به گزارش پارس به نقل از خبر ایرانی شرکت های خودروسازی ایران تبدیل به بنگاه خودروهای چینی شده اند و شرکت های بزرگ خودرو سازی کشور مانند ایران خودرو و سایپا رفته رفته  به سوی مونتاژکاری خودروهای چینی مشغول می شوند تا دیگر خبری از تولید خودروی ملی نباشد.

 با چنین رویدادی می توان گفت که بازار خودروی ایران مدتی است به نردبان پیشرفت تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند دلواپسی از سوی چینی‌ ها ندارند و چشم خود را بعضا بر برخی محصولات كم‌کیفیت این کشورکه به راحتی در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود بسته‌اند.

با یک نگاه ساده به محصولات تولیدی این روزهای خودروسازان کشور نیز این پدیده را تائید می‌کند. مصداق بارز این موضوع، مونتاژ خودروهای چینی و عرضه آن به نام خودروهای ایرانی و در دستور کار بودن امضای قراردادهای مختلف برای تولید خودروهای چینی در آینده است.

این موضوع در هر سه نوع سواری، وانت و خودروهای سنگین چون کشنده‌ها وجود دارد. البته این موضوع قبلا بیشتر منحصر به گروه کشنده‌ها بود و خودروهای چینی هنوز در خطوط سواری خودروسازان مطرح مونتاژ نمی‌شد اما اکنون حضور این خودروها گسترش یافته است.

عمق اين فاجعه به حدي است كه حتي وزير صنعت نيز از مونتاژكاري به عنوان آسيب اين صنعت ياد مي‌كند. وزیر صنعت که نشان داده در همه حال حامی خودرو سازان است و بارها از کمک به خودروسازان سخن گفته و وزارت صنعت را هم از قیمت گذاری خودرو و انتقاد به گرانی خودرو کنار کشیده است، این بار از خودروسازان به خاطر مونتاژکاری انتقاد کرده است.

به اين ترتيب كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه با توجه به چيني بودن برخي مدل‌ها و همچنين ناشناخته بودن آنها، خودروسازان بايد تلاش بيشتري براي جلب اعتماد مشتريان نسبت به كيفيت اين خودروها از خود نشان دهند؛ زيرا در شرايطي كه مشتريان به كيفيت اين خودروها بدگمان باشند، با توجه به چشمگير بودن تعداد چيني‌ها در پروژه تنوع‌بخشي به بازار، اين پروژه به‌نوعي با مشکلاتی همراه خواهد شد. نكته ديگري كه در رابطه با اين محصولات جديد وجود دارد بحث خدمات پس‌ازفروش است. با توجه به اهميتي كه خدمات پس از فروش براي مشتريان دارد و با توجه به اينكه برخي از محصولات جديد به منظور تست در بازار به صورت محدود از سوي خودروسازان وارد كشور خواهند شد، اين سوال مطرح است كه آيا خودروسازان در سال‌هاي پس از فروش و در شرايطي كه براي توليد اين محصولات به نتيجه‌اي نرسند، خدمات پس از فروش اين تعداد محدود را براي خريداران آن فراهم خواهند كرد؟

اما چالش‌هايي كه تا كنون به آنها اشاره شد در حالي وجود دارند كه در پي آنها مسائلي جدي‌تر و عميق‌تر نيز براي صنعت خودرو وجود دارد.

انتقاد وزیر صنعت به خودرو سازان

وزير صنعت، معدن وتجارت در این خصوص گفته: امروزه با توجه به توان بالاي مهندسي و طراحي انواع خودرو و قطعات آن در داخل کشور بايد واژه مونتاژکاري (سي کي دي) را از فرهنگ خودرو سازي براي هميشه برداريم.

محمدرضا نعمت زاده در نشست شوراي مشورتي که اختصاص به صنعت خودرو داشت، اظهار کرده: براي رسيدن به هدف عمق ساخت خودروهاي جديد در سال اول 40 و در سال دوم 50 و در سال سوم 60 درصد توان داخلي کشور بايد خودرو سازان و قطعه سازان کشور ضمن استفاده حداکثري از توان ساخت داخلي به تلاش هاي خود سرعت داده و شرايط سخت موجود را به خوبي سپري کنند.

وي در ادامه با بيان اينکه در صنعت خودرو و قطعه سازي کشور تدوين برنامه اجرايي زمانبندي شده مورد نياز است، افزوده: با رخ دادن اين تحول اين صنعت مي‌تواند ضمن ايجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال قابل ملاحظه اي را براي جوانان کشور به ويژه دانش آموختگان اين رشته تحصيلي به وجود آورد.

نعمت زاده در ادامه با تاکيد بر اينکه بايد درتشکيلات صنعت خودرو وقطعه سازي کشور مديران صادرات محور تربيت کرده و در صورت نياز از مشاورين خارجي استفاده کنيم، تصريح کرده: توان کشور در صنعت قطعه سازي نيز نسبت به گذشته افزايش يافته همچنين امروزه توجه به صرفه جويي در مصرف انرژي و توليد فزاينده خودروهاي برقي کانون توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه به قطعه سازان کشور توصيه کرده: در فکر توليد مشترک با قطعه سازان به روز دنيا باشند.

نعمت زاده با اشاره به اينکه توليد فزاينده و ابتکار در عمليات اجرايي توليد نياز به دستور دولت ندارد، يادآور شده: در صنعت خودرو سازي و قطعه سازي مي‌بايست به سمتي خود اتکايي پيش برويم.

وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان با اشاره به اينکه نبايد هر شهر و استان کشور الزاما صنعت خودرو و قطعه سازي ايجاد شود، گفته: با زدودن شبهه هاي انحصار گرايي در صنعت خودرو و تجميع خودرو سازان و قطعه سازان پراکنده در کشور مي‌توان ضمن رسيدن به توليد واقعي، محصولاتي با قيمت مناسب و با کيفيت تحويل مشتريان داد.

به هر حال، نكته حائز اهميت اینجاست كه با وجود مهندسان توانمند ايراني و طراحان بسيار ماهری كه در ايران وجود دارد، صنعت خودروسازي كشورمان نتوانسته به جايگاه قابل قبول خود دست پيدا كند.این در حالی است که نرخ خودروها بالارفته تا تحریم ها نتواند تاثیری در تولیدات خودروسازان داشته باشد و به نظر می رسد این از ضعف خودروسازان کشور است که سود شخصی را به پیشرفت علم و صنعت کشور ترجیح می دهند.