به گزارش پارس به نقل از فارس، وزیر ارتباطات اخیراً در حاشیه جلسه هیئت دولت از قطعیت دولت در عدم مسدودسازی نرم‌افزارهای ارتباط موبایلی خبر داده است.

محمود واعظی می‌گوید: اگرچه استفاده از این شبکه‌ها از نظر اقتصادی و درآمدی به ضرر وزارت ارتباطات و دولت است، اما دولت بنا ندارد، به دلایل مالی شبکه‌هایی که مردم از آنها استفاده مناسب می‌کنند، را فیلتر کند.

وی تأکید کرده بود: قصد مسدودسازی این شبکه‌ها را نداریم، اما مردم مراعات کنند.

این اظهارات اخیر وزیر ارتباطات را می‌توان پاسخی به انتقادات نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات درباره نرم افزارهای موبایلی و ابهامات درباره احتمال فیلترینگ این شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی دانست؛ اما علی‌رغم تأکید وزیر بر موضع دولت در این باره، هم اکنون برخی از اپراتورهای تلفن همراه امکان استفاده از برخی برنامه‌های موبایلی نظیر وایبر، لاین و واتس‌آپ را برای مشترکان مسدود کرده‌اند.

براین اساس در حالی که یک اپراتور تلفن همراه امکان استفاده از برخی نرم‌افزارها را برای مشترکان خود فراهم می‌کند، اما اپراتور دیگری به صورت سلیقه‌ای از فراهم کردن این امکان خودداری می‌کند. در اپراتوری که مانع از استفاده از این سرویس‌ها می‌شود پیامک یا پیغام فعال‌سازی برنامه از طریق سیم‌کارت مسدود است.

همچنین اپراتور دیگری نیز امکان ارتباط اولیه با این برنامه‌ها را مسدود کرده است. در نهایت مشترکان ناچارند برای فعال‌سازی برنامه‌ها از روش‌هایی مانند استفاده از وای فای یا تغییر سیم‌کارت استفاده کنند تا پیامک فعال‌سازی به دست‌شان برسد یا از طریق تماس صوتی کد فعال سازی را دریافت کنند.

اما روز گذشته وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال فارس درباره چرایی این اقدام متناقض در شرایطی که عملکرد اپراتورها باید تحت نظارت وزارت ارتباطات باشد، گفت: سیاست دولت همچنان همان است که اعلام شده و تاکنون گزارش و اطلاعی از مسدودسازی روش‌های فعال‌سازی برخی برنامه‌ها در برخی اپراتورها در دست نبوده است.

محمود واعظی اضافه کرد: این مورد به سرعت توسط وزارت ارتباطات بررسی می‌شود و در صورت وقوع این عمل، با اپراتورها برخورد خواهد شد.