پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دور دوم مزايده فروش سهام دو باشگاه پرطرفدار پرسپوليس و استقلال تا پايان سال جاري برگزار مي شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در شرایطی که همه خودشان را برای برگزاری نخستین مزایده پرسپولیس و استقلال در روز دوشنبه آماده می‌کردند و حتی از پخش تلویزیونی این جلسه خبر داده شده بود،‌ ناگهان مزایده مزبور لغو شد. برخي علت اين لغو را به يك فعال بخش خصوصي كه مدير باشگاه ورزشي نيز هست و مديري از گروه كارگزاران مرتبط مي دانند.

بر اساس اين گزارش، ساعاتي پيش از برگزاري جلسه مزايده سرخ آبي ها، حسين هدايتي مالك باشگاه استيل آذين و عيسي كلانتري وزير دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني و از مديران گروه كارگزاران، رايزني گسترده اي با مدير عامل سازمان خصوصي سازي داشته اند كه در نهايت منجر به لغو جلسه مزايده شد.

علي رغم اعلام اينكه درخواستي براي خريد اين دو باشگاه، به سازمان خصوصي سازي ارسال نشده است اما برخي معتقدند درخواستهايي وجود داشته ولي اين سازمان، اهليت خريداران را تاييد نكرده است و پاكت‌هاي پيشنهادي خريداران مورد تأييد سازمان خصوصي‌سازي‌ نبوده است.

گفته مي شود پيگيري هاي حسين هدايتي براي لغو مزايده پرسپوليس و استقلال به دليل وعده اي است كه چندي پيش وزير امور اقتصادي و دارايي به وي داده بود. بر اين اساس، در ابتداي هفته جاري، علي پروين و حسين هدايتي به ديدار وزير اقتصاد مي روند. پروين و هدايتي از طيب نيا مي خواهند كه پرسپوليس و استقلال با قيمت مناسب در اختيار پيشكسوتان اين دو باشگاه قرار گيرد. وزير امور اقتصادي و دارايي  نيز در پاسخ مي گويد: تا روز مزايده صبر كنيد تا ببينيم كسي براي خريد پرسپوليس شركت مي‌كند يا نه. اگر كسي براي خريد پرسپوليس قدم جلو نگذاشت پرسپوليس را به شما پيشكسوتان و حسين هدايتي خواهيم داد.

دلایل لغو مزایده استقلال و پرسپولیس ناشی از سه عامل
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، ، اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی سازی در رابطه با لغو دقیقه 90 مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، با اشاره به این که عدم اقبال خریداران به شرکت در مزایده استقلال و پرسپولیس از جنبه های گوناگون قابل بحث و بررسی است، گفته است: حساسیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی،  موضوع واگذاری این دو تیم را با ظرافت های ویژه ای همراه کرده است.

وی افزود: یکی از دلایل عدم اقبال خریداران برای خرید استقلال و پرسپولیس، طرح موضوع گران بودن قیمت اعلامی برای این دو باشگاه است که باید بگویم سرخابی‌ها بیشتر از این قیمت ها ارزش دارند. البته خریداران نیز حق دارند تا در خصوص قیمت پیشنهادی خود تصمیم گیری کنند و قیمت پایه را گران یا ارزان بدانند.

غلامی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل عدم اقبال به مزایده استقلال و پرسپولیس ، ارتباطی است که میان فعالان فوتبال ما وجود دارد . احتمال می رود این دیدگاه میان آنها هماهنگ شده باشد که با عدم شرکت در این مزایده، سازمان خصوصی سازی را مجاب کنند تا در نوبت بعدی با قیمت پایین تری عرضه کند. سومین دلیل هم مربوط عدم اقبال خریداران به شرکت در این مزایده وجود ابهام در زمینه این مزایده و بدهی های استقلال و پرسپولیس است.

وی با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی که در خصوص قیمت گذاری نامناسب استقلال و پرسپولیس در چند روز گذشته مطرح شده ، تصریح کرد: مقایسه این دو تیم و برند سرخابی‌ها با باشگاه های فوتبال کشور مالاگا که 5 هزار نفر هم هوادار ندارند، کار درستی نیست و نشان از این دارد کسانی که این موضوعات را مطرح می کنند کمترین شناخت را از برند و ارزش گذاری آن ندارند.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه هر چند سازمان خصوصی سازی در آگهی خود اعلام کرده بود تنها املاک و دارایی های این دو تیم واگذار خواهد شد و تسویه بدهی های آنها بر عهده دولت است گفت: با این حال اطلاع رسانی مناسبی برای روشن کردن افکار عمومی در این زمینه انجام نشد . بهتر بود از ظرفیت هایی چون برنامه 90 و نیز برگزاری مناظره تلویزیونی برای شفاف سازی بیشتر استفاده می شد.

غلامی افزود: بر اساس قانون سازمان خصوصی سازی مشکلی از نظر بودجه و هزینه‌کرد تبلیغات به روش های گوناگون ندارد. بنابراین بهتر بود اطلاع رسانی مناسب تری در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس انجام می داد.

حالا تکلیف چیست؟
در شرایط فعلی و با منتفی شدن جلسه اول مزایده،‌ برای بسیاری از هواداران این سوال به‌وجود آمده که تکلیف واگذاری پرسپولیس و استقلال چه خواهد شد؟ در همین راستا مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مسائلی را مطرح کرده است. بخشی از سخنان جعفر سبحانی را بخوانید: «من دو نکته را باید در این‌باره عرض کنم؛ یکی اینکه منتفی شدن برنامه روز دوشنبه برای سازمان خصوصی‌سازی چندان غیرطبیعی نبوده است. در سیستم ما بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. ما در سال 93 حدود 30 هزار میلیارد تومان سهم دولت را عرضه کرده‌ایم که شاید فقط سه تا چهار هزار میلیارد تومان آن به فروش رسیده‌اند. نکته دوم این است که حالا در نبود خریدار چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ باید توضیح بدهم هیات واگذاری که متشکل از چند وزیر هستند، در روزهای آینده تشکیل جلسه می‌دهند. 
اگر یک شرکت عادی بود، شاید واگذاری آن به چند ماه بعد موکول می‌شد، اما حساسیت‌هایی که برای پرسپولیس و استقلال وجود دارد، باعث شده که همه تلاش‌ها به سمت این برود که هرچه زودتر شاهد واگذاری دو باشگاه یاد شده باشیم، برای همین در نخستین جلسه هیات واگذاری که هفته آینده برگزار می‌شود، این موضوع مطرح خواهد شد. اینکه چه اتفاقی در جلسه رخ می‌دهد، از حالا مشخص نیست. یک گزینه این است که تعدیل قیمت شود. گزینه دوم این‌گونه خواهد بود که قیمت تغییر نکند، ولی شرایط را عوض کنند. مثلا در حال حاضر قرار بر این بود که 40 درصد قیمت به صورت نقدی پرداخت شود و 60 درصد باقی‌مانده در چهار قسط شش ماهه پرداخت شود اما ممکن است حالا شرایط را تغییر دهند و به‌طور مثال بگویند 30 درصد پیش‌پرداخت شده و مابقی اقساط باقی‌مانده طی سه سال از متقاضیان دریافت شود. اگر در جلسه هفته آینده هیات واگذاری این موضوع به تصویب برسد که فکر می‌کنم روز شنبه شاهد برگزاری جلسه خواهیم بود، دو- سه روز پس از آن یعنی اواسط هفته آینده آگهی آن را منتشر خواهیم کرد که یک هفته بعد بار دیگر آگهی تکرار می‌شود و فکر می‌کنم تا سه هفته آینده شاهد برگزاری مزایده خواهیم بود.» در نهایت اما پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از واگذاری آسان‌تر سرخابی‌ها در آینده نزدیک خبر می‌دهد: «این مزایده همانند سایر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی دوباره برگزار می‌شود. تلاش می‌کنیم تا پیش از پایان سال جاری، با شرایط آسان‌تری استقلال و پرسپولیس را به مزایده بگذاریم.»