به گزارش پارس به نقل از وطن امروز، گویا دولت بنا ندارد یارانه نقدی نان را افزایش دهد اما تصمیم دارد کار دیگری انجام دهد، چراکه پس از ابلاغ و اجرای دستورالعمل افزایش قیمت نان در آذرماه امسال، از همان زمان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت از آزادپز شدن ۲۰ درصد از نانوایی‌های تهران خبر داد.

مجتبی خسروتاج در آن زمان اظهار داشت که براساس طرح جدید دولت، ۲۰ درصد نانوایی‌های هر استان آزادپز خواهند شد طوری‌که این نانوایان، نان را به قیمت آزاد عرضه کرده و در مقابل هم آرد را آزاد می‌خرند. خسروتاج در این‌باره ادامه داد: در طرح جدید دولت برای اصلاح مرحله‌ای قیمت آرد و نان، تصویب شد در هر استان ۲۰ درصد نانوایی‌ها، نان را به قیمت آزاد و رقابتی عرضه کنند؛ به این معنا که کارگروه‌هایی که در یک استان تشکیل شده‌اند، اگر تشخیص دهند که به‌عنوان نمونه نان سنگک در آن استان آزادپز باشد، حدود ۲۰ درصد آرد یارانه‌ای را به تولید نان سنگک اختصاص می‌دهد بنابراین ممکن است تشخیص کارگروه در استان این باشد که نان سنگک را در آن استان آزادپز کنیم.

به‌گفته وی اینگونه نانوایی‌ها، نان را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند البته این نانوایی‌ها آرد را نیز به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند و خارج از مکانیزم کنترل قیمت و در شرایط رقابتی، نان را عرضه می‌کنند؛ پس وقتی نان در فضای رقابتی عرضه شود، بازار رقابت قیمت را تعیین می‌کند البته در چنین شرایطی ممکن است نان سنگک برای هر قرص نان، ۱۰۰۰ تومان در یک استان عرضه شود.

وی معتقد است در برخی استان‌ها که قیمت نان بالاتر از ۳۰ درصد افزایش یافته، ممکن است ناشی از نانوایی‌های آزادپز باشد.

وی تصریح کرد همه نانوایی‌هایی که آزادپز هستند، بزودی با نصب تابلوهایی، مشخص خواهند شد تا مردم بدانند آن نانوایی‌ها آزادپز هستند و دیگرنانوایی‌هایی که این تابلو را ندارند، همچنان آرد را به قیمت یارانه‌ای دریافت و نان را نیز با قیمت دولتی عرضه می‌کنند.

آزادپز شدن برخی نانوایی‌ها از اول بهمن‌

در همین حال قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان اظهار داشت طبق دستورالعمل هیأت وزیران تا پایان سال جاری، ۲۰درصد از نانوایی‌های کشور می‌توانند به سمت آزادپزی بروند که ۳۱ نانوایی سنگکی از ۲۱ دی ماه و ۱۲۰ نانوایی لواش، بربری و تافتون از ابتدای بهمن‌ماه در سطح پایتخت فعالیت خود را به‌صورت ‌آزادپزی آغاز کردند.

زراعتکار ادامه داد: طبق برآورد حدودی که کرده‌ایم، قیمت نان سنگک آزادپز، ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰ تومان خواهد بود و حدود قیمتی نان‌های دیگر نیز تا پایان دی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت در این نانوایی‌ها براساس کیفیت و عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. رئیس اتحادیه نانوایان در پاسخ به اینکه چه معیاری برای برخورد با زیاده‌خواهی برخی نانوایان آزادپز خواهید داشت؟ پاسخ داد: اگرچه قیمت این نانوایی‌ها خارج از نرخ مصوب دولتی است اما مشغول کار کارشناسی برای حدود قیمتی آن هستیم.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی از آزادپزشدن ۳۴ نانوایی سنگکی تهران خبر داد و گفت: قیمت نان سنگک در پخت آزادپز با وزن ۴۵۰ گرم به ۱۳۰۰ تومان افزایش یافت.

محمدرضا نظر‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصوبه آذرماه دولت در مجاز بودن ۲۱ درصد نانوایی‌ها به پخت آزاد، اظهار داشت: از امروز (دیروز) ۳۴ نانوایی سنگکی در مناطق ۳، ۲ و ۶ تهران به‌صورت آزادپز نان پخت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه در استان تهران ۱۲۰ نانوایی لواش و بربری هم از ابتدای بهمن ‌آزادپزی خواهند کرد، افزود: قیمت پایه نان سنگک با وزن ۴۵۰ گرم در مناطق آزادپر ۱۳۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

به گفته نظرنژاد قیمت نان سنگک ساده این نانوایی‌ها ۱۳۰۰ تومان، کنجددار ۱۵۰۰ تومان و پرکنجد ۲۰۰۰ تومان است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به اینکه در سیر آزادپزی، نان‌های باکیفیتی به مردم ارائه خواهد شد، گفت: اتحادیه در ابلاغیه خود به نانوایان آزادپز اعلام کرده قیمت هر کیلو نان ۳ هزار تومان بوده و اگر مردم اعتراضی در میزان وزن نان‌ها دارند، می‌توانند در خود نانوایی اقدام به وزن نان‌ها کنند.

نظرنژاد با بیان اینکه آردهای سهمیه‌ای تحویلی به نانوایان سنگکی بدون مغز، سبوس و نول است و همین مساله کیفیت نان را کاهش داده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر انتخاب نوع آرد با خود نانوایان است اما اتحادیه هم نظارت‌های لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها انجام خواهد داد.

نانوایی‌های متخلف را می‌بندیم

با این حال نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت: در حوزه نان سنگک در تهران ۸۰۰ واحد سنگک‌پزی وجود دارد که از این تعداد، ۷۵ واحد برای آزادپزی اعلام آمادگی کرده‌اند که نرخ این نانوایی‌ها براساس کیفیت نان و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

ترکی در ادامه اظهار داشت: پس از افزایش نرخ‌ها درباره بازرسی قیمت، کیفیت، بهداشت و کم‌فروشی نان، گروهی از بازرسان تشکیل شد تا در مناطق مختلف تهران نظارت بیشتری صورت گیرد. ترکی اضافه کرد: بر این اساس ۳ نانوایی متخلف در مناطق ۴ و ۵ تهران پلمب شد.

ترکی با اشاره به اصلاحیه اخیر این کارگروه برای رعایت افزایش حداکثر ۳۰درصدی نرخ نان در استان تهران افزود: بر مبنای این مصوبه نرخ انواع نان با کاهش قیمت یا افزایش وزن چانه خمیر کاهش یافته طوری‌که قیمت نان بربری ۶۰۰ گرمی از ۷۰۰ به ۶۵۰ تومان و قیمت نان لواش نیز با افزایش ۱۲گرمی وزن چانه خمیر از ۲۲۰ به ۲۱۰تومان کاهش یافته است.

به‌گفته ترکی همچنین نرخ نان سنگک با افزایش وزن چانه خمیر به ۶۶۷ گرم و نرخ ۸۰۰تومانی اصلاح شده و نرخ نان تافتون نیز با وزن ۲۸۷ گرم، ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

به گفته وی علاوه بر تشدید بازرسی‌ها، مردم نیز می‌توانند هرگونه گرانفروشی، کم‌فروشی یا افت کیفیت نان به‌دلیل رعایت نشدن نرخ یا وزن این محصول را از طریق سامانه ۱۲۴اطلاع دهند تا با نانوایان متخلف برخورد شود.

همچنین محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات استان تهران با بیان اینکه کوتاهی اتحادیه نانوایان استان تهران در ابلاغ مصوبه اصلاح قیمت نان موجب شد سرانجام بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با تکثیر نرخنامه جدید از ۲۶ آذر‌ نانوایان را ملزم به رعایت این نرخ‌ها کنند، گفت: با تصویب اصلاحیه نرخ نان در گروه تنظیم بازار از ۲۳ آذر‌، نانوایان ملزم به رعایت نرخ‌های جدید بوده‌اند اما به‌دلیل ابلاغ‌نشدن نرخ‌ به نانوایی‌ها امکان نظارت بر رعایت این نرخ‌ها توسط بازرسان وجود نداشته است.