به گزارش پارس به نقل از تسنیم،کورش پرند، رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور شب گذشته با حضور در برنامه پایش درباره راه های 12 گانه ایجاد  اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: همه مردم فکر می کنند بچه های خوب باید رشته ریاضی را انتخاب کرده و فقط مهندس شوند یا اینکه اگر در رشته تجربی تحصیل کردند باید حتما پزشک یا داروساز شوند.

وی افزود : در کشور متاسفانه نظام آموزش عالی با توجه به رشدی که پیدا کرده ؛ از قبل انقلاب 180 هزار دانشجو داشته و اکنون چهار و نیم میلیون دانشجو دارد. یک سری مشکلات رشد کمی داریم. اکنون در هرم دانشجویی کشور 66 درصد در حوزه کارشناسی، کمتر از 23 درصد در کاردانی و مابقی در حوزه ارشد و دکتری تحصیل می کنند.

معاون وزیر کار گفت : اکنون نسبت دانشجویان کارشناسی به تکنسین سه به یک است در حالی که این رقم باید یک به پنج شود. یعنی باید پنج تکنسین در کنار یک کارشناس داشته باشیم.

به گفته پرند، در حال حاضر چون همه در کارشناسی تجمع پیدا کرده و نمی توانند وارد بازار کار شوند اکثر افراد به سمت ارشد و دکتری گرایش پیدا کرده اند که در این زمینه آمار تکان دهنده ای داریم البته داشتن آمار بالای ارشد هم می تواند یک فرصت باشد. امسال یک میلیون داوطلب کارشناسی ارشد تنها در وزارت علوم، 250 هزار داوطلب نیز در وزارت بهداشت داریم که تعداد داوطلبان دانشگاه آزاد را نیز باید به این آمار اضافه کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت : امسال همچنین 250 هزار داوطلب مقطع دکتری داریم. متاسفانه در توزیع گروه های آموزشی هم مشکل داریم. در حال حاضر 46 درصد دانشجویان در رشته های انسانی، 33 درصد فنی و مهندسی، هفت درصد علوم پایه و مابقی در سایر گروه ها هستند.

پرند افزود : از تعداد دو هزار و 157 رشته تحصیلی که در کشور شناسایی شده است تعداد یک و نیم میلیون دانشجوی کشور در 20 رشته و گرایش متمرکز شده اند. از جمله این رشته ها می توان به حقوق، کامپیوتر، نرم افزار، مدیریت بازرگانی، حسابداری، عمران و روانشانی اشاره کرد. در هفته گذشته سه طرح در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید که تعداد دو طرح به صورت مستقل در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه ای است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از این طرح ها ارتقا شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان با رویکرد رفع نیاز بازار کار به نیروی متخصص و دیگری طرح توانمند سازی آموزش مهارتی فارغ التحصیلان و دانشجویان با تاکید بر اشتغال است.

وی گفت : طرح های ما به صورت کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان، میان مدت برای دانشجویانی که می خواهند وارد بازار کسب و کار شوند و همچنین بلند مدت برای نظام آموزش عالی است که تمام رشته هایش باید منطبق با نیاز کشور باشد. هدف اصلی ما تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار با تمرکز بر دانشجویان و فارغ التحصیلان است.

پرند افزود : در ماده 21 برنامه پنجم توسعه به دو طرح در بند الف اشاره شده که استمرار نظام کارآموزی و کارورزی است. بنابراین ما باید تغییراتی اساسی در نظام کارآموزی و کارورزی خود ایجاد کنیم که سازمان آموزش فنی و حرفه ای بستر مناسبی برای این کار است.دانشجویان حدود 240 ساعت درسی به نام کارآموزی دارند که باید بگذرانند اما متاسفانه این کارآموزی برای بعضی ها به شکلی شده که فقط گواهی نامه می گیرند و تنها امضا انجام می شود.

معاون وزیر کار گفت : یک تجربه موفقی بین دانشگاه صنعتی سهند تبریز و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی انجام شده که افراد در هشت ترم باید به طور متوسط 30 ساعت یا حتی 50 ساعت در دوره های فنی و حرفه ای و آموزش های مورد نیاز کسب و کار شرکت کنند.وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت طرح ملی اشتغال به کجا رسید گفت: در شورای عالی اشتغال مصوب شده و این طرح اکنون به صورت پایلوت در چند استان اجرا شده و به نظر من طرح با موفقیت خوبی در حال پیشرفت است.

پرند افزود : البته باید به این نکته توجه داشته که سازمان آموزش فنی و حرفه ای یک بودجه کاملا محدودی دارد بنابراین ضرورت دارد که سایر دستگاه هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزات علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارت خانه ها و حتی معاونت راهبردی رئیس جمهور به ما کمک کنند تا این طرح را توسعه دهیم. سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بحث اعزام نیروی کار به خارج از کشور یک برنامه جدید به نام دیپلماسی مهارت دارد. در این برنامه آزمون های بین المللی در نظر گرفته شده که کار افراد با داشتن این گواهینامه بهتر پیش می رود.در بحث کارآفرینان در زمینه آموزش، تولید، بازاریابی و برنامه ریزی داشتیم اما اصلا دنبال تعداد اشتغال نیستیم و مدل ها برای ما مهم است که این کار با موفقیت در حال پیشرفت است.