پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رئیس سازمان امور اراضی از شکل گیری پدیده‌ای به نام «کوه خواری» در کنار زمین‌خواری خبر داده است.

به تازگی از پدیده‌ای نوظهور آن هم خریدو فروش کوه برای ساخت و ساز مسکن خبر داده و گفته است که این روند می‌‎تواند امنیت غذایی کشور و عرصه‎های منابع طبیعی را تهدید کند. 

چندسالی است مردم به جان زمین‌های شمالی کشور افتاده‌اند و نه تنها جنگل‌ها در حال خشک شدن است، دیگر سازندگان به کوه هم رحم نمی‌‎کنند و انگار می‌‎خواهند تمام زمین کشور را تبدیل به اپارتمان کنند. 

به گفته رئیس سازمان امور اراضی تغییر کاربری کوه‎ها و تپه‎ها در برنامه زمین خواران قرار گرفته است که در اطراف کلانشهر‌ها دیده می‌شود و به عرصه‌های مسکونی و دیگر کاربری‌ها تبدیل می‌کنند. 

افشار با اشاره به تقویت ۷۵ درصدی بودجه سازمان امور اراضی گفته است فعالیت‌های مقابله با این روند تشدید شده و تغییر کاربری اراضی در کشور در سال ‌جاری ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

رئیس سازمان امور اراضی د راین باره به «رادیواقتصاد» گفت که طرح کاداستر (نقشه برداری ثبتی)، راه‌اندازی گشت‌های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی و نیز سنددار شدن زمین‌های کشاورزی نقش مهمی در کاهش مشکلات اراضی دارد و باید همکاری و همگرایی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و بخشداری‌ها بیشتر شود. 

او با اشاره به میزان تغییر کاربری سالانه زمین‌های کشاورزی در کشور اظهار کرد که بیش از ۶۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی کشور وجود دارد و سرانه زمین کشاورزی در ایران به حدود ۲۰۰۰ متر مربع می‌رسد که باید حفاظت شود. 

به گفته افشار، همه تمام مناطق استان‌های تهران، مازندران، گیلان، البرز، قزوین و گلستان و حاشیه‌های شهرهای بزرگ مانند اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز در معرض تهدید و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و پدیده کوه خواری قرار دارد. 

با وجود این، برآورد می‌‎شود در دهه پیش‌رو نه‌تنها همه زمین‌های اطراف شهر‌ها، بلکه مراتع و روستا‌ها نیز تبدیل به ساختمان‌های بلندمرتبه می‌‎شوند. 

از ابتدای سال تاکنون وزارت راه و شهرسازی بار‌ها درباره خرید و فروش زمین‌های با کاربری کشاورزی هشدار داده است.

برخی افراد سودجو، زمین‌های دارای کاربری کشاورزی را به ویژه در استان‌های شمالی بدون مجوز از مراجع ذی‌صلاح تفکیک می‌کنند و به معرض فروش می‌گذارند و حتی در مواردی پس از ساخت غیرقانونی ویلا آن را می‌فروشند. 

اکنون نه‌تنها شهرهای شمالی کشور بلکه شهرهای نیمه خشک و کوهستانی هم می‌توانند محلی برای خرید و فروش زمین شوند و زمین در همه کشور همچون طلا بدرخشد.