به گزارش پارس به نقل از مهر، سقوط قیمت طلای سیاه در بازار جهانی ادامه دارد به طوری که بهای هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی به کمترین میزان در طول ۶ سال گذشته تاکنون رسیده است.

بر این اساس اظهارات ضد و نقیض برخی از کشورهای عربی عضو اوپک همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هم در تندتر شیب کاهش قیمت نفت تاثیر گذار بوده است به طوری که سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات تاکید کرده است: تغییر نکردن حجم تولید نفت به منزله پیامی به بازار و تولیدکنندگان دیگر است که باید در زمینه توسعه بازار جهانی نفت از اوپک پیروی کنند، به نحوی که افزایش تولید با رشد بازار جهانی هماهنگی داشته باشد.

وزیر انرژی امارات با این جملات بار دیگر روسیه را هدف قرار داده و هشدار داده است در ورتی که تولید نفت این کشور کاهش نیابد، باید انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت و حتی گاز را در بازار جهانی داشت.

از سوی دیگر با وجود کاهش شدید قیمت نفت خام در بازار جهانی، تولید نفت برخی از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک همچون عراق، ایالات متحده آمریکا و چین هم افزایش یافته است.

در همین حال مواضع کشورهای عربی عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی هم نشان می دهد که این کشورها فعلا هیچ گونه برنامه ای برای کاهش تولید و عرضه طلای سیاه خود را به بازار ندارند.

این در حالی است که سقوط آزاد طلای سیاه تاکنون واکنش ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو هیات موسس اوپک را به همراه داشته است و حتی بیژن زنگنه وزیر نفت از ضرورت کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای سقف تولید نفت اوپک خبر داده است.

گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم به نگرانی ها کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده نفت افزوده است به طوری که این گزارش از پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا در سال ۲۰۱۵ میلادی حکایت دارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش پیش بینی کرده است: ذخایر جهانی نفت در سال ٢٠١٥ میلادی به رشد خود ادامه دهند و فشار بیشتری در جهت منفی به قیمتهای نفت وارد کنند.

کاهش قیمت نفت هر چقدر زیان اقتصادی برای تولید کنندگان بزرگ طلای سیاه همچون روسیه و کشورهای عضو اوپک دارد اما به سود کشورهای بزرگ مصرف کننده این کالای استراتژیک در چهار گوشه جهان است.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده نفت در جهان، از محل کاهش قیمت این محصول کمترین ضرر را متحمل شده است، می گوید: در چنین شرایطی که قیمت نفت سیر نزولی را در پیش گرفته است، کشورهای عمده واردکننده این محصول بالاترین سود را برده‌اند به طوری که براساس گزارش‌های موسسات معتبر بین‌المللی، به ازای هر ۱۰ واحد کاهش قیمت نفت در جهان، ۰.۲ درصد به میزان GDP کشورهای واردکننده نفت افزوده شده است.

نفت ایران لیتری ۹۵۰ تومان شد

به گزارش مهر، در ادامه مسابقه افزایش تولید و صادرات نفت بین کشورهای مختلف جهانف قیمت طلای سیاه باردیگر کاهش قابل توجه‌ای را در یک روز تجربه کرد تا رکورد ارزان قیمت ترین نفت در طول ۶ دسال گذشته تاکنون را به نام خود ثبت کند.

قیمت نفت در معاملات روز گذشته در بازارهای جهانی پس از افت پنج درصدی و نزدیک شدن به کمترین سطح قیمت در ٦ سال گذشته، توانست اندکی از این افت را جبران کند اما موجب شد برای لحظاتی نفت برنت و دبلیو تی آی نخستین بار در سه ماه گذشته با قیمت یکسانی معامله شوند.

این در حالی بود که بازرگانان نفتی سعی کردند از ظرفیت بالای ذخیره سازی نفت آمریکا نهایت استفاده را ببرند. این بازرگانان در تلاش بودند تا مازاد عرضه نفت بازارها را ذخیره کنند. مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در ٦ ماه گذشته موجب سقوط ٦٠ درصدی قیمت‌های نفت شده است.

بهای نفت برنت در پایان معاملات روز گذشته ٨٤ سنت کاهش یافت و در سطح ٤٦ دلار و ٥٩ سنت تثبیت شد. این در حالی است که برنت در طول معاملات دیروز تا سطح ٤٥ دلار و ١٩ سنت که کمترین قیمت برنت از ماه مارس ٢٠٠٩ است نیز پایین رفت.

در همین حال، قیمت نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز (سه شنبه، ٢٣ دیماه) با ١٨ سنت کاهش به ٤٥ دلار و ٨٩ سنت رسید. نفت دبلیو تی آی دیروز تا مرز ٤٤ دلار و ٢٠ سنت که کمترین سطح قیمت این نفت از ماه آوریل ٢٠٠٩ است نیز افت کرده بود.

بر این اساس با احتساب ارزش ارزی هر بشکه نفت ایران بشکه ای ۴۵ دلار در بازار جهانی (هر بشکه نفت معادل ۱۵۹ لیتر است)، هم اکنون ارزش یک لیتر نفت ایران حدود ۲۸ سنت است.

با احتساب قیمت هر دلار در بازار آزاد که حدود ۳۴۰۰ تومان تخمین زده می شود هم اکنون ارزش یک لیتر نفت ایران حدود ۹۵۰ تا ۹۵۵ تومان است که حتی از قیمت یک بطری آب معدنی ۱۰۰۰ تومانی هم نفت ایران ارزان قیمت تر معامله می شود.