به گزارش پارس به نقل از رویکرد از یک سو رئیس‌جمهور روحانی و از سوی دیگر محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری چندی پیش خبر دادند که دولت برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در تابستان اقداماتی انجام داده است به طوری که دولت در نیمه اول سال جاری با سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و خصوصی، ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

آماری که مرکز آمار نیز نصفه و نیمه مهر تائیدی بر آن زد و گزارش داد که نرخ بیکاری در تابستان سال جاری تک رقمی شده است.

در حالی که گزارش مرکز آمار از تک رقمی شدن نرخ بیکاری خبر داده است؛ اما جزئیات این گزارش از بیکار شدن ۶۹۰ هزار نفر طی یک سال اخیر حکایت دارد!

به زبان ساده‌تر اگر دولت توانسته در یک سال ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند، بایستی به تعداد جمعیت شاغلان افزوده می‌شد اما ارقام مرکز آمار نشان می‌دهد تعداد شاغلان در همین مدت، ۶۹۰ هزار نفر کاسته شده است!

از سوی دیگر، اعلام نرخ بیکاری آنچنان نامملموس و ناهمخوان با وضعیت جامعه بود که بسیاری از کارشناسان، اقتصاددان‌ها و نمایندگان مجلس به آن واکنش نشان دادند.

آمارها با واقعیت‌های جامعه متفاوت است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: آمارها با واقعیت‌های جامعه متفاوت است؛ باید وضعیت جامعه به گونه‌ای باشد که مردم بدون در نظر داشتن آمارها کاهش نرخ بیکاری را لمس کنند.

عبدالرضا مصری می‌گوید: مردم آنچه در جامعه به صورت عینی مشاهده کنند را باور می‌کنند نه آمارهایی که هر روز از زبان مسئولان نقل می شود؛ حتی اگر مسئولان بیان کنند نرخ بیکاری صفر شده است، زمانی که خانواده‌ها در اطراف خود جوان بیکار می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که بیکاری مطابق آمار نیست.

وی اظهار می‌دارد: براساس آمارگیری خوشه‌ای از چند نقطه، آمارگیری در کشور تهیه می‌شود و به آن استناد می‌شود؛ این در حالی است که تا زمانی که بانک اطلاعاتی دقیق نداشته باشیم و تمام بیکاران بالای ۱۷ سال در آن ثبت‌نام نکرده باشند و تمام شاغلان هم مشخص نشده باشند، نمی‌توان به آمارها استناد کرد.

متولی اشتغال پاسخگو باشد
به هر حال این انتظار وجود داشت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به طور مشخص معاونت امور اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار به عنوان متولی و سیاست‌گذار اشتغال در مقابل این موضع‌گیری‌ها گزارش کاملی از نرخ بیکاری و مستندات ایجاد ۴۰۰ هزار شغل را منتشر کند؛ معاونتی که مسئولیت آن این روزها برعهده حسن طایی است که در گذشته از جمله منتقدان به آمار بیکاری دولت‌های نهم و دهم بوده است تا جایی که بارها بیان کرده بود که پایگاه جامع اطلاع رسانی برای تولید آمارها و شاخص‌های اقتصادی وجود ندارد و زمانی که مقامات دولت قبل اصرار بر ایجاد ۱.۶ میلیون شغل داشتند، طایی آن زمان با انتقاد از این آمارها گفته بود:

توزیع ۱.۶میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در چه فعالیت‌های اقتصادی‌ بوده است؟

این تعداد فرصت شغلی چه تغییری در گروه‌های عمده شغلی پدید آورده است؟

توزیع این مشاغل در مناطق شهری و روستایی استان‌ها چگونه بوده است؟

آیا این فرصت‌های شغلی جدید به صورت دائمی بوده‌اند یا موقت؟ تمام‌وقت بودند یا پاره‌وقت؟

در بخش‌های رسمی بازار کار بودند یا غیررسمی؟ با چه وضعیت شغلی؟ در بخش خصوصی یا تعاونی؟

تعداد کارفرمایان و مزد حقوق‌بگیران بخش خصوصی چه تغییری کرده است؟

کارکنان مستقل یا خوداشتغالان چه تغییری کرده‌اند؟

آیا تفکیک جنسیتی این فرصت‌های شغلی مشخص شده است؟

تفکیک براساس سطوح تحصیلی و تخصصی چطور؟

در حالی دولت مدعی ایجاد ۴۰۰ هزار شغل شده است که مرکز آمار اعلام کرده که تعداد شاغلان ۶۹۰ هزار نفر کاسته شده است؛ این آمارها باعث شده تا در بین بسیاری از مردم و مسئولین این شبهه به وجود بیاید که این اعداد و ارقام از کجا آمده است.

به هر حال به نظر می‌رسد بهتر باشد که دولت با انتشار اطلاعاتی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی‌ که فرصت شغلی در آن ایجاد شده، مشخص نمودن فرصت‌های شغلی دائمی یا موقت، توزیع مشاغل در مناطق شهری و روستایی استان‌ها و سئوالاتی از این دست به شبهات ایجاد شده پاسخ دهد.