به گزارش پارس به نقل از «نسیم»، بیش از ده ماه از توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بر سر مباحث هسته ای می‌گذرد؛ توافقی که براساس آن قرار بوده پول‌های بلوکه شده ایران به واسطه توافقاتی که صورت می گیرد آزاد شود. طبق خبرهای منتشر شده، غرب قرار بود تا چند میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران را آزاد کند. ابتدا این رقم ۴.۲ میلیارد دلار عنوان شد اما بعدها به رقم مذکور، عددی حول و حوش ۲میلیارد دلار نیزاضافه شد. اما سوال این است ایا این پول ها با مذاکرات هسته ای وارد چرخه اقتصادی کشور شده است؟ این پول ها به کدام حساب جمهوری اسلامی و با عاملیت کدام بانک به داخل کشور وارد شده؟ گروه اقتصادی «نسیم» برای پیگیری این موضوع و اطلاع از آخرین سرنوشت پولهای بلوکه شده به سراغ چند تن از نمایندگان سرشناس مجلس رفته و از آنها پرسیده آیا اطلاعی از پولهای بلوکه شده ایران که قرار بود طی فرآیند مذاکرات هسته ای آزاد شوند دارند؟

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اطلاعی در خصوص این پول‌ها ندارم به نسیم گفت: هنوز گزارشی در این خصوص از سوی دولت یازدهم آماده و ارائه نشده است و اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید باید از مدیران دولتی پرس‌وجو کنید.

اما اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نظر دیگری دارد. او با بیان اینکه این پول در حساب‌های بانک مرکزی است گفت: این پول به دارایی‌های بانک مرکزی چیزی اضافه نمی‌کند، چون این منابع قبلا به صورت ریالی تقدیم دولت شده و آنها این منابع را هزینه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: فرق نمی‌کند این پول در داخل باشد یا خارج؛ به هر حال در حساب بانک مرکزی است و اکنون جزو منابع این بانک است.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم معتقد است که با وجود اینکه این پول در حساب‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور وجود دارد اما مشکل انتقال پول به داخل کشور همچنان باقی است.

ندیمی افزود: درست است که این اموال رفع انسداد شده‌اند ولی به این معنا نیست که وارد سرزمین شده اما باید تلاش شود تا تحریم‌ نقل و انتقال پولی نیز برداشته شود تا بتوانیم از این دارایی‌ها در داخل کشور استفاده کنیم.

از سویی دیگر حمیدرضا خصوصی‌ثانی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز نسبت به وجود این منابع در حساب‌های کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: من خبری از این پول‌ها ندارم و تا کنون گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده است.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آخرین نماینده‌ای بود که در خصوص دارایی‌های بلوکه شده ایران به خبرنگار «نسیم» گفت: این پول در حساب‌های مختلفی در کشورهای چین، کره، امارات و هند است که بعضی از این حساب‌ها متعلق به بانک مرکزی است و بعضی نیز در حساب ارزی همین کشورهاست.

او با اشاره به اینکه متاسفانه تحریم‌ها اجازه ورود کامل این منابع به کشور را نمی‌دهد، اذعان کرد: البته بخشی از این منابع در حدود ۳ میلیارد دلار به کشور وارد شده و در بخش وارادت کالاهای اساسی و خدمات مورد نیاز هزینه شده است.

قادری در پایان تاکید کرد: ما مرتب از دولت در این خصوص گزارش می گیریم.