به گزارش پارس به نقل از  فرجام، اقتصاد مقاومتي یعنی کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

در همین رابطه حسین آذین، دبیر اول کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فرجام با تاکید بر این نکته که شاه بیت اقتصاد مقاومتی، تولید است می گوید: سیاست گذاری های اقتصادی باید تولید محور باشد و نتیجه ی آن، رونق تولیدات داخلی باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است: وقتی می گوییم سیاست گذاری ها باید بر مبنای تولید باشد به این معنی نیست که تمامی مسئولیت را بر عهده دولت بگذاریم بلکه به خصوص در بحث اقتصاد مقاومتی مردم باید پا به پای مسئولین حضور داشته باشند و تلاش کنند.

وی توضیح می دهد: مردم در واقع پایه های اقتصاد مقاومتی هستند چه در بحث دعوت مردم به کارآفرینی و تولید و چه در بخش تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخلی. بنابراین رکن اصلی را در اقتصاد مقاومتی و درست شانه به شانه دولت، مردم باید ایفا کنند.

آذین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به وضعیت فعلی تولیدات داخلی خاطر نشان می کند: تولیدکنندگان هم باید کیفیت محصولات خود را با در نظر گرفتن هزینه و ارزش واقعی آن محصول ، آنقدر بالا ببرند که مردم به خاطر بی کیفیتی یا گرانی بیش از حد محصولات ایرانی، ناچار به مصرف تولیدات خارجی روی نیاورند.

حسین تاج آبادی، کارشناس اقتصاد نیز در خصوص مفهوم اقتصاد مقاومتی و کارکرد آن در جمهوری اسلامی می گوید: اقتصاد مقاومتی را نباید یک پدافند یا اقدام کوتاه‌مدت و مقطعی دانست بلکه این رویکرد چشم‌اندازی کلان به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد و یک اقدام بلندمدت را شامل می‌شود.

وی در توضیح این مطلب می افزاید: این تعریف هم که به نظر می‌رسد دور از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نیست، رویکردی ایجابی و دوراندیشانه دارد. در این رویکرد، ما در پی «اقتصاد ایده‌آلی» هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» باشد.

این کارشناس در خصوص تلاش های مردمی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی معتقد است: اساساً در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،‌ یکی از مؤلفه‌های مهم الگو می‌باید متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. در این مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک‌پذیری و نوآوری می‌شود.