به گزارش  پارس به نقل از شریان نیوز، روز شنبه دوم اسفند ماه سال جاری اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در منطقه آزاد اروند حضور یافت و از روند پیشرفت و  اقدامات  طرح های صنعتی، عمرانی، تولیدی و اقتصادی این منطقه در جهت رشد و بالندگی کشور بازدید کرد. با حضور وی از چندین طرح ویژه صنعتی و عمرانی بازدید  و چهار طرح اقتصادی نیز اجرایی شد. همچنین سه تفاهمنامه مهم همکاری فی مابین شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان منطقه آزاد ارونددر آبادان به امضا و ابلاغ رسید. ترکان ضمن برنامه ریزی دقیق و مدون برای طرح های صنعتی، عمرانی و اقتصادی مناطق آزاد و به خصوص منطقه آزاد اروند، خواستار صادرات کالا و تولیدات داخلی به کشورهای همجوار شد. وی ضمن ضرورت داشتن  استراتژی و راهبرد برای مناطق آزاد، تاکید کرد که این مناطق باید به دروازه های صادرات کالا تبدیل شوند.
 
متن کامل سخنرانی های مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اقدامات و بازدیدهای وی به تفصیل به شرح زیر بیان شده است :

*اجرای چهار طرح اقتصادی در منطقه آزاد اروند آغاز شد

 

 

 

 

 

 

 


با حضور مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عملیات احداث بارانداز 13 هکتاری، پایانه کالای فله در شلمچه، توسعه فرودگاه بین المللی آبادان و قطعه نخست طرح محصور سازی اراضی منطقه آزاد اروند آغاز شد.
با حضور ' اکبر ترکان'، طرح توسعه پایانه فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان در زمینی به مساحت هفت هزار و 500 مترمربع در دو طبقه کلنگ زنی شد.
 

برای اجرای این طرح در بازه زمانی یکساله، 100 میلیارد ریال از اعتبارات منطقه آزاد اروند هزینه می شود.

همچنین با حضور  وی  جاده های دسترسی و معابر سایت صنعتی آبادان و ساختمان محل استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری رسید.
برای اجرای جاده های دسترسی سایت صنعتی آبادان به طول 11 کیلومتر، 60 میلیارد ریال هزینه شده است.

 
آغاز عملیات طرح محصور سازی اراضی منطقه آزاد اروند و تفکیک این زمین ها از سرزمین اصلی با اعتبار بیش از 123 میلیارد ریال به مدت 14 ماه از دیگر پروژه هایی بود که با حضور ترکان آغاز شد.
آماده سازی سایت 13 هکتاری توسعه بارانداز پایانه مرزی شلمچه با هدف توسعه صادرات غیر نفتی به عراق با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال از دیگر طرح هایی بود که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدت زمان اجرای این پروژه که به منظور توسعه صادرات به کشور عراق اجرایی شده، یک سال اعلام شده است.

احداث پایانه کالای فله به مساحت پنج هکتار و با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال و با اشتغالزایی 50 نفر در شلمچه روز شنبه اجرایی شد.

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از بندر خرمشهر، مجتمع فسفات کارون، شرکت آذین چوب گستر و پروژه های بهسازی و آسفالت معابر 28 روستای آبادان و خرمشهر دیدن کرد.

 
*مناطق آزاد استراتژی و راهبرد مشخص داشته باشند
ترکان مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان نظام مهندسی کشورآبادان - دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد باید استراتژی و راهبرد مشخص در پیشبرد اهداف با استفاده از فرصتها داشته باشند.
علی اکبر ترکان در جریان بازدید از فرودگاه آیت الله جمی آبادان اظهار کرد: در مناطق آزاد اقدامات خوبی در یک سال اخیر با تصمیم گیری کلان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد شکل گرفته است که در منطقه آزاد اروند نیز تصمیم گیری و سیاستگذاری های مهم انجام شده که فرودگاه آبادان در اولویت این برنامه ها بوده است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: برای مقاوم سازی در مقابل تکانه های بیرونی اقتصادی باید تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.

ترکان در این بازدید ضمن بازدید از محل احداث ترمینال پنج هزار مترمربعی فرودگاه آبادان با همکاری شرکت فرودگاه های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بهسازی سالن ترمینال فعلی باید تا آماده سازی ترمینال جدید انجام شود.

وی اظهار کرد: باید به ماموریت تعریف شده مناطق آزاد، ویژه و اقتصادی در بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری شود چرا که مفاهیم کلی و چارچوب های اصلی فعالیت این مناطق در این سیاست ها تعریف شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی گفت: مناطق باید استراتژی و راهبرد مشخص در پیشبرد اهداف با استفاده از فرصت ها داشته باشند.

ترکان افزود: شناخت موانع، مشکلات و افزایش سطوح مقاومتی موجب روان شدن امور و منتج به پیشرفت خواهد شد.

وی بیان کرد: ارتباط و همکاری دستگاه های ملی نقش به سزایی در شناخت موانع و تسریع در رفع و پیشرفت منطقه دارد.
مشاور رئیس جمهوری، خواستار اجرای مفاد تفاهم نامه ها توسط دو طرف شد و گفت: این تفاهم نامه ها بر تعامل و ارتباط دستگاه های ملی در این منطقه تاکید دارد.
ترکان تاکید کرد: باتوجه به امتیازات ویژه مناطق آزاد برای سرمایه گذاری به یقین داشتن فرودگاه کارآمد، توسعه یافته و به روز تاثیر بسیار زیادی در منظر ابتدایی در جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمد، اشتغالزایی و رفاه مردم که پر اهمیت ترین نتیجه مناطق آزاد است، دارد.

مدیر فرودگاه آبادان نیز در این دیدار با اشاره به امضا و ابلاغ سه تفاهم نامه مهم و کارساز همکاری فی مابین شرکت فرودگاه های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند در جهت برنامه ریزی برای بهسازی، توسعه و تامین زیر ساخت های لازم فرودگاه آبادان اظهار کرد: اجرای این سه تفاهم نامه کلید خروج فرودگاه آبادان از بن بست توقف به شمار می رود.

محمد رضا رضایی عنوان کرد: پروژه های مهم و بنیادی نظیر نصب دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME، دستگاه فرود اتوماتیک، احیا و ایجاد فضای سبز دو کیلومتری در بلوار ورودی فرودگاه، مشارکت در بهسازی سالن پروازهای خارجی و داخلی فعلی و برنامه ریزی در خصوص احداث و نوسازی ساختمان ترمینال با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه های کشور در حال انجام و در برنامه ها و سیاست های توسعه ایی منطقه تعریف شده است.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک فرودگاه در منطقه گفت: با اخذ مجوز نفوذ به خاک عراق و همکاری شرکت های هواپیمایی در سال جاری، شمار پروازهای فرودگاه آبادان را به بیش از ۱۰۰ پرواز رساندیم که برقراری پرواز خارجی شارجه با همکاری شرکت هواپیمائی خارجی «ایرعربیا» یکی از عمده ترین نتیجه تلاش در جهت تغییر وضع شرایط پروازی فرودگاه در سال های اخیر بود.


*امضای 3 تفاهمنامه بین شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند
 
مدیر فرودگاه آبادان از امضا و ابلاغ سه تفاهمنامه مهم همکاری فی مابین شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد.
 
محمدرضا رضایی در بازدید اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی و مشاور رئیس جمهوری از فرودگاه آبادان که با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند صورت گرفت، گزارش مبسوطی از وضعیت فرودگاه آبادان و پروژه‌های انجام شده، در حال انجام و در دست برنامه‌ریزی ارائه کرد. وی با اشاره به امضا و ابلاغ سه تفاهمنامه مهم و کارساز همکاری فی مابین شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند در جهت برنامه‌ریزی برای بهسازی، توسعه و تامین زیرساخت‌های لازم فرودگاه آبادان افزود: اجرای این سه تفاهمنامه کلید خروج فرودگاه آبادان از بن بست توقف است. رضایی، ضمن تشکر از همکاری نزدیک گام به گام مجموعه سازمان منطقه آزاد اروند در پروژه‌های فرودگاه و تعصب و اهتمام مدیران ارشد در توسعه و بهبود شرایط این فرودگاه خاطرنشان کرد: پروژه‌های مهم و بنیادی نظیر نصب دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME، دستگاه فرود اتوماتیک، احیا و ایجاد فضای سبز دو کیلومتری در بلوار ورودی فرودگاه، مشارکت در بهسازی سالن پروازهای خارجی و داخلی فعلی و برنامه‌ریزی در خصوص احداث و نوسازی ساختمان ترمینال با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه‌های کشور در حال انجام و در برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای منطقه تعریف شده است. مدیر فرودگاه آبادان با اشاره به موقعیت استراتژیک فرودگاه در منطقه عنوان کرد: اخذ مجوز سفر به عراق و همکاری شرکت‌های هواپیمایی در سال جاری شمار پروازهای فرودگاه آبادان را به بیش از 100 پرواز رساند که برقراری پرواز خارجی شارجه با همکاری شرکت هواپیمایی خارجی ایر عربیا یکی از عمده‌ترین نتیجه تلاش در جهت تغییر وضع شرایط پروازی فرودگاه در سال‌های اخیر بود.  این بازدید در پی سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی به منطقه آزاد اروند و بازدید، افتتاح و کلنگ زنی بیش از 15 پروژه  آماده آغاز، انجام شده و در حال انجام سازمان منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرمشهر صورت گرفت.

*مصنوعات و تولیدات مناطق آزاد باید به کشورهای همجوار صادر شود/سرمایه‌گذاری جدید در منطقه آزاد اروند

 

اکبر ترکان در بازديد از منطقه آزاد اروند و در سايت صنعتي آبادان گفت: مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور پراکنده اند که عمدتا به عنوان نقاط مرزي شناخته مي شوند، پس بايد مصنوعات و توليدات خود را به اين کشورها صادر کنند.
سرمايه گذاري هاي جديد در منطقه آزاد اروند شکل مي گيرد
 
مشاور رييس جمهور به جايگاه مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد پايگاه توليد و صادرات است و اين مناطق مي کوشند با رويکرد تسهيل در صادرات و افزايش توان براي توليد ملي به اهداف خود در اقتصاد مقاومتي دست يابند.
بازديد مهندس ترکان از پروژه هاي عمراني منطقه آزاد اروند

ترکان روند فعاليت هاي صنعتي و توليدي انجام شده در منطقه آزاد اروند را مثبت ارزيابي کرد و گفت: حجم سرمايه گذاري ها در اين منطقه با توجه به هم مرزي با عراق و استفاده از توان صادراتي کالاها و خدمات به اين کشور و نيز دو شهرک صنعتي آبادان و خرمشهر مطلوب است که بايد براي رونق و احياي واحدهاي متوقف و راکد سرمايه گذاري هاي جديد انجام شود.
ترکان با اشاره به تفاهم نامه دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد با بنياد مسکن انقلاب اسلامي گفت: اين بنياد 180 ميليارد تومان در روستاهاي منطقه آزاد اروند به بهسازي معابر و نوسازي خانه هاي روستايي اختصاص داده است که از ميان 150 روستا که در اين طرح قرار دارند اقدامات براي نوسازي و بهسازي 27 روستا آغاز شده است.
وي همچنين از برنامه هاي گسترده براي توسعه فضاهاي آموزشي و مدارس در منطقه آزاد اروند با همکاري وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
بعد از مناطق آزاد ماکو، ارس، قشم و انزلی، اروند پنجمین مقصد مشاور رییس جمهور به منظور بررسی وضعیت عملکرد این مناطق در سال جاری است.


*سرمايه گذاري هاي جديد در منطقه آزاد اروند شکل مي گيرد/بازديد مهندس ترکان از پروژه هاي عمراني منطقه آزاد اروند


اکبر ترکان
 
کلنگ پروژه تعريض مسير مواصلاتي در آبادان را به زمين زد.آغاز پروژه عمراني انتقال فرودگاه آيت الله جمي و حصارکشي در سايت صنعتي آبادان، بازديد از سايت صنعتي آبادان و حضور در شرکت هاي پتروآذر کاسپين، پتروآرمان اروند، توليد کنندگان مشتقات نفتي از ديگر پروژه هايي است که مورد بازديد ترکان قرار گرفت و ساختمان محل استقرار گمرک جمهوري اسلامي ايران در سايت صنعتي آبادان نيز به بهره برداري رسيد.
همچنين بازديد از مراحل بهسازي روستاي مقامسيه، حضور در سايت صنعتي خرمشهر و بازديد از شرکت هاي آذين چوب گستر، فولاد کاوه اروند و پالايشگاه پيمان رامشير از جمله پروژه هايي بود که مشاور رييس جمهور از آن بازديد کرد.در اين بازديدها کلنگ پروژه هاي بارانداز 13 هکتاري در شلمچه، بهسازي و آسفالت روکش جاده امام صادق(ع)، طرح توسعه پروژه سرمايه گذاري انديشه خلاق به زمين زده شد.
مشاور رييس جمهور شب گذشته از بيمارستان شهيد بهشتي و اسکله بندر آبادان بازديد کرد و از نفرات برتر جشنواره ملي اسب اصيل عرب خوزستان تقدير کرد.


ترکان: مناطق آزاد به دروازه صادرات کالا تبدیل می شود

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: شهرک صنعتی آبادان، هنوز 48واحد غیر فعال دارد که برخی از آنها به دلیل اینکه مالکان نتوانستند این واحدهای صنعتی را اداره کنند، از سوی بانک های عامل مصادره شده است.

مشاور رئیس جمهوری همچنین، تعیین تکلیف واحدهای صنعتی تعطیل شده از سوی بانک ها را خواستار شد و گفت: تولیدکنندگان و سرمایه گذاران جدیدی هستند که علاقمندند با تغییر کاربری این واحدها نسبت به احیاء دوباره آن اقدام کنند.

ترکان اظهار کرد: در بخش های صنایع پتروشیمی، شیمیایی و واحدهای غذایی نیز استقبال خوبی در منطقه آزاد اروند شده است و بانک های عامل می توانند واحدهای راکد را به سرمایه گذاران این بخش ها واگذار کنند.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.