به گزارش پارس به نقل از مهر: هادی هاشم زاده فرهنگ امروز در جمع خبرنگاران در تشریخ سیاست های جدید افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی در ایران، گفت: براساس مصوبه شرکت ملی گاز ایران، قرار است ظرفیت تولید و پالایش گاز طبیعی کشور در قالب یک برنامه سه ساله دو برابر شود.


این مقام مسئول با اعلام اینکه در شرایط فعلی حدود 600 میلیون مترمکعب گاز شیرین و پالایش شده در ایران تولید و عرضه می شود، تصریح کرد: براساس برنامه‌های جدید ظرفیت تولید گاز ایران، قرار است با احداث پالایشگاه‌های جدید گاز به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

مدیرعامل پالایشگاه فجرجم با یادآوری اینکه یکی از بزرگترین طرح های افزایش تولید گاز ایران در پالایشگاه فجرجم اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز در این واحد پالایشگاهی حدود 125 میلیون مترمکعب بوده که قرار است تا سه سال آینده 50 میلیون مترمکعب در روز به این ظرفیت افزوده شود.

فرهنگ با اشاره به انتقال و شیرین سازی روزانه حدود 25 میلیون مترمکعب گازهای ترش پارس جنوبی به پالایشگاه فجرجم، بیان کرد: بر اساس برنامه زمان بندی سال آینده انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی احداث 50 میلیون مترمکعب ظرفیت جدید پالایشی در این پالایشگاه آغاز خواهد شد.

وی همچنین از افزایش ظرفیت تولید و صادرات میعانات گازی در پالایشگاه فجرجم از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: در طول هشت ماهه نخست سال جاری بیش از 6.3 میلیون بشکه میعانات گازی تولید و به بازار عرضه شده است.

این مقام مسئول همچنین از پالایش حدود 20 میلیارد مترمکعب گاز از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه سال جاری خبر داد و یادآور شد: در این مدت حدود 15 هزار تن گاز مایع تولید و به بازار عرضه شده است.

مدیرعامل پالایشگاه فجرجم با بیان اینکه همچنین در پاسخ به مهر با اشاره به راه اندازی طرح جدید استحصال گاز مایع از ضایعات گازی در این واحد پالایشگاهی، گفت: این طرح از ظرفیت تولید روزانه بیش از 200 تن گاز مایع برخوردار بوده که تاکنون مخازن ذخیره سازی و واحدهای فرآیندی این پروزه راه اندازی شده است و سال آینده واحد شیرین سازی آن هم در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

فرهنگ در پایان با بیان اینکه تا سه سال آینده ظرفیت تولید گاز پالایشگاه فجرجم از 32 میلیارد مترمکعب فعلی به 48.5 میلیون مترمکعب در سال افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: علت افزایش 16.5 میلیارد مترمکعبی تولید گاز انتقال و شرین سازی گازهای ترش از فازهای پارس جنوبی است.