به گزارش پارس به نقل از فارس، در دی ماه امسال 99 درصد از تعداد خودروهای تولید شده در داخل کشور به خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) اختصاص داشت.
 
در دی ماه شاهد روند صعودی تولید خودروهای سواری بودیم به طوری که تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل از آن 14.2 درصد افزایش یافت.
 
طبق ارزیابی انجام شده، سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان، سراتو محصول شرکت سایپا و پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو کمترین نمره منفی خودروها را در دی ماه کسب کردند.
 
در این ماه، خودروهای سواری در 5 دسته قیمتی زیر 25 میلیون تومان، بین 25 تا 50 میلیون تومان، بین 50 تا 75 میلیون تومان، بین 75 تا 100میلیون تومان و بالای 100 میلیون تومان ارزیابی شدند.
 
در دسته قیمتی خودروهای زیر 25 میلیون تومان، خودروهای تیبا، سایپا 131X شرکت سایپا، سایپا 131X شرکت پارس خودرو، سایپا 132X و ام وی ام 110 مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که هر کدام به ترتیب 57.6، 77.1، 78.5، 80.0 و 83.0 نمره منفی را به خود اختصاص داده اند.
 
همچنین در گروه قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان که بیشترین تعداد خودروهای مصرفی را شامل می‌شود، شاهد ارزیابی 16 خودرو هستیم و از بین آنها پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو و تندر 90 اتوماتیک محصول گروه خودروسازی ایران خودرو هر دو با 20.5 نمره منفی به عنوان کیفی‌ترین خودرو شناخته شدند.
 
پس از آن، تندر 90 پارس خودرو و ایران خودرو و پژو 206 صندوق دار به ترتیب با 20.6، 20.7 و 21.8 نمره منفی در رده‌های بعدی جدول ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند.
 
گروه خودروهای بین 50 تا 75 میلیون تومان نیز شامل 5 خودرو جک J5 اتوماتیک با 44.7 نمره منفی، ام وی ام ایکس 33 جدید با 45.3 نمره منفی، جک J5 معمولی با 47.1 نمره منفی، لیفان ایکس 60  با 50.0 نمره منفی و ولکس 30C با 59.4 نمره منفی است که جک J5 اتوماتیک با کیفیت‌ترین خودرو این گروه معرفی شده است.
 
این در حالی است که در هر کدام از دسته‌های قیمتی بین 75 تا 100 میلیون تومان و بالای 100 میلیون تومان تنها یک خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته و لازم به ذکر است که خودروهای این دو گروه کمترین نمره منفی ارزیابی این ماه را از آن خود کرده اند.
 
خودروی سراتو محصول شرکت سایپا در دسته قیمتی بین 75 تا 100 میلیون تومان در این ماه مورد ارزیابی قرار گرفته است و در این ارزیابی ها 16.9 نمره منفی کسب کرده و از نظر کیفی در جایگاه دوم خودروهای دی ماه قرار گرفته است.
 
همچنین در دسته قیمتی بالای 100 میلیون تومان، خودرو سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان به چشم ‌می خورد که 16.4 نمره منفی به عنوان با کیفیت‌ترین خودرو سواری دی ماه معرفی شده است.
 
عیوب فنی و عملکردی:
 
عیوب فنی و عملکردی شامل کدهای 1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهیزات الکتریکی) است. عیوب تزئینات و مونتاژی شامل کدهای 5 (تزئینات) و 8 (صداهای غیرعادی) است. عیوب بدنه شامل کدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم کد 7 است.
 
در دی ماه در هر 4 بخش عیوب فنی و عملکردی، تزئینات و مونتاژ، بدنه و رنگ به ترتیب شاهد بهبود کیفی 8.3، 3.2، 6.8 و 1.3 درصدی هستیم که از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند رو به بهبود می‌توان به تولید خودروهای با کیفیت این رده یعنی کیا سراتو، ام وی ام ایکس 33 جدید، ام وی ام 315 جدید، تندر 90 اتوماتیک و همچنین روند رو به رشد خودروهای تیبا، پژو 405 و پژو پارس اشاره کرد.
 
همچنین در 4 بخش فوق به ترتیب سایپا X131 ، ام وی ام110 ، سایپا X132 و ولکس 30C بیشترین نمرات منفی را کسب کردند.
 
در دی ماه تعداد ایرادات مهم و اساسی نسبت به ماه قبل از آن دستخوش تغییری نشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری 4.8 درصد بهبود یافت که عمدتاً مربوط به روند رو به رشد خودروهای تیبا و پژو 405 و پارس است.
 
تغییر کیفیت خودروهای سواری:
 
در دی ماه بیشترین بهبود کیفیت مربوط به خودروهای تیبا، پژو 405 خراسان و پژو 206 صندوق دار بوده است. همچنین تیبا 2، ام وی ام 530 و ولکس 30C نیز بیشترین تنزل کیفی را تجربه کرده‌اند.
وانت:
 
به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران،‌ در بخش وانت شاهد افزایش 4.8 درصدی تولید در دی ماه در مقایسه با ماه قبل از آن هستیم. از نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای گروه وانت می‌توان به قطع تولید محصولات شرکت سازه‌های خودرو دیار یعنی وانت های وینگل تک کابین و دوکابین در این ماه، اشاره کرد.
 
علی‌رغم افزایش تولید خودروهای گروه وانت در دی ماه، ارزشیابی این خودروها 12.7 درصد کاهش یافت، به طوری که هر 4 مدل خودروی ارزشیابی شده در سطح B قرار گرفتند.
 
وانت دیزل زامیاد در صدر و وانت نیسان دوگانه سوز هم در انتهای جدول رده‌بندی قرار گرفتند.
 
عیوب فنی و عملکردی:
 
در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودرو وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی شاهد تنزل 28.6 درصدی نمره منفی در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند نزولی مربوط به وانت دیزل زامیاد است.
 
در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد افت 3.1 درصدی هستیم که عمدتاً مربوط به روند نزولی خودرو وانت نیسان تک سوز است. ضمناً وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد.
 
در بخش بدنه، خودروی وانت نیسان تک سوز بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی در این بخش میانگین نمره منفی 23.6 درصد افزایش یافت که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به افول مربوط به خودروی وانت نیسان تک سوز است.
 
در بخش رنگ، وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد ارتقاء 6.1 درصدی میانگین نمره منفی این بخش در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن هستیم که بیشترین تأثیر مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.
 
در دی ماه تعداد ایرادات مهم و اساسی، 53.5 درصد کاهش یافته داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروهای وانت نیسان تک سوز و وانت دیزل زامیاد است.
 
در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، افت کیفی 15.2 درصدی را تجربه کرد که عمدتاً مربوط به قطع تولید خودروهای با کیفیت این رده یعنی وانت وینگل تک کابین و وانت وینگل دو کابین در ماه جاری است.
 
تغییر کیفیت وانت‌ها:
 
در دی ماه، وانت نیسان تک سوز بیشترین میزان بهبود را به خود اختصاص داده است.
 
گروه سنگین :
 
در بخش خودروهای تجاری مسافری در دی ماه مانند ماه قبل از آن، هیچ خودرویی ارزشیابی نشده است.
 
در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 5.2 درصدی تولید در دی ماه در مقایسه با ماه قبل از آن هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند، افزایش تولید کامیون اسکانیا G400 (کمپرسی) و کامیونت الوند است.
 
با توجه به روند صعودی تولید خودروهای این گروه، در گروه کامیونت ها، کامیونت ایسوزو  NPR75P محصول بهمن دیزل در رده نخست قرار گرفت.
 
در گروه کامیون ها در میان 4 مدل خودروی تولیدی، کامیون اسکانیا G400 (کمپرسی) محصول ماموت دیزل در صدر قرار گرفت. در بخش کشنده ها هم 4 تیپ خودرو تولید شد که کشنده بنز آکسور محصول ایران خودرو دیزل در بالاترین رده این گروه قرار گرفت.
 
عیوب فنی و عملکردی:
 
در بخش عیوب فنی و عملکردی، کامیون البرز و کشنده ماز بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. همچنین میانگین نمره منفی این بخش در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن به میزان قابل توجهی افزایش داشت که عمدتاً مربوط به روند نزولی کامیون سنگین بنز WH است.
 
در بخش تزئینات و مونتاژ کامیونت الوند بالاترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش 1.4 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت که عمدتاً مربوط به روند رو به بهبود کشنده کاوه و کشنده ماز است.
 
در بخش بدنه، کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب کرد، همچنین شاهد بهبود 6.3 درصدی در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به رشد، مربوط به کامیون ایسوزو NPR75M است.
 
در بخش رنگ، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین میانگین نمره منفی این بخش در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن دستخوش تغییری نشد.
 
در نهایت، در میانگین نمره منفی خودروهای این گروه شاهد بهبود کیفی 0.8 درصدی در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن هستیم.
 
تغییرات کیفیت خودروهای گروه سنگین:
 
در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن مشاهده می کنیم که کشنده ماز بیشترین درصد بهبود و کامیون اسکانیا G400 (کمپرسی) هم بیشترین درصد تنزل را داشته‌اند.