به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون طی گزارشی با اشاره به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نوشت، این تحریم‌ها سبب شده است تا قاچاق کالا به ویژه فرآورده‌های نفتی از ایران به پاکستان سرازیر شود و حجم مبادلات تجاری قانونی کاهش یابد.

این گزارش در ادامه مدعی شد که برخی از اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت ایران نیز سبب کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور شده است.

اکسپرس تریبیون با اشاره به اقدامات نهادهای اعمال قانون پاکستان به منظور کنترل و کاهش قاچاق کالا از بلوچستان، از جمله اقدام به حفر گودال و نصب سیم خاردار در مسیر خط مرزی با ایران به طول ۵۰۰ کیلومتر، نوشت، با این حال، قاچاقچیان هنوز می‌توانند راهی برای عبور از مرز و فرار از گذرگاه‌های مرزی بیابند.

بر اساس این گزارش، در میان کالاهایی که از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود، نفت دهه‌ها است که جایگاه برجسته‌ای دارد. صرف نظر از دیگر وسایل حمل و نقل، از قاطرها برای انتقال مخازن نفت به آن سوی مرز استفاده می‌شود. قاچاقچیان خرده‌ پا کودکان را برای حمل بطری‌های سوخت به داخل خاک پاکستان کرایه می‌کنند.

بر اساس مطالعات وزارت تجارت پاکستان، مانع اصلی گسترش مبادلات تجاری با ایران، پرداخت پول کالاها از طریق بانک‌ها به علت تحریم‌ها است. به گفته مقامات، بانک‌هایی که در آمریکا شعبه دارند، می‌گویند در صورت انجام مبادلات تجاری با ایران، ممکن است با بلوکه سرمایه‌ها یا دارایی‌ها مواجه شوند.

از دیگر مواردی که این گزارش در کنار موانع گسترش مبادلات تجاری به علت تحریم‌ها به آن اشاره می‌کند این است که ایران جزو امضاکنندگان موافقتنامه‌های تجارت بین‌المللی نیست و تعرفه واردات را به منظور حمایت از تولید داخلی خود بعضی مواقع تا ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

یک مقام ارشد پاکستانی در این‌باره گفت، این کشور در زمان برداشت سبزیجات (محصولات کشاورزی) تعرفه‌های خود را افزایش می‌دهد و با پایان یافتن فصل برداشت، این تعرفه‌ها را کاهش می‌دهد. ایران از سیاست حمایت از تولید داخل پیروی می‌کند.

همچنین مقامات پاکستانی مدعی هستند که ایران ثابت کرده که شریک تجاری خوبی نیست چراکه یک سازوکار تصمیم‌گیری متمرکز برای انعقاد قرارداد با دیگر کشورها ندارد.

به گفته این مقامات، تهران محدودیت‌های مرزی اجرا کرده است که مانع حرکت کامیون‌ها است. این کشور ورودی‌های مرزی خود را بعدازظهرها تعطیل می‌کند؛ از اینرو کالاها و کامیون‌ها باید در طرف دیگر مرز معطل بمانند. این درحالی است که گذرگاه‌های مرزی پاکستان ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند.

به نوشته این گزارش، تاجران پس از گذشتن از شهر زاهدان باید به ازای هر ۳ کیلومتر یک دلار مالیات بپردازند.