به گزارش پارس به نقل از مهر، یکی از مهمترین چالش های پیش روی تولید نفت از ذخایر نا متعارف و به اصطلاح "شیل اویل‌ها" در آمریکا حفاری تعداد قابل توجه ای چاه توسعه ای در طول سال است.

بر اساس برآوردهایی که کارشناسان انرژی انجام داده اند براي حفظ و نگهداشت ظرفیت توليد یک ميليون بشكه در روز از منطقه داكوتاي شمالي در ایالات متحده آمريكا بايد سالانه ۲۵۰۰ حلقه چاه جديد حفاري شود این در حالی است که براي نگهداشت اين ميزان توان توليد در ایران و یا عراق نياز به حفر۶۰ حلقه چاه است.

به عبارت دیگر، توليد از چاه هاي منابع غيرمتعارف بطور متوسط در سال اول حدود ۶۵ درصد و در سال دوم حدود ۳۵ درصد كاهش می یابد و در سال سوم نيز ۱۵ درصد و در ادامه به طور متوسط سالانه ۱۰ درصد از توان توليد چاه كاسته خواهد شد.

در این بین آمارهای هم نشان می دهد تعداد چاه هاي مورد نياز براي حفاري در ميادين غير متعارف نفت آمريكا از حدود ۶ هزارحلقه چاه در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۱۶ هزار حلقه در سال ۲۰۱۴ افزايش یافته است و پیش بینی می شود از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی ميزان چاه هاي مورد نياز براي حفاري تقريبا يك روند ثابت در محدوده ۱۶ هزار حلقه چاه در سال برسد.

از این روز قیمت جهانی نفت خام به دنبال کاهش فعالیت دکل‌های حفاری در میادین نفتی غیر متعارف "شیل اویل‌ها" با افزایش چند دلاری جان تازه ای گرفت و در سطوح بالاتر از ۵۰ دلار در بازارهای جهانی معامله شد.

عربستان شعله جنگ نفت را روشن نگه داشت
با تقویت نسبی قیمت طلای سیاه در طول چند هفته اخیر پیش بینی کارشناسان نشان می داد که با ادامه روند موجود بهای نفت خام بازهم تقویت شود و در سطوح بالاتری معامله شود با این وجود کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی شوک جدیدی به بازار نفت وارد کرده اند.

گزارش های رسانه های بین المللی حاکی از آن است که عربستان سعودی که عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و سازمان اوپک را یدک می کشد قیمت نفت خام خود را برای تحویل در ماه مارس ٢٠١٥ میلادی در بازارهای آسیایی را با یک تخفیف ویژه عرضه می کند.

در همین حال شرکت آرامکوی عربستان سعودی هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بهای هر بشکه نفت خام این کشور در ماه مارس ٢٠١٥ میلادی با حدود ۹۰ سنت کاهش عرضه می شود که بزرگترین مقدار تخفیف نفتی سعودی‌ها در ١٤ سال گذشته تاکنون بوده است.

به عبارت دیگر، پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و نشستن امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر کرسی پادشاهی این کشور نفت‌خیز جهان وی پس از ابقای علی النعیمی وزیر کهنه کار نفت عربستان با صدور دستورات جدیدی فروش طلای سیاه با تخفیف‌های ویژه را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس اطلاعیه شرکت آرامکوی سعودی، قیمت هر چهار شاخص نفتی این کشور برای تحویل به بازارهای آسیا، بزرگترین مشتری نفت عربستان، کاهش یافته و این در حالی است که این قیمت‌ها در بازارهای آمریکا ١٥ سنت و در بازارهای اروپایی بین ٧٠ سنت تا یک دلار و ١٥ سنت افزایش داده شده است.

در این بین تحلیلگران اعتقاد دارند که این اقدام عربستان در راستای تلاش این کشور برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازارهای نفتی جهان است.

این شوک جدید نفتی در حالی توسط عربستان به بازار نفت تحملی می شود که پیشتر، عربستان در ماه نوامبر ٢٠١٤ میلادی قیمت فروش نفت خود را در بازارهای آمریکا کاهش داده بود تا بتواند سهم خود را در بازارهای این کشور حفظ کند. این اقدام همزمان با حفظ سطح تولید نفت اوپک بود که منجر به سقوط ٦٠ درصدی قیمت های جهانی طلای سیاه شد.

با این وجود، عربستان بارها اعلام کرده است که تولید نفت خام خود را حتی اگر قیمت‌های جهانی به بشکه ای ٢٠ دلار سقوط کند نیز ادامه می دهد.

قطر هم سرکیسه نفت را شل کرد
پس از تخفیف تاریخی و بی سابقه نفتی عربستان سعودیف قطر به عنوان مهمترین شریک گازی ایران در پارس جنوبی هم یک تخفیف ویژه نفتی به مشتریان خود ارائه کرده است.

بر این اساس قطر قیمت نفت خام فروشی خود در ماه ژانویه گذشته را در پایین ترین سطح در ٦ سال اخیر تعیین کرد به طوری که قطر قیمت رسمی فروش (او اس پی) برای نفت خام مارین قطر در ماه ژانویه گذشته ٤٣,٢٥ دلار تعیین کرده بود که این رقم ١٥ دلار کمتر از ماه دسامبر سال ٢٠١٤ میلای بوده است.

قطر همچنین قیمت او اس پی برای نفت خام لند قطر را در ماه ژانویه سال جاری میلادی ٤٥,٩٥ دلار تعیین کرده بود که این رقم ١٤.٣٠ دلار کمتر از ماه دسامبر بوده است.

در همین حال رویترز با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: این قیمتها پایین ترین رقم از ماه فوریه سال ٢٠٠٩ میلادی تاکنون برای قیمت نفت این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس بوده است.

دعوای نفتی عربستان و روسیه بالا گرفت
روسیه و عربستان هر یک با تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت بزرگترین تولید طلای سیاه جهان در طول سه سال گذشته تاکنون بوده اند با این وجود ریاض با پائین نگاه داشتن بهای نفت می خواهد به مسکو ضربات سنگین اقتصادی وارد کند.

در همین حال، ایلیا ترونین رئیس اداره مالیات، ‌گمرک و تعرفه وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که اگر میانگین قیمت نفت در سال جاری میلادی ٤٠ دلار برای هر بشکه باشد، درآمدهای بودجه ٢٠١٥ میلادی روسیه حدود ٤٦ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

روزنامه نیویورک تایمز هم با انتشار گزارشی، مدعی شده است: عربستان سعی می کند با استفاده از نفوذ خود در بازارهای نفتی در شرایطی که روسیه از سقوط قیمت های نفت لطمه دیده است، با فشار وارد کردن بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حمایت وی را از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قطع کند.