پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در طول شش ماهه ابتدایی سال 1393 تعداد تلفات رانندگی در سر صحنه به 3749 نفر رسیده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، چند سال گذشته گفته می‌شد که تلفات جاده‌ای در ایران در سال به اندازه چهار هواپیمای فوکرست است و حال سال‌ها از این موضوع می‌گذرد و با وجود ایمن شدن راه‌ها همچنان تلفات جاده‌ای در صدر این مرگ و میرها هستند. 

حال نیز با وجود پیگیری‌های گسترده کمیسیون ایمنی راه‌ها و پلیس راهور هنوز آمار تلفات جاده‌ای ایران بسیار بالاتر از حد استاندارد است.
این رقم با توجه به تعداد خودروهای سواری ایران و البته استانداردهای جهانی در کشورهای توسعه یافته همچنان بسیار بالا است و اگر بنا باشد معادل تعداد این تلفات را با سرنشینان یک هواپیمای مسافرتی بزرگ محاسبه کنیم در شش ماهه نخست امسال 10 هواپیمای مسافری با ظرفیت بیش از 370 نفر در جاده‌های ایران سقوط کرده است.

هر چند این آمار نسبت به 4009 تلفاتی که در نیمه نخست سال 1392 اتفاق افتاده پایین‌تر آمده و کاهش 6.5 درصدی داشته، اما هنوز بالا بودن این تعداد نشان دهنده نیاز به اقدامات مهم و زیربنایی است که باید در سفرهای جاده‌ای کشور مدنظر قرار گیرد.

البته در سال‌های گذشته و در سایه اجرای مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای همواره رو به کاهش بوده و این روند در سال 1393 نیز ادامه داشته است.

در همین مورد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات رانندگی ادامه دارد و درکنار نوسازی جاده‌ها و کاهش نقاط پرخطر در آنها پیگیری ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌های جدید که با توجه به تفکیک مسیرهای عبوری خودروها احتمال تصادفات را به شدت پایین می‌آورد نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا، در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد همچنین بار دیگر بر اقدامات این کمیسیون در رابطه با طرح تشکیل اورژانس ملی، افزایش مدیریت هوشمند راه‌ها، ارتقای نظام بازرسی و ایمنی تولید خودروها، بازنگری در‌ آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل‌ونقل و فراخوان بازدید اتوبوس‌های اسکانیا مورد تاکید قرار گرفت و پیگیری آنها تصویب شد.

در کنار آن، بحث پیگیری فرهنگی نحوه رانندگی ایرانی‌ها در جاده‌ها نیز از مسائلی است که در کمیسیون ایمنی راه‌ها در دستور کار است و بحث ارائه آموزش‌های ایمنی ، تدوین نظام آموزشی و ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان حرفه‌ای نیز به منظور پایین آوردن میزان سوانح رانندگی همچنان در دست اجرا است.