به گزارش پارس به نقل از تسنیم: هنوز افتتاح نمایشی فاز 10 و 9 پارس‌جنوبی از خاطر صنعت نفت زدوده نشده بود که خبر افتتاح مگاپروژه این میدان مشترک از سوی سایت رسمی وزارت نفت با عنوان "جشن تولید فاز ١٢ پارس جنوبی"  توسط رئیس جمهور در نیمه نخست اسفند ماه منتشر شد.


در حالی مراسم افتتاح رسمی فاز 12 برنامه‌ریزی شد که هنوز تولید کامل - روزانه 76 میلیون متر مکعب- از سکوهای این مگافاز عملیاتی نشده است؛ در واقع هم‌اکنون نیمی از این رقم از مخزن فاز 12 در حال تولید است و باقی گاز پالایش شده از فازهای 6، 7 و 8 دریافت می‌شود. همچنین واحدهای تصفیه گوگرد و جداسازی گازهای اِتان و ال.پی.جی پالایشگاه نیز تاکنون ساخته نشده است.

همین امر موجب شد در روزهای اخیر به افتتاح‌ نمایشی فاز 12 پارس جنوبی انتقاداتی وارد شود؛ البته معاون وزیر نفت در امور مهندسی طی نشستی با خبرنگاران با اظهار اینکه "در روزهای اخیر شائبه‌های مختلفی درباره صنعت نفت و عملکرد آن مطرح شده است که درست نیست" سعی بر این داشت تا وزارت نفت دولت یازدهم را از برگزاری یک شو تبلیغاتی مبرا کند.

سید عماد حسینی گفته بود: "در روزهای آینده شاهد گشایش فاز ١٢ پارس جنوبی هستیم که بر خلاف افتتاحیه دولت گذشته نمایشی نخواهد بود. وزارت نفت تا زمانی که از پایان کار یک پروژه مطمئن نشود به یقین آن را افتتاح نمی کند."

اما اکنون نهاد ریاست جمهوری، افتتاح رسمی فاز 12 پارس‌جنوبی را به دلیل کامل نبودن طرح توسعه لغو کرد تا دوباره یک افتتا‌ح‌ نمایشی در تاریخ صنعت نفت کشور و بزرگترین میدان گازی جهان به ثبت نرسد.