به گزارش پارس به نقل از فارس، در پی ورود موج سرما به کشور و به بهره‌برداری نرسیدن افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی علی‌رغم قول‌های وزارت نفت و رئیس جمهور، اخیرا وزیر نفت در سفری چند ساعته به ترکمنستان رفت تا در یک همکاری دوجانبه برای واردات حداکثری گاز که در قرارداد ذکر شده است توافق کند و مانند زمستان سال گذشته با افت فشار و یا قطعی گاز مواجه نشویم.

براساس اخباری که توسط رسانه‌های ترکمنستانی منتشر شده است جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به منظور ادامه روند تبادلات گاز طبیعی در قبال انواع کالا و خدمات به توافق رسیدند و پیش بینی می شود برای زمستان سال جاری حجم واردات گاز طبیعی ایران از ترکمنستان نه تنها کاهش نیابد بلکه شاهد افزایش واردات گاز از این کشور تا سقف روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب نیز باشیم.

وزیر نفت کشورمان که در رأس هیئتی کارشناسی به عشق آباد سفر کرده بود ، از آمادگی ایران برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان خبر داد.

اخیرا حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش واردات گاز از ترکمنستان اعلام کرده بود: در هفته های گذشته ترکمنستان به دلیل مسائل فنی صادرات گاز خود را به ایران کاهش داد اما با مذاکراتی که با مسئولان ترکمن داشتیم قرار شد از هفته جاری صادرات گاز این کشور به ایران افزایش یابد، البته در روزهای گذشته واردات گاز از این کشور همسایه روزانه ۲ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از گازبها به صورت نقدی و بخشی به صورت صادرات کالاهای باکیفیت به ترکمنستان پرداخت می شود تصریح کرد:با مذاکراتی که با وزارت صنعت،معدن و تجارت داشتیم قرار شد تا کالاها و تجهیزات مورد نیاز ترکمنستان با کیفیت عالی به این کشور صادر شود که خوشبختانه این کار در حال انجام است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد:با اقدامات و مذاکراتی که بین ایران و ترکمنستان انجام شده است بسیار امیدواریم که ترکمنستان به قرارداد خود برای صادرات گاز به ایران پایبند باشد.