به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محمدجواد عطرچیان افزود: از آنجا که با دریافت عوارض سنگین از طرف ترکیه برای تردد کامیون های ایرانی در این کشور از هفته گذشته انباشت کامیون پشت مرزها اتفاق افتاد اما در حال حاضر تردد بین دو مرز در جریان است و کامیون هایی که پرداخت عوارض را قبول کنند به راحتی از مرز دو کشور تردد می کنند.


وی با بیان اینکه برای ما روشن نیست چرا ترکیه تصمیم گرفت با وجود توافقات دو جانبه برای تردد کامیون های ایرانی به این کشور عوارض وضع کند، افزود: ترکیه برای تردد هر کامیون ایرانی در خاک این کشور به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 50 یورو عوارض می گیرد و اجازه سوختگیری به کامیون های ایرانی در این کشور را هم نمی دهد، اما در مقابل ایران با دریافت همین عوارض، اجازه سوختگیری به آنها را می دهد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خاطرنشان کرد: حل این مشکلات نیاز به مذاکره میان مقامات مسئول دو کشور دارد که این پیشنهاد از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح و در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به ترکیه، اعلام شده است.

وی درخصوص پیشنهاد ترکیه جهت پلمپ باک کامیون های ترک در مرز ایران، اظهار داشت: این پیشنهاد در سال 80 به مدت سه ماه اجرا اما در عمل با مشکلات زیادی مواجه شد که دو طرف آن را لغو کردند. از این رو ایران این پیشنهاد را نپذیرفته است و در صورت اصرار مقامات ترکیه به این پیشنهاد، به کامیون های ترکیه اجازه داده نمی شود حتی یک لیتر هم در ایران سوختگیری کنند و براساس آیین نامه پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه قراردادهای نفتی مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صورت کوچکترین تخلف و باز شدن پلمپ با آنان برخورد می شود.

عطرچیان تصریح کرد: ترک ها می توانند به دنبال مسیر جایگزین باشند اما برای آنها بسیار گران تر از عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، ایران نیز مسیرهای جایگزینی را در دست بررسی دارد که مسیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه مسیرهایی هستند که ایران برای حمل کالا به ترکیه در نظر دارد.

وی با اشاره به مبادلات 16 میلیارد دلاری ایران با ترکیه، اظهار داشت: بیشتر این مبادلات شامل صادرات ترکیه به ایران است که کاهش تردد کامیون ها موجب کاهش صادرات و در نتیجه گران شدن کالاهای ترکیه در ایران شده که این گرانی به نفع تولید ملی و فرصتی است برای صنایع داخلی تا تولیدات خود را افزایش دهند.

عطرچیان گفت: اگر طرف ترک حاضر به مذاکره برای حل مشکلات ترانزیتی نباشد، قوانین یکسانی در تمام مرزهای ایران برای جلوگیری از سوختگیری و پلمپ باک کامیون های ترک وضع می شو