به گزارش پارس به نقل از فارس: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه گفت مسکو با هیچ کشوری سر جنگ ندارد و به دنبال رویارویی نظامی نیست.


به نوشته خبرگزاری اینترفکس، آقای پوتین همچنین گفت: «روسیه آماده است تا با هر کسی همکاری داشته باشد، اما به هیچ‌وجه از حق حاکمیت خود کوتاه نمی‌آید.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه، در اشاره‌ای آشکار به تنش شکل‌گرفته میان مسکو و واشنگتن، افزود: «ما هرگز شکل‌گیری نظم جهان تک قطبی را نخواهیم پذیرفت.»

وی همچنین تصریح کرد با وجود آنکه تحریم‌ها «موجب خسارات و ضررهایی برای ما می‌شود»،‌ اما هرگز نخواهند توانست به اهداف تعیین‌شده خود برسند.

آقای پوتین که در کنگره اتحادیه‌های تجارت مستقل فدراسیون روسیه در شهر «سوچی» صحبت می‌کرد، افزود: «فکر نمی‌کنم که این تلاش‌ها، از جمله تحریم‌ها، نهایتا کسی را خرسند کند.»

وی ادامه داد: «این‌ها (تحریم‌ها) هرچند که موجب خسارات و ضررهایی می‌شوند، قطعا نمی‌توانند بر کشوری چون کشور ما اثرگذار باشند. ما باید از این مسئله مطلع باشیم، چراکه همین آگاهی، میزان استقلال ما از جمله حاکمیت اقتصادی ما را افزایش می‌دهد.»

مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته (1392) در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از 5000 نفر منجر شده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

همین تحریم‌ها و پاسخ‌های متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام علیه روسیه، دو هفته قبل به بهانه ادامه بحران در شرق و جنوب شرق اوکراین، تحریم‌های ضدروسی را به مدت 6 ماه دیگر (تا سپتامبر 2015) تمدید کرد.