به گزارش پارس، مريم كائيد در ايران و جهان نوشت: در آستانه روز بیمه عملکرد شرکت های بیمه در 7 ماهه ابتدای سال منتشر شده است اما آمار نشان می دهد که برخی شرکت ها هنوز در صنعت بیمه نقش دکور دارند.

 در آستانه هفته منتهی به 13 آذر که روز بیمه و توسعه است بیمه مرکزی عملکرد شرکت های بیمه در 7 ماهه ابتدای سال جاری را منتشر کرده است .همچنان در این آمار شرکت هایی مانند ایران معین،متحد قشم و متقابل کیش،آسماری ،تعاون و امید نقش دکور را در صنعت بیمه دارند و نتوانسته اند سهم بازار خود را به یک درصد برسانند. این در حالی است که با این عملکرد وضعیت شرکت متقابل کیش وخیم است و در گروه پر ریسک ها قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که بر اساس اذعان سایت بیمه مرکزی بیمه حافظ مدیرعامل ندارد.بر همین اساس در صفحه مربوط به شرکت متقابل کیش نیز هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و معلوم نیست در این شرکت چه کسانی سهام دار و چه افرادی مدیر هستند.در شرکت متحد قشم فقط اسم مصطفی هوشیاری به عنوان مدیر عامل دیده می شود و معلوم نیست نمایندگان سهام داران در هیات مدیره چه کسانی هستند. البته در سایر شرکت ها نیز وضع به همین منوال است .مثلا بیمه توسعه مدیر عامل ندارد و نام دارابی که پیش از این در سایت درج شده بود از سایت بیمه مرکزی حذف شده است .
نکته دیگر اینکه با وجود اینکه بیست و یکمین همایش بیمه و توسعه در روز پنجشنبه 13 آذر برگزار می شود اما صنعت بیمه با بیست و نه عضو هنوز هم در بخش درمان و ثالث متمرکز است و نتوانسته عملکرد سایر رشته ها را توسعه دهد.

1417167102_1j7

1417167102_1j7

1417167086_3j7

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با وجود تخلفات بیمه توسعه هنوز وضعیت این شرکت کاملا روشن نیست و معلوم نیست قرار است این شرکت ادغام یا منحل شود و یا افزایش سرمایه دهد.
بنابر گزارش بیمه مرکزی حجم حق بيمه هاي توليدي بازار بيمه با حدود 37.4 درصد رشد نسبت به دورة مشابه سال گذشته به بيش از 117.1 هزار ميليارد ريال رسيد. در این مدت سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به 56.2 درصد رسيد و 43.8 درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد .
تعداد بيمه نامه هاي صادره در اين مدت نيز با حدود 16 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود24.4 میلیون فقره بود.
حدود 41 درصد حق بيمه هاي توليدي به رشته بيمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و 23.2 درصد از حق بيمه هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان بود. سهم بيمه زندگي به 9.3 درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد.
شركت هاي بیمه در این مدت بالغ بر 57.1 هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه گذاران پرداخت نمودند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود 24.7 درصد رشد نشان می دهد.بر این اساس 50.5 درصد از خسارتهاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد . شركت هاي بيمه حدود 10.3 ميليون مورد خسارت به بيمه گذاران پرداخت نمودند كه در مقايسه با هفت ماهه نخست سال قبل حدود 18.5 درصد رشد داشته است.

همچنان بیمه شخص ثالث و بیمه های درمان در این بخش پیشتاز هستند به گونه ای که 40.6 درصد از خسارت هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد و 31.9 درصد از خسارتهاي پرداختي به بيمه درمان اختصاص داشت.
بيمه زندگي حدود6.4 درصد از خسارت پرداختي بازار بيمه سهم دارد.

طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه معادل 48.4 درصد بود و در مقايسه با سال قبل 5 واحد كاهش نشان داد.
از ميان 8 شركت بيمه اي كه در اين مدت سهم عمده از بازار بيمه داشتند (ايران، آسيا، دانا، البرز، پارسيان، معلم، كوثر و كارآفرين؛ هر يك داراي سهم بالاتر از 3 درصد و در مجموع نزديك 82 درصد سهم از بازار)، نسبت خسارت سه شركت بيمه دانا، ايران و پارسيانبه ترتيب با 55.7،55.2 و52.5 درصد بالا تر از اين نسبت در بازار بيمه است.
نسبت خسارت 4 شركت بيمه متقابل كيش، سينا، نوين و دي نيز بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه است این شرکت ها به ترتیب با 172.4،101.1،76.6 و56.2 درصد در این بخش رکوردارند.
دو رشته بيمه درمان و بدنه اتومبيل، با نسبت خسارتي به ترتیب 67.1 و 57.4 درصد همچنان در بین رشته ها رکوردار خسارتند.

نکنه حائذ اهمیت در آمارهای 7 ماهه افت سهم بازار بیمه ایران است به گونه ای که در شش ماهه ابتدای سال سهم این شرکت از بازار بیمه 45 درصد بود و در 7 ماهه به 43.77 درصد رسیده است.
بحث دیگر در این آمارها عملکرد شرکت متقابل کیش است این شرکت با تولید 844 میلیون و 900 هزار تومان حق بیمه تولیدی نسبت خسارتی بالغ بر 172 درصد دارد و سهم بازارش تنها یک صدم است.این شرکت در 7 ماهه سال جاری 11 فقره بیمه نامه تولید کرده و 40 فقره خسارت پرداخت کرده است.