به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز، با وجود اراده بانک مرکزی اروپا برای تقویت بنیه اقتصادی حوزه پولی یورو، مدیران آن برای کاهش مجدد نرخ بهره بانکی به توافق نرسیدند. بنابراین نرخ بهره بانکی بانک مرکزی اروپا همچنان 0.05 درصد باقی ماند.


ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: اگر لازم باشد برای پاسخگویی به خطرات ناشی از نرخ بسیار پایین تورم در دوره ای طولانی پاسخ گفت، هیئت مدیره متفقا نسبت به تعهداتش درباره استفاده از ساز و کارهای غیر متعارف پایبند است.

موضوعی که کار را پیچیده می کند ایجاد تغییر در آهنگ و ساختار تدابیر اتخاذ شده در آغاز سال آینده است. ما تدابیر مقدماتی فنی برای اعمال این ساز و کارها را تشدید کرده ایم.

بانک مرکزی اروپا نسبت به خطر ابتلای حوزه پولی یورو به تورم منفی بسیار نگران است. این نهاد نسبت به پیش بینی های خود درباره نرخ تورم در این منطقه تجدیدنظر کرد.

بر اساس پیش بینی های جدید نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۵ درصد و در سال ۲۰۱۵ ،0.7  درصد خواهد بود. این درحالی است که پیش از این نرخ تورم بالاتر پیش بینی می شد.

تره ور ویلیامز، رییس اقتصاددانان بخش فعالیتهای بازرگانی بانک لویدز می گوید: پاسخ مناسب برای بازگشت به رشد اقتصادی، اعمال اصلاحات اساسی، اجرای سیاست پولی انعطافی و احتمالا کاهش مالیات ها است.

 می دانیم که اجرای اصلاحات اساسی بسیار دشوار است. از نقطه نظر سیاست پولی دراگی به وضوح با همه اهرمهایی که در اختیار دارد کار می کند.

مقامات بانک مرکزی اروپا نسبت به رشد اقتصای در حوزه پولی یورو نیز بدبین هستند و پیش بینی های خود را در این زمینه تغییر داده اند.

 براساس پیش بینی های جدید میزان رشد اقتصادی در این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد و در سال آینده تنها یک درصد خواهد بود.

در پیش بینی های قبلی این رشد برای سال جاری میلادی ۰.۹ درصد و برای سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۶ درصد ارزیابی شده بود.