به گزارش پارس کیهان نوشت:روزنامه‌های وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس تایمز ضمن انتشار خبر احتمال توافق موقت جدید خاطرنشان کردند: آمریکا مایل است ایران 4 هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کند که معنای آن از دور خارج کردن 5400 سانتریفیوژ فعال ایران است، در ازای وعده نسیه دیگری در زمینه عدم اعمال تحریم‌های جدید است! آمریکایی‌ها با همین فرمول طی یکسال اخیر، امتیاز اکسید یاخنثی‌سازی 196 کیلوگرم ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران را در کنار توقف فعالیت فردو و توقف فعالیت‌های مربوط به تکمیل تاسیسات اراک به دست آوردند و پس از آن خواستار کاهش ذخایر اورانیوم 5/3 درصد شدند.
به نظر می‌رسد اکنون با تداوم همان شیب نه چندان ملایم، به دنبال هر چه مینیاتوری و کاریکاتوری‌تر کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند به نحوی که با برجای ماندن دکوری از این تاسیسات چنین القا شود که از خط قرمزها عبور نشده است!
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از قول یک مقام بلندپایه آمریکایی نوشته است که مقام‌های دولت آمریکا قصد دارند حدود 4000 ماشین سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند. (ایران 9400 سانتریفیوژ فعال دارد.)
این روزنامه می‌افزاید: کاخ سفید به دنبال معامله‌ای است که نوعی دوره آزمایشی را برای ایران تعریف می‌کند؛ دوره‌ای که در آن تحریم‌ها به حال تعلیق درمی‌آیند تا زمانی که تهران وفاداری خود را به مفاد توافق طی مدت زمان مشخص شده، نشان دهد. فقط پس از طی این مدت زمان است که تحریم‌ها لغو خواهند شد. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، این دوره زمانی احتمالاً بیش از دو سال خواهد بود.
وال‌استریت ژورنال تصریح می‌کند: آمریکا صرفا قصد دارد تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را تعلیق کند و نه تحریم‌هایی را که به موضوعات دیگر نظیر حقوق‌بشر مرتبط هستند. اما مقامات اذعان دارند که بسیاری از این تحریم‌ها درهم تنیده‌اند و جدا کردن تحریم‌های هسته‌ای از آنها دشوار است.
همزمان روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی نوشت: برخی دیپلمات‌های غربی می‌گویند با نزدیک شدن به مهلت پایان مذاکرات هسته‌ای، 6 قدرت رایزنی‌هایی را برای تمدید مذاکرات آغاز کرده‌اند. این مقامات اظهار داشته‌اند که همچنان دستیابی به توافق تا 24 نوامبر (3‌ آذر) امکان‌پذیر است اما احتمال آن کم است و می‌خواهند مانع از فروپاشی گفت‌وگوها شوند.
یک مقام غربی می‌گوید:‌ همچنان اولویت ما تلاش زیاد برای رسیدن به توافق است، اما آشکار است که این کار بسیار بسیار سخت است.
رجانیوز درباره این خبر نوشت: در حالی قرار است توافق ژنو برای یک دوره زمانی دیگر تمدید شود که گذر زمان و به طول انجامیدن مذاکرات به ضرر ایران است. چرا که تیم مذاکره‌کننده ایران از 20 دی ماه تعهدات خود مبنی بر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد در فردو، تعطیلی فعالیت‌های نطنز، اراک و بخشی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را متوقف و ذخایر اورانیوم 20 درصد خود را نیز تبدیل به اکسید و اورانیوم 5 درصد کرده و در شرایط فعلی برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده و هیچگونه پیشرفتی ندارد اما طرف غربی از انجام تعهدات حداقلی خود نه تنها شانه خالی کرده بلکه 95 درصد رژیم تحریم‌ها علیه ایران را نیز حفظ کرده است. اما محاسبه 1+5 از مذاکرات آتی آن است تیم مذاکره‌کننده ایران به دلیل شرایط داخلی و پیوند خوردن مذاکرات با اقتصاد، «نیاز» به توافق دارد بر مبنای همین «احساس نیاز»، آمریکا درصدد آن است بیشترین امتیازات را دریافت کند و کمترین امتیازات را ارائه دهد.