پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ساره سیدناصری- با وجود گسترده نبودن روابط اقتصادی ایران و انگلیس اما در صنعت پرورش بوقلمون، پرورش‌دهندگان ایرانی علاقه قابل توجهی به بوقلمون‌های انگلیسی دارند.

به گفته برخی از این پرورش‌دهندگان مهمترین ویژگی این بوقلمون‌ها ویژگی قوی بودن آنهاست که باعث می‌شود در پایان دوره پرورش، میزان تلفات بوقلمون‌های انگلیسی نسبت به نژادهای دیگر کمتر باشد.

به گزارش اقتصاد، آن طور که این پرورش‌دهندگان می‌گویند آنها هر جوجه بوقلمون انگلیسی را با نرخ حدود هشت هزار تومان می‌خرند و پس از گذشت حداکثر 18 هفته بوقلمونی بالغی که به وزن 15 کیلویی رسیده را با نرخ هر کیلو حداقل شش هزار تومان به فروش می‌رسانند.

با این حساب هرچند آنها می‌توانند پس از 18 هفته با 90 هزار تومانی که از فروش یک بوقلمون کسب می‌کنند بیش از 11 برابر نسبت به نرخ اولیه خرید جوجه بوقلمون سود کنند اما هزینه‌های جانبی در این مدت دارند که این سود آنها را کمتر می‌کند.

به گفته آنها در این مدت هر بوقلمون بین 54 تا 81 کیلو خوراک نیاز دارد که به این هزینه باید هزینه دستمزد کارگران و هزینه‌های جانبی دیگر نگهداری بوقلمون را اضافه کرد.

جزئیات هزینه‌های نگهداری بوقلمون
یکی از پرورش‌دهندگان بوقلمون در مورد هزینه نگهداری بوقلمون می‌گوید: یک جایگاه استاندارد پرورش بوقلمون، یک سوله استاندارد مرغداری با عرض 12 متر و طول 80 تا 100 متر است که در هر متر مربع می‌توان نهایتا تا سه بوقلمون بالغ نگهداری کرد که در صورت اتوماتیک کردن آبخوری و دانخوری و سیستم انتقال این سالن این عدد به پنج می‌رسد.

به گفته او، در این سالن‌های استاندارد می‌توان 2880 تا4800 بوقلمون 5.5 تا شش ماهه نگهداری کرد و هزینه این زمین‌ها با توجه به مکان آن متفاوت است.

وی همچنین اشاره می‌کند که به این هزینه‌ها، هزینه‌های حق ویزیت دامپزشک، هزینه‌های خرید دارو و واکسیناسیون، آب، برق و گاز یا گازوئیل را هم باید اضافه کرد.

در عین حال هرچند پرورش‌دهندگان این چنین هزینه‌هایی را صرف پرورش بوقلمون کنند باز هم ممکن است برخی از این بوقلمون‌های تلف شوند که یکی از پرورش‌دهندگان توضیح می‌دهد که در صورت بروز این چنین اتفاقی بوقلمون‌های تلف شده را در یک کوره مخصوص می‌سوزانند.

مصارف گوشت بوقلمون
آن طور که در برخی منابع آمده است، بوقلمون كلسترول بد خون را كاهش می‌دهد، آرامش و سر حالی ایجاد کرده، از انواع سرطان جلوگیری می‌كند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌كند. گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون، یك ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی كم است. كسانی كه باید غذاهای كم چرب بخورند، می‌توانند از قسمت سفید گوشت بوقلمون استفاده كنند.علاوه بر این‌که از گوشت بوقلمون به عنوان یک مواد غذایی مغذی استفاده می‌شود، پای بوقلمون نیز در تولید چرم کاربرد دارد. شاید به واسطه همین ویژگی‌ها بوده که در سال‌های اخیر توجه به مصرف گوشت بوقلمون افزایش یافته ، با وجود این، برخی پرورش‌دهندگان بوقلمون اذعان می‌کنند که میزان مصرف این گوشت در ایران چندان قابل توجه نیست.

این در حالیست که آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال بیش از 1.8 میلیون دلار انواع جوجه و تخم بوقلمون از کشورهای مختلف به ایران وارد شده که سهم کشور انگلیس حدود 500 هزار دلار است.

در سال گذشته نیز در مجموع 4.8 میلیون دلار انواع جوجه و تخم بوقلمون از کشورهای مختلف به ایران وارد شده بود که یک میلیون دلار آن مستقیم از انگلیس وارد شده بود و احتمال اینکه از این نژاد بوقلمون از کشورهای دیگر مانند اسکاتلند نیز وارد ایران شده باشد وجود دارد.