به گزارش پارس به نقل از ایسنا؛حمید تهرانفر درباره اینکه ابلاغیه اخیر بانک مرکزی برای تعیین میانگین نرخ ارز از سوی کانون صرافان این ابهام را ایجاد می کند که مگر صرافان تامین کننده و تزریق کننده ارز در بازار آزادند که باید نرخ را نیز تعیین کنند؟ گفت: خیر صرافان واردکنندگان ارز به بازر نیستند، اما کانون تشکلی با انتخاب صرافان است که مدیریت آنها می تواند هر ساله با انتخاباتی که در بین صرافان رخ می دهد تغییر کند که البته ارتباط بسیار نزدیک و خوبی با بانک مرکزی داشته و اینکه در بازار چه می گذرد، بانک مرکزی باید چه اقدامی انجام دهد که به نفع بازر ارز باشد، صرافان چه نیازهایی دارند که بانک مرکزی به آن پاسخ دهد و سایر ضروریات را از طریق آن دریافت می کنیم.

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه برای تعیین نرخ ارز در بازار مرجع خاصی وحود نداشته و کافیست که فردی به صورت غیر واقعی و جعلی خود را علم دار بازار معرفی کرده و صرافی ها به او تاسی کنند، گفت: در روش جدید ابلاغی بانک مرکزی، کانون صرافان نرخ های ارز صرافی ها را دریافت کرده و میانگین موزون آن را هر یک ساعت یکبار اعلام و نرخ قابل اجرا در بازار تعیین می شود.
تهرانفر در مورد اینکه عنوان می شود برخی ارگانهای خاص تامین کننده ارز در بازار آزاد هستند یادآور شد: به هر حال صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را در بازار ارز به فروش می گذارند و با توجه به اینکه گاها حجم صادرات از حدود چهار تا 10 میلیارد دلار متغیر است که به بازار تزریق می شود در همین حد کار کرده و بیشتر نیست.

او توضیح داد: شرکت‌های معتبر ارز خود را به صرافی های معتبر واگذار کرده و برای برای فروش به دلالان نمی سپارند و منابع این واسطه ها از طریق مردم عادی تامین می شود.

او با تاکید براینکه باید روزی دلالانی که هیچ قاعده‌ای برای فعالیت ندارند از بازار جمع شوند ادامه داد : این در حالی است که صرافانی هم که غیر مجاز بوده و به کانون صرافان وصل نیستند فضایی برای کار کردن نخواهند داشت؛ بنابراین توصیه می کنم که تمامی صرافان اگر می خواهند که صراف باقی بمانند برای دریافت و یا تمدید مجوز به بانک مرکزی مراجعه کنند تا دیر نشده در فضای مناسبی که برای آنها مهیا شده فعالیت کنند.
او همچنین از اقدام بانک مرکزی نسبت به پلمپ تعدادی از صرافی های فردوسی سخن گفت: این صرافی ها مجوز نداشته و برخی هم صرافی هایی بودند که مجوزشان مربوط به اتحادیه طالا و جواهر بوده و باطل شده بود اما برای دریافت مجوز اقدام نکرده بودند.

معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد که در حالی روند جدی این بانک برای مقابله و پلمپ صرافی های بدون مجوز و متخلف ادامه خواهد داشت که ما قصد ایجاد مشکل برای آنها را نداریم، اما اگر در این باره ورود نکنند مسئوولیت هم با خودشان است.