به گزارش پارس به نقل از فارس: مرکز آمار ایران نتایج مربوط به تغییرات شاخص قیمت تولید‌کننده محصولات صنعتی در فصول مربوط به سال‌های 1393-1390 شامل عدد شاخص،‌تورم فصلی، تورم نقطه به نقطه، تورم سالیانه و درصد تغییر مجموع فصل‌های منتهی به فصل مورد نظر نسبت به دوره مشابه سال قبل به تفصیل اعلام کرده است.


بر اساس آخرین نتایج که مربوط به فصل بهار 1393 است: شاخص کل قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در فصل بهار 1393 به عدد 192.1 رسید که نسبت به فصل گذشته 14.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 18.7 درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل درچهار فصل منتهی به فصل بهار سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولید‌کننده کل بخش صنعت) 22.2 درصد است که بخش‌‌های زیر به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته‌اند:

شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت» با 45.8 درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 167.2، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است.

شاخص قیمت «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» با 3.4 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 215.5 رسید؛ این بخش رتبه دوم تأثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» با 4.2 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 216.7 رسید؛ این بخش رتبه سوم تأثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش «تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی» با 6.0 درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 176.6، رتبه چهارم تأثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش « صنایع محصولات شیمیایی» با 4.2 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 217.7 رسید؛ این بخش رتبه پنجم تأثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش «تولید محصولات فلزی فابریکی بجز ماشین‌آلات»‌با 20.5 درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 194.0، رتبه ششم تأثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش‌ها، تاثیر جزئی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است؛ در میان این بخش‌ها تنها اعداد شاخص مربوط به بخش‌های «تولید رادیو، تلویزیون و دستگاه‌های و وسایل ارتباطی» و «تولید فلزات اساسی» نسبت به فصل قبل کاهش داشته است.