به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین ، معدن طلای زرشوران به میزان سه برابر پیش بینی ها طلا تولید می کند. براین اساس طلای ایران در بازار جهانی می تواند معادلات را تا حدودی تغییر دهد.

صبح امروز بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه افتتاح شد. در این مراسم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) حضور پیدا کردند و جهانگیری، کارخانه زرشوران را افتتاح کرد.

مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو در این افتتاحیه گفت: زرشوران، بزرگترین کارخانه و معدن طلا خاورمیانه است که با ظرفیت 3 تن در سال کار می کند. اما د رنظر گرفته شده است که در طرح توسعه دو سال آینده به 6 تن برسد. کرباسیان همین طور ادامه داد: قبلا پیش بینی می شد، این معدن 55 تن طلا داشته باشد، اما الان به 110 تن رسیده است. همین طور مجوزهای حفاری در عمق 10 هزار متری گرفته شده و پیش بینی شده ظرفیت ذخیره طلایش به 150 تن هم برسد.

رییس ایمیدرو همین طور از سرمایه گذاری این پروژه ادامه داد: این کارخانه با سرمایه گذاری 150 میلیارد تومان ارزی و ریالی به بهره برداری رسیده که 17.5 میلیون یورو سرمایه ارزی بوده است. همین طور70 درصد ماشین آلات مورد استفاده در معدن، تولید داخلی بوده و توسط طراحی شرکت «پارس تانی» انجام شده است. این معدن بزرگترین معدن طلای کشور است و پتانسیل زیادی برای آذربایجان غربی می تواند داشته باشد. البته اگر ما می خواستیم با کشورهای فرنگی کار کنیم برای سرمایه گذاری، باید بودجه بسیار بیشتری هزینه می کردیم، اما پیمانکاران داخلی پروژه را بهتر پیش بردند .

براساس صحبت های کرباسیان، در مرحله اول از متخصصان و کارشناسان کل کشور استفاده شده است. چرا که در روستاهای اطراف، نیروی متخصص وجود نداشت، در مرحله بهره برداری، نیروی ها بوی در اولویت هستند.

در آئیین افتتاح معدن زرشوران ، رئیس ایمیدرو در مورد مخاطرات زیست محیطی این معدن و کارخانه به سایت صدای اقتصاد هم چنین گفت: این کارخانه برای محیط زیست مشکلی ندارد. همین طور برای جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی 7 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. معدن الان از فیلترینگ های مختلفی استفاده می کند و استانداردهایش هم در نظر گرفته شده است.  

زرشوران بزرگترین معدن طلای کشور و خاورمیانه است که ظرفیت تولید سالانه  آن سه تن شمش با عیار 24 است.
  میزان سرمایه گذاری در این واحد در مرحله نخست 835 میلیارد ریال و 15 میلیون و 200 هزار یورواست. معدن طلای زرشوران برای250 تا 300 نفر به شکل مستقیم همچنین یک هزار نفر غیرمستقیم این واحد صنعتی ومعدنی ایجاد اشتغال خواهد کرد.از دیگر محصولات تولیدی این واحد صنعتی ومعدنی علاوه بر شمش طلا، تولید همزمان سالانه 1250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه است.
  ذخایر قطعی شناخته شده معدن طلای زرشوران 110 تن طالی خالص است.   ظرفیت تولید کارخانه طلای زرشوران در فاز نخست، 3 تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه است و عیار طلای تولیدی این کارخانه 24 (99.999 درصد طلا) است.
کارخانه طالی زرشوران را به عنوان اولین کارخانه بومی بزرگ مقیاس در سطح جهان دانست که با بهره گیری از فناوری داخلی به تولید طلا با روش شیمیایی می پردازد. مجتمع معدن طلای زرشوران  در فاصله 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

 براساس اعلام مسئولان معدن زرشوران، کارخانه طلای زرشوران روزانه 10 تن شش طلای 24 عیار تولید می کند. معدن طلا زرشوران، یکی از بی نظیرترین معادن طلای خاورمیانه است که عیار آن، 5.5 P.P.M است. به این معنا که در هر تن سنگ اکتشافی از این معدن، 5.5 گرم طلا به دست می آید.

استاندارد اقتصادی بودن برداشت طلا از یک معدن، 0.5P.P.M است و معدن زرشوران 10 برابر استاندارد جهانی اقتصادی است. میانگین معادن طلای کشور، 1.5 تا 2P.P.M است. این معدن که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهرستان تکاب جا گرفته است، برای 300 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی خواهد کرد که 120 نفر از آن ها در بخش معدن، و 180 نفر در کارخانه تولید شمش طلا مشغول به کار خواهند شد.

همچنین این معدن، حداقل برای 5 برابر این افراد، اشتغال غیرمستقیم خواهد داشت که در صنایع پایین دستی مانند ساخت طلا و زیور آلات فعالیت خواهند داشت.

ذخیره کشف شده این معدن، 110 تن است. این معدن هم اکنون سالانه سه تن طلا تولید خواهد کرد اما مسئولان معدن در طرح توسعه آن، به دنبال تولید شش تن طلا در سال هستند. سهام معدن طلای زرشوران، صد درصد متلعق به ایمیدو (سازمان توسعه معدن و صنایع) است.