پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مقامات فرانسوی قصد دارند از ابتدای ماه ژانویه، روشن کردن شومینه‌های چو‌ب‌سوز را در پاریس و حومه آن ممنوع کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، هدف مقامات فرانسه از این تصمیم، کاهش دود ناشی از احتراق چوب در آسمان پاریس است؛ تصمیمی که جدال زیادی به راه انداخته است.

"جولیان اسون" یکی از مسؤولان بخش خدمات محیط زیست و انرژی فرانسه در این زمینه گفته است که آلودگی ناشی از آتش شومینه در چند ساعت معادل آلودگی یک خودروی عادی است که هزاران کیلومتر را طی کند.

در پاریس دست کم 100 هزار شومینه وجود دارد که باعث تولید 25 درصد از ریزگردهای موجود درهوای این شهر می شود و آلودگی آنها با آلودگی ایجاد شده توسط خودروهای این شهر برابری می کند.

"لوران  نورماندی" رئیس جمعیت "فرانس بوا فوریه" ضمن انتقاد از آمار و ارقام ارائه شده و ممنوعیت ایجاد شده برای استفاده از شومینه توسط مقامات سیاسی فرانسه که به مساله محیط زیست می پردازند، گفت: سوزاندن چوب در خانه ها فقط 5 درصد حجم ریزگردها را تشکیل می دهد، اما آلودگی ناشی از خودروها 40 درصد است.

ممکن است این تصمیم بر تعدادی از مشاغل پاریس نیز تاثیر بگذارد که یکی از آنها، نظافت و نگهداری از شومینه ها است.

مقامات فرانسوی هنوز وظیفه پلیس را برای ضمانت اجرای این تصمیم مشخص نکرده اند و نیز استفاده از شومینه را در صورت استفاده از فیلترهای مخصوص که 90 درصد تولید ریزگردها را کاهش می دهد، ممنوع نمی دانند.