اند.

نفتکش «یونایتد کالاوروتا» که حامل یک میلیون بشکه نفت خام منطقه کردستان عراق بود در ماه ژوئیه محور نزاع حقوقی در تکزاس بود. دولت محلی منطقه کردستان در تلاش برای افزایش فروش نفت خود به طور مستقل، این نفتکش را اعزام کرده بود.

دولت عراق علیه این معامله شکایت کرد و آن را غیرقانونی دانست و مسؤولان منطقه کردستان نیز مدعی شدند که طبق قانون اساسی چنین اجازه ای دارند.

این نفتکش چند ماه نزدیک سواحل تکزاس باقی ماند و اواخر ژانویه اندکی پس از توافق بغداد و اربیل درباره مسئله فروش نفت، از سواحل تکزاس خارج شد.