پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمدرضا ازلی صفت- نشریه فوربز اخیرا در مورد زوج موفقی که سایت Houzz را تاسیس کرده‌اند، گزارشی تهیه کرده است. این زوج کار خود را از آشپزخانه خانه‌‌شان شروع کردند. آنها مهاجرینی به آمریکا بودند که به دنبال ایده‌های جدید برای تغییر دکوراسیون خانه خود در پالو‌آلتو بودند. در این زمان بود که آنها تصمیم به تاسیس وب‌سایت Houzz به عنوان مکانی برای به اشتراک گذاری و یافتن ایده‌های جدید برای دکوراسیون داخلی خانه‌ها شدند.

امروز موسسان این سایت، ادی تاتاکو و الن کوهن که صاحب سه فرزند هستند، یک کسب‌وکار و زندگی خانوادگی موفق را اداره می‌کنند. ادی رئیس کل و همسر او مدیر عامل اجرایی است. وب‌سایت این زوج در هر ماه 25 میلیون بازدید کننده دارد و در حال حاضر بیش از 2 میلیارد دلار قیمت گذاری شده است. این زوج صاحب یک سوم از کمپانی هستند که ارزش آن نیم میلیارد دلار می‌شود.

تاسیس وب‌سایت و کمپانی میلیارد دلاری توسط این زوج، آنها را در بین گروه سرآمدی از کارآفرینان ثروتمند قرار می‌دهد که نه تنها کمپانی میلیارد دلاری تاسیس کرده‌اند بلکه این کار را در کنار یکدیگر انجام داده‌اند.

میلیون‌ها زوج در آمریکا با کمک یکدیگر کسب و کار راه اندازی کرده‌اند. یک تحقیق 10 ساله توسط فدراسیون ملی کسب و کار مستقل، تخمین می‌زند 1.2 میلیون زوج در آمریکا کسب وکار خود را اداره می‌کنند. این سازمان اعلام کرده است که این رقم در حال حاضر افزایش نیز پیدا کرده است. جک موزلوم از فدراسیون ملی کسب و کار مستقل می‌گوید: این روش در بین اعضای ما مرسوم است. کسب و کار‌های کوچک نیازمند تمام کمکی هستند که می‌توانند در اختیار داشته باشند، لذا این امر بسیار طبیعی است که زن و شوهر در کنار یکدیگر کسب و کار را اداره کنند و کار را بین خود تقسیم کنند.

اما بر اساس تحقیقات فوربز، تعداد اندکی از زوج‌ها از این طریق به ثروت دست پیدا کردند و تعداد بسیار کم‌تری موفق به انجام این کار و حفظ ازدواجشان شده‌اند. فوربز در آمریکا، تنها 8 زوج میلیارد دلاری را پیدا کرده است که تنها یک زوج در کنار یکدیگر کار نمی‌کنند و فقط سه زوج در کالیفرنیا زندگی نمی‌کنند.

در میان این زوج‌های قدرتمند استوارت و لیندا رزنیک از دهه هفتاد میلادی تاکنون در کنار یکدیگر کار کرده‌اند. آنها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نارنگی، پسته، انار و صاحب کمپانی تولید کننده آب معدنی فیجی و خدمات تحویل گل تله‌فلورا هستند. مهاجران کره‌ای، دو وون و جین سوک چنگ، که در سال 1981 در کالیفرنیای جنوبی ساکن شدند، کسب و کار خرده فروشی "برای همیشه 21 سال" را اداره می‌کنند، که در حدود 3.7 میلیارد دلار ارزش دارد. زوج چنگ که در حدود 30 سال از زندگی مشترک‌شان می‌گذرد در سال 1984 اولین مغازه خود را باز کردند و در حدود 5.2 میلیارد دلار دارایی دارند.

اندرو و پگی چرنگ مهاجرانی اهل چین هستند. آنها در دانشگاه بکر در بالدوین کانزاس با یکدیگر آشنا شدند. در این دانشگاه اندرو فوق لیسانس ریاضیات کاربردی و پگی دکترای مهندسی برق گرفت. اندرو برای کار در رستوران یکی از اقوامش به کالیفرنیا رفت و پس از مدتی رستوران خودش را با نام پاندا به کمک پدرش در سال 1973 افتتاح کرد. ده سال بعد، پگی که کار خود را در توسعه نرم‌افزار برای کمک به همسرش رها کرده بود، اولین رستوران‌شان را در یک مرکز خرید راه اندازی کرد. امروز آنها مدیر عامل اجرایی و مدیر هیئت مدیره پاندا اکسپرس به صورت مشترک هستند. پاندا اکسپرس دارای 1700 رستوران است.

زمانی که از آنها پرسیده شد که چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند، پگی در پاسخ گفت: در طی سالیان هر دوی ما، نقاط قوت و فرصت‌های یکدیگر را درک کردیم، لذا ما می‌دانیم چه زمانی باید رهبری کنیم و چه زمانی باید رهبری شویم.

در سال 2013، در مصاحبه با مجله فرچون، پگی شرح داد که متاهل بودن همیشه به آسان کردن کار‌ها کمک نمی‌کند. او می‌گوید: ما باید یاد می‌گرفتیم که چگونه اختلافات خود در کسب و کار را حل کنیم. و درک کنیم که "راه من بهترین راه است" یا "راه تو بهترین راه است" درست نیست. پگی در سال 1975 ازدواج کرد. آنها سال آینده سالگرد چهلمین سال عروسی‌شان را جشن می‌گیرند.

اگر طلاق و مرگ نبود، زوج‌های میلیارد دیگری نیز وجود داشتند. استیو و الین وین امپراتوری کازینو Wynn Resorts را در سه دهه پیش تاسیس کردند. آنها طلاق گرفتند، بار دیگر ازدواج کردند و در انتها در سال 2010 دوباره طلاق گرفتند. در توافق نامه‌ای که برای طلاق امضا کردند، الین 11 میلیون سهم از کمپانی را دریافت کرد. الین امروز صاحب 9.5 درصد از کمپانی و عضو هیئت مدیره است.

در عین حال، دوریس فیشر و دایان هندریکس هر کدام کسب و کار خود، خرده فروشی گپ و کمپانی بام‌سازیSupply ABC را با کمک همسران سابق خود تاسیس کردند.

در زیر لیست زوج‌های میلیاردر را می‌بینید:

panjzoj