به گزارش پارس، هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و سردی هوا قیمت گوجه فرنگی در همدان پله‌های صعود را یکی پس از دیگر با سرعتی باورنکردنی طی می‌کند، به طوری که امسال رکوردی بی سابقه را ثبت کرد و به کیلویی 10 تا 12 هزار تومان رسید.
 
تکرار این روند باعث اعتراض معاون عمرانی و امور برنامه‌ریزی فرمانداری همدان شد به طوری که در کارگروه تنظیم بازار شهرستان همدان از مسئولان جهاد کشاورزی خواست که با اعمال مدیریت صحیح اجازه ندهند که این اتفاق هر ساله تکرار شود.
 
محمدعلی‌محمدی در این جلسه متذکر شد: چرا گلخانه‌داران ما از تسهیلات ویژه دولت در این حوزه استفاده می‌کنند اما در هنگام بروز مشکلات هیچ کمکی به دولت نمی‌رسانند.
 
وی تأکید کرد: باید برنامه‌ای تدوین شود تا در هنگام خلأ به وجود آمده در بازار گلخانه‌های استان محصول خود را ارائه دهند تا با افزایش قیمت روبه‌رو نشویم.
 
بازار همیشگی گوجه فرنگی همدان در خارج از کشور و استان
 
در استان همدان کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی با موفقیت بسیاری رو به رو شده به طوری فعالان این حوزه با بازارهای پایداری در خارج از کشور و البته استان‌های بزرگی چون تهران مواجه باشند و با قیمت مناسبی محصولات خود را عرضه می‌کنند، که همین مسئله باعث شده است علاقه چندانی به فعالیت در بازار همدان با توجه به استقبال نه چندان گرم مردم، نداشته باشند.
 
 
 
 
 
در فصل سرد امکان کشت گوجه فرنگی در استان همدان وجود ندارد
 
کارشناس مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با پایان یافتن کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز در شهریور و مهر، امکان کشت آن در مناطق سردسیری مانند زنجان، اردبیل و همدان مهیا نیست.
 
علیرضا ابراهیمی ادامه داد: کشت فضای باز گوجه فرنگی در پاییز و اتمام فصل گرم روی نمی‌دهد و اگر هم باشد سطح زیر کشت آن کم خواهد بود و جوابگوی نیاز بازار نیست.
 
وی با بیان اینکه از اواسط مهر ماه تا پایان آذرماه یک خلأ دو ماه و نیم در زمینه تولید گوجه فرنگی داریم، افزود: مناطق جنوب کشور مانند بندرعباس از اوایل تابستان شروع به کشت محصول گوجه فرنگی می‌کنند، تا آن را در اواخر فصل گرم به بازار ارائه کنند و پس از پایان این نوع گوجه فرنگی، محصولات گلخانه‌ایی وارد بازار می‌شوند.
 
 
 
گوجه فرنگی گلخانه‌ای قابلیت ماندگاری بالا دارد
 
کارشناس مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه محصول گوجه فرنگی گلخانه‌ای از ارقام اصلاح شده است، ادامه داد: گوجه فرنگی گلخانه‌ای قابلیت ماندگاری بالایی دارد و می‌تواند مدت‌ها در بازار حضور داشته باشد.
 
وی گفت: گوجه فرنگی گلخانه‌ای که در استان تولید می‌شود با کیفیت و با بسته‌بندی مناسب و کمترین میزان هدررفت به بازار عرضه می‌شود.
 
 
 
توان پایین مردم در خرید گوجه فرنگی گلخانه‌ای
 
ابراهیمی افزود: گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای در استان به دلیل عرضه کم قیمت بالایی دارند و مردم از نظر اقتصادی توان خرید ندارند به طوری که بیش از نیمی از گوجه فرنگی گلخانه‌ای همدان به استان‌های دیگر و خارج از کشور به ویژه کشور روسیه صادر می‌شود.
 
 
 
158 هزار متر مربع سطح زیر کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای در استان همدان وی ادامه داد: سطح زیر کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای در استان همدان حدود 158 هزار متر مربع است که معادل 55 تن گوجه فرنگی تولید می‌کند که بالغ بر 50 درصد آن، از استان خارج می‌شود.
 
کارشناس مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان در ادامه به تولید گوجه‌فرنگی زینتی در استان نیز اشاره کرد و گفت: به گوجه‌فرنگی‌های زینتی، گیلاسی یا گلابی نیز می‌گویند که خواهان بسیاری در استان تهران و هتل‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌های هواپیمایی دارد همچنین قراردادهای خوبی نیز در این زمینه منعقد شده است.
 
 
 
کنترل سموم بزرگترین ویژگی کشت گلخانه‌ای
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای گلخانه‌ای با توجه به پوشش مناسب اجرا شده، کنترل بیماری‌ها و آفات بوده و در نتیجه آن از سموم کمتری نیز استفاده می‌شود.
 
ابراهیمی با بیان اینکه در گلخانه‌ها مبارزات غیر شیمیایی و تلفیقی انجام می‌شود، افزود: به طور کلی مبارزات زراعی، مکانیکی و بیولوژیکی در گلخانه‌ها بسیار ملموس‌تر هستند در حالی که در کشت فضای باز امکان این اقدامات به طور کامل وجود ندارد.
 
وی تأکید کرد: به عبارت دیگر گلخانه‌ها یک محیط بسته است که در آن بستری فراهم می‌شود تا مصرف سموم با استفاده از مبارزات غیر شیمیایی کاهش یابد.
 
کارشناس مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: در گلخانه برای تولید محصول چند برابر و به صرفه بودن تولید، از کودهای مغزی استفاده می‌شود.
 
 
 
23 گلخانه در استان همدان فعالیت می‌کنند
 
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: 230 واحد گلخانه به مساحت 767 هزار و 398 متر مربع وجود دارد که ظرفیت تولید آنان در سال به 27 هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای می‌رسد.
 
حجت‌الله شهبازی ادامه داد: قالب کشت گلخانه‌های صیفی‌جات، گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و توت فرنگی است که ظرفیت اشتغالزایی آن در سراسر استان معادل 912 نفر است.
 
وی تأکید کرد: گلخانه‌های دیگری نیز به نام گلخانه‌های تولید گل و گیاه در 6 هکتار در استان فعالیت می‌کنند، وجود دارد.